Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microwave I eller Nordrack I???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-29 16:18

Jag tänkte eventuellt köpa mig en Waldorf Microwave I i helgen men är fortfarande lite sugen på Nordrack I (expanderad). Ni som testat båda prylarna, vilken ger fetast och mest spännande ljud och vilken ger mest synt för pengarna? Nordracken är ca 500 kr dyrare och det jag läst om Microwave låter jäkligt intressant. Hjälp mig med min beslutsångest!!! :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 16:31

Utan datoreditor, programmer eller annan MIDI-controller tycker amino följande:

1. Microwave låter tio gånger bättre en Nord Rack.
2. Nord Rack är tio gånger lättare att använda en Microwave.

/amino - har en Microwave med programmer

  • Medlem
  • 2004-01-29 16:37
Ursprungligen av amino:

Utan datoreditor, programmer eller annan MIDI-controller tycker amino följande:

1. Microwave låter tio gånger bättre en Nord Rack.
2. Nord Rack är tio gånger lättare att använda en Microwave.

/amino - har en Microwave med programmer

amino verkar vara en klok man så jag litar på amino...

Hittade detta program till MW1:

http://www.soundtower.com/synth/microwave1.htm

Förslag på andra program???

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:36

Nordrack har alltid imponerat på mig pga dess enkelhet (under de få gånger jag testat). Jag är ute efter en mer komplex synt med intressant ljudbild men ändock med enkla programmeringsmöjligheter. Via datorn eller spelar ingen roll då jag gärna jobbar framför en skärm...jag är lite rädd för att MW1 kan innebära lite för mycket grottande i menyer mm så därför är det av yttersta vikt att editorn är av god klass.

Amino talar sant. Nästan. 10 ggr. bättre är att ta i. Nord Lead är en underskattad synth, men Microwave är roligare.

Har du övervägt Korg MS2000r? Den borde ligga i samma prisklass som en Nordrack 1 men ger rätt mycket möjligheter för pengarna. Dock låter den hårt och kallt. Men det behöver inte vara en nackdel.

Men vänta... det finns mer. Men då undrar jag vilken prisklass du tänkt dig. Max 4000:-? Där har du Novation Nova också. Eller K-station. En sådan skulle jag gärna vilja ha, men K:n är ju bara monotimbral så vitt jag vet.

Är budgeten 4k kronor? Inga problem med att jobba vid datorn? Då har jag ett ord: Reaktor!!! Det är så fint att jag säger det en gång till: Reaktor!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-29 17:46

Reel Paradigm: MS2000 behöver inte alls låta hårt och kallt. Den kan faktiskt sprida mycket värme också. Jag rattade in många varma och mjuka ljud med min. Faktiskt en liten flexibel favoritsynt i min bok.

  • Medlem
  • 2004-01-29 17:50

Jag känner att jag måste bestämma mig ngn och ni gör det inte lättare genom att hela tiden komma med nya förslag...nu blir det antingen en MW1 för knappa 3000 kr eller ingenting alls....tror jag...

  • Medlem
  • 2004-01-29 18:27
Ursprungligen av amino:

Köp min SH-09 istället. Att programmera en Nord Rack är som att göra en Fouriertransformation i jämförelse med att programmera en SH-09.

:kaaaka!:

Svårsåld eller...?

Nja, ingen SH-09, tyvärr...jag ska nog testa en MW1...och sedan blir det till att börja med lite mjukissyntar...jag är dock en diggare av hårdvara men det är så många andra som fullkomligt älskar mjukissyntar och kan inte tänka sig ett liv där de inte existerade...

Men du har väl annonserat ut den med pris och allt? Huffan kan de backa ur på grund av ekonomiska skäl när de vet förutsättningarna? Eller var det sådana där annonsfascister som ändå skall ringa och "fundera på saken" när de vet att prylen kosta 1200:- mer än de förmår att betala? Okej att det kan komma blixtar från en klarblå himel typ att bilen keffar, råkade själv ut för det när jag var sugen på en MXR trummaskin, men det är därför man skall slå till på en pryl, inte tveka.

Man kanske får använda dubbla e-postadresser och telefonnummer, en för seriösa spekulanter och en för de oundvikliga frågeterroristerna.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-29 19:18

Instämmer med amino...
Jag har Soundtowers editor till MW 1...den är helt ok...

  • Medlem
  • 2004-01-29 21:29
Ursprungligen av lasselu:

Jag har Soundtowers editor till MW 1...den är helt ok...

Låter bra!

Håller oxå med amino att när man väl bestämt sig för att köpa en pryl är det lika bra att slå till...jag har dock velat alldeles för länge så nu är det dags att investera...runt 3 papp för en MW1 är väl ett schysst pris?

1
Bevaka tråden