Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fantastiskt litet fynd!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-01 01:15

Så.. Har varit och hälsat på hos familjen över helgen. Fick ett litet infall att gå igenom lite gamla prylar från barndomen. Mitt bland alla mina gamla saker hittade jag mitt alra första keyboard: en Yamaha pss-360. Nostalgisk som jag var plockade jag fram det och började spela lite. Massor med kul funktioner som automatiskt komp och en enkel trummaskin, med fem olika ljud. Men pärlan i det hela: längst till vänster finns en del som kallas "Digital Synthesizer". Efter litte efterforskning på nätet insåg jag att detta faktiskt är en enkel FM-synth. Kontrollmöjligheterna är smått fantastiska för denna leksak. Man kan tom ställa Attack och Decay. "Synth"-parametrarna kan förutom att användas för att skapa ljud från scratch även påverka de inbyggda ljuden.

Så värst kul lät det väl inte dock, ända tills jag kom på den brillianta idén att koppla in den till min powerbook. På med lite dist och ett filter och wham! ut kom de fetaste basljud jag har hört på länge! Har aldrig ens kommit i närheten med någon mjuksynt.

Denna "leksak" följer garanterat med hem! Synd bara att den saknar midi... Men ändå, skitcool liten sak.

Man kunde göra riktigt bruatla ljud med den där "digital synthesizer" (fatta att det var modernt då...). Jag hade en PSS560 som var ett par snäpp bättre. Den lär vara hos en av mina kusiner nu. Där kunde man "assigna" syntdelen till autokompet. Och så hade den "PCM-samplade" trummor. Tror det var 30 trumljud eller så. Jag kunde dock inte göra egna rytmer vilket jag tror man kunde göra på 360-modellen. 360-modellen hade syntetiska trummor som lät lite som en TR-606 eller nått. Tror de byggde på FM-syntes. Skall se om jag kan få fram en bild på mitt gamla underwerk.

Gamla krunchiga FM-syntar ska inte underskattas. Skaffa en TX81z om du vill ha en synt i samma stil, men med mer kontroll och ändå samma delikata 12-bits DAC. Min TG77 är mycket mer avancerad, men det finns något hårt i ljudet på Yamahas 4-op som gör att de har attityd.

1
Bevaka tråden