Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthkirurg sökes!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som kan rekomendera en duktig (och gärna billig;)) synthfixare i Skåne? Vi har några trasiga gamla vänner som står och slokar i ett hörn och känner sig ledsna. Det hade varit mysigt att få släppa in dem i riggen igen:

Roland Jupiter 4 - ingen kontakt från tangentbordet (och det är inte en lös kabel).

Roland JX8P - några döda tangenter och trasig dataslider.

Roland Juno 106 - beter sig helt ufat. Den funkar fint via MIDI, men om man drar i spakarna och spelar på tangentbordet är det rena slumpfesivalen.

Prophet 2000 - ingen ström, glapp i MIDIkontakterna, översta oktaven stötskadad.

Pearl Syncussion - brusar som Indiska Oceanen.

Jag kan köpa den om du inte lagar den. Bor ifs Stockholm men kanske kan komma förbi.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-28 19:00

Den enda skåning jag kan rekommendera som synthfixare finns själv på forumet, så han svarar nog själv om han har tid & lust att hjälpa till. Det låter dock som att det krävs lite lödning, lite rengöring samt inte minst tid att fixa grejerna.

Döda tangenter på JX8P fixas förmodligen med lite rengöring. Om dataslidern är helt död går det kanske att beställa en ny från Roland Scandinavia. Kanske någon flatkabel i Juno-106:an som är felvänd eller liknande? Och så vidare, och så vidare, jag är knappast själv någon större syntreparatör. Men några av defekterna kan du nog ganska lätt fixa själv med lite felsökning. Du kan också prova att fråga efter hjälp på SAS-listan , de brukar vara hjälpsamma när det gäller sånt. Du kan också kolla i deras mailarkiv på samma sida.

  • Medlem
  • 2004-01-28 19:15

Jupiter-4: Borde väl inte vara något problem att få igång klaviaturet igen? Känns som om man i alla fall borde kunna diagnosticera det rätt bra med en multimeter. Går det spänning till klaviaturet? I sådana fall, var försvinner den?

JX8P: Slidern är nog bara att byta rakt av. Klaviaturet däremot, hur är det konstruerat?

Juno-106: Om allt går bra via midi, men kasst via klaviatur/spakar, då skulle det kunna vara något chip i den som gått åt skogen. Gärna ett sådant chip då som sitter som hjärta i den och tar hand om signaler från klaviatur och spakarna. Någon variant av MUX som pajat?

Prophet 2000: Ingen ström? Hurdå? Glapp i midikontakterna, det är inte bara dåliga lödningar inuti den? Då kan man bara löda om den. Om det däremot är oxid på midikontakterna, då är det bara att stoppa i och dra ut miditåtarna tillräckligt många gånger för att nöta bord oxiden. Stötskadad översta oktav? Hurdå?

Pearl Syncussion: Inget att göra. Sälj skiten till mig. Allvarligt talat, den brusar rätt rejält per default.

jgb: jag vet absolut ingenting om elektronik och synthars innanmäten. Jag är en operatör, inte en konstruktör.

JP4: har ingen och vet inte hur man använder multimeter.

8P: Slidern är fast monterad och måste lödas loss & dit igen. Klaviaturet är väl byggt som de flesta andra?

106: Vad är MUX?

P2k: troligen trasigt elaggregat. Vet inget om lödningarna på MIDI:t. Oxid är inte troligt då vi satt i och dragit ur kablarna ett åtskilliga hundra gånger vid det här laget. Stötskadan är en turnéblessyr.

Syncussion: OK. Går det att göra något åt bruset (tex byta utgångarna eller VCA)?

encore: tack för tips. Jag kollar upp SAS.

  • Medlem
  • 2004-01-28 19:53

sawtooth: Ah. Då blir det svårare att felsöka/fixa om man inte är så hemma på elektronik. På SAS kommer de förmodligen ställa samma frågor som jag (annars gör jag det, är med på SAS ).

Har du kollat med t.ex. Elmelid Musik (http://www.elmelidmusik.se) om de kan göra något, eller tipsa om någon? Skåningarna på SAS vet iofs säkert bättre än vad jag gör vad man kan hitta för något därnere, och om det finns någon bra synthdoktor med för mycket fritid.

8P: Finns många sätt att flå en katt på, samma sak gäller när det handlar om att bygga klaviatur. Optisk/elektrisk-avkänning av nertryckta tangenter... och inom varje variant på hur man bygger ett klaviatur så brukar olika tillverkare göra olika. Det kan vara något så enkelt som att det helt enkelt inte är kontakt när man trycker ner de felande tangenterna.

106: Jag har säkert fel i MUX-tanken, men jag tror att något av chipen som skall ta hand om analoga värden in (klaviatur och reglar) förmodligen har blivit trasigt.

P2K: Elaggregat fixar säkert en vanlig tv/radio-reparatör, om de inte är helt bakom flötet. De kan kika på lödningarna kring midikontakterna också.

SY-1: Nu vet jag inte hur mycket den du har brusar, men den som jag har använt brusar så man hör det, men inte så man direkt stör sig på det annat än om man kör den solo. Har ingen aning om vad man kan göra åt det, men det finns en hel del Syncussion-kunskap på SAS och de kan ha bättre svar.

1
Bevaka tråden