Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-01 16:07

Har gått och velat bra länge nu, mycket på grund av att man inte har haft tid riktigt (tråkiga jobbat tar mycket tid, å andra sidan är det finansen ).

Är ute efter en synth som kan komplettera min Virus B.
Har massor med idéer i sequencern som förtjänar ett bättre öde än att förbli 1 min långa.
Budget är en diskussionsfråga dock så maxar den runt 15kkr, men det gör ont på den nivån

Är egentligen ute efter en synth/modul som är mer åt smör-o-bröd hållet men som ska funka i techno/trance/ambient hållet.
Den analoga biten är redan "avklarad" (just nu iaf) men behöver som sagt lite smör-bröd stuket.

Har funderat lite på Yamaha Motif Rack, Roland XV-något, Korg Triton etc.
Helst ska det vara så bra grundljud som möjligt och inte bra när det lagts på sjuttioelva effekter för jag har en känsla av att det kan bli knepigt att mixa ihop det med något annat. Men jag kan ju ha fel.

En sista fråga, finns det något ställe i Stkhlm's trakten som man kan låna/köpa-med-öppet-köp ifrån ?
Finner ingen ro att testa synthar i butik, blir bara en massa rattande med presetsen.

Har inget emot beg. , ledmotivet...så billigt som möjligt men bra

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-01 16:10

Jag skulle vänta till Roland FantomXR kommer (Fantom-X i rack). Den kommer nog ligga ganska hyfsat i pris (vågar man gissa på 13-14kkr?).

  • Medlem
  • 2004-02-01 16:40
Ursprungligen av Mårre:

Jag skulle vänta till Roland FantomXR kommer (Fantom-X i rack). Den kommer nog ligga ganska hyfsat i pris (vågar man gissa på 13-14kkr?).

Den verkade helt klart trevlig.
Verkade från "reklamen" i alla fall att gå att göra en hel del med den.
Någon som vet ett release datum ?

Mitt tips är helt klart de nyare emu-modulerna.. proteus2k & co.. de är dessutom helt vansinnigt billiga beggade numera.

  • Medlem
  • 2004-02-01 23:52
Ursprungligen av Volantiz:

Mitt tips är helt klart de nyare emu-modulerna.. proteus2k & co.. de är dessutom helt vansinnigt billiga beggade numera.

Är väl lite barnsligt men har gett mig f-n på att inte köpa något som Creative äger eller tillverkar.
Inte sedan deras skitkort brände sönder hembio-stärkarerns digitala coax ingångar.

EMU har man hört mycket gott om och det är säkert bra produkter, men bojkottar man så gör man.
Hur kan man göra så fula keyboards som möjligt ?
Måste bara vara Creative som har bestämt utseendet

"Hur kan man göra så fula keyboards som möjligt ?"

håller med där.. de har verkligen lyckats göra några av synthistoriens absolut fulaste klav.. men modulerna är riktigt snygga tycker jag

"men bojkottar man så gör man."

jovisst.. men det kan va bra att fundera på saken igen.. om inte annat för att prisskillnaden ligger på ~7-10 papp mot de andra modulerna som nämnts.. helt sjukt..

"En sista fråga, finns det något ställe i Stkhlm's trakten som man kan låna/köpa-med-öppet-köp ifrån ?"

JAM är jag ganska säkra på kör med öppet köp osv.. det gör säkert fler affärer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-02 13:10

Jag håller med Volle, finns ingen anledning att köpa nya Fantom-modulen bara för att den är ny. Det finns massor av skitbra moduler på andrahandsmarknaden. Proteus 2000 med vänner och Roland JV1080 med vänner. Börja med någon av dem så ser du vad du gillar. Köper du en Fantom-rack och tröttnar kan du kanske sälja den för 7000 sen. Och sen för 5000 och sen för 3500. Bättre att börja på 3500!

Jag tror också på Roland. Tex en begagnad JV2080 eller XV3080. Om du gör trance/techno är min erfarenhet att Roland passar bättre än Korg och E-mu. De låter lite mindre dansband och mer elektroniskt om du förstår vad jag menar. Om du vill ha en synth som låter 'naturtroget' med piano, orkesterljud osv. är nog Triton ett bra val, men av dina angivna preferenser att döma är Roland mer din påse chips.

  • Medlem
  • 2004-02-02 14:18
Ursprungligen av sawtooth, med flera:

Jag tror också på Roland. Tex en begagnad JV2080 eller XV3080. piano, orkesterljud osv. är nog Triton ett bra val, men av dina angivna preferenser att döma är Roland mer din påse chips.

Hehe, Fantom XR är alltså inget krav. Till en början har jag inte ens testat en.
Men den verkade ha trevliga funktioner.

Har varit inne på en Roland 10/20/3080 ett tag.
Några kända problem på dessa, har för mig att 2080'an hade/har rykte om sig att ha problem med midi-timingen ?
Något som går sönder på dom som man ske se upp med vid beg. köp.

Jag har en 1080 och den tål massor med turnéstryk, funkar fint på alla sätt och har aldrig bråkat på något sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-02 14:32

Stabila maskiner. Jag har hört talas om att 2080 ska vara slö om man pressar den hårt, men jag har inte upplevt det själv. 3080 till bra pris är dunder, den tar de nya SRX-expansionerna liksom gamla JV-expansioner. En beggad XV-5050 el 2020 är också bra köp. Ja, t om 5080, monstret - den kostar väl bara runt 10 idag begagnad.

e-mu xl1, orbit 3, vintage key pro... dansband? Jag hoppas att du skämtar..
Och "naturtroget med piano" + triton går absolut inte ihop.. långt ifrån.. man bör tjacka piano-expansion eller köra med samplingar om man ska få nåt användbart pianoljud ur den burken. Då tycker jag att de pianos man hittar i proteus2000 är väldigt mycket bättre.. jv-serien är imho ännu tråkigare på pianos

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-02 15:38

Smaken e som baken. Jag har alltid föredragit Roland före E-MU. Faktum e att min p2k användes extremt lite under det dryga år jag hade den (den var expad med Rob Papen Techno som iofs var ganska bra men vad jag minns var effekterna riktigt sunkiga...å jag gillar inte att ha effekter löst).

  • Medlem
  • 2004-02-02 17:22
Ursprungligen av Mårre:

Smaken e som baken. Jag har alltid föredragit Roland före E-MU. Faktum e att min p2k användes extremt lite under det dryga år jag hade den (den var expad med Rob Papen Techno som iofs var ganska bra men vad jag minns var effekterna riktigt sunkiga...å jag gillar inte att ha effekter löst).

Hur är Roland burkarna i en mix ?
Är dom knepiga att få dit pga ljud-karaktär/effekter etc.
Hur pass mycket kan man skruva presetsen så att man inte genast upptäcker att, jahopp ännu en som använt patch 112 bank E

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-02 17:28

Njä, men ljud nummer C-099; Flying Waltz, har använts av många...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-02 17:32

1080n e en mkt kompetent å billig maskin. Jag hittade ruskigt grymma patchar på nätet som fick min 1080 att låta fräscht (tyvärr minns jag inte var). Bla hade snubben fått till snygga elektrotrummor enbart med originalvågformerna. Så visst kan man skruva ihjäl sig på en 1080.
Jag tyckte p2k var ngt lättare att stacka i en ljudbild (låter lite klenare) men Rolandburkarna e inte speciellt svåra att placera heller.
Expansionerna till 1080n (förutom de dansrelaterade) tycker jag gott står sig även idag (dessutom har de ju "recyclats" till SRX så jag har sneglat på, Ultimate Keys). E-MUs expansioner vet jag inte mkt om (förutom den jag hade som var ok men som sagt gillar jag inte grundljudet i p2k).

  • Medlem
  • 2004-02-03 10:17
Ursprungligen av Mårre:

1080n e en mkt kompetent å billig maskin. Jag hittade ruskigt grymma patchar på nätet som fick min 1080 att låta fräscht (tyvärr minns jag inte var). Bla hade snubben fått till snygga elektrotrummor enbart med originalvågformerna. Så visst kan man skruva ihjäl sig på en 1080.

Ok, ja då kanske det blir en XV-något....får söka efter något lämpligt objekt.

Volantiz: alla emusar du nämnde går ju mer under kategorin 'specialsynthar' än smör & bröd. Ska man göra trance/techno så kan man ju lika gärna köpa en till Virus i så fall.

Och jag tycker visst att Triton är en maskin som siktar mer på att ersätta 'riktiga' instrument än att ha en egen identitet, vare sig den lyckas med det eller ej.

sawtooth: seg diskussion.. men helt enkelt.. jag håller inte med om det du skriver.

Det är OK. Det hade varit trist om alla bara höll med varandra hela tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-03 19:19

Jag håller med!

Om det alltså... annars tycker jag både Volle å Sågen har rätt. A little bit of both.

urk! jag mår illa av allt romplersnack. Jag ska aldrig köpa en rompler till i mitt liv.
Lånade ut Roland MS-VS (vintagesynth expansionen i egen burk + trummor och FX) till gitarristen. Fina ljud men frustrerande när man vill ändra på dem.

:hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-03 20:50

Så är det inte med de större modulerna dock, där har du fulla programmeringsmöjligheter. En 1080 kan vara nästan lika djup som en FS1R om man bara vill - ok, den har inte lika häftiga filter. Men det är bara att ge sig in i moduleringarna om man vill gå vilse... eller på upptäcktsfärd. Det går att göra distiga 303-ljud med den utan effektenhet t ex, kul med overdrive / boost-prylen. PW/PWM går också att göra.

tyvärr kan jag inte alls hålla med om jämförelsen Jv1080 vs. Fs1r.
Men jag kan nog hålla med om att man kan göra mycket med en Jv1080.

Detta var det korta svaret hoppas du nöjer dig med det. Har inte tid och lust att skriva det långa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-03 21:40

Skrev mest så för att jag vet att det är en synt du gillar...

Och du bashade lite väl hårt själv...

Finns ju flexibla romplers vättu.

  • Medlem
  • 2004-02-08 00:30

En kollega kanske ska sälja sin 3080 och skaffa en XR.
Låter lockande särskilt som det är ett par månader framåt så har man tid att spara lite pengar.

Han har ett par JV kort och två SRX kort i den.
Vad är en rimlig summa för JV kort resp. SRX kort ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-08 02:11

JV; 1000:-, SRX, vet ej... 2000:- ? Varför ska han byta?

  • Medlem
  • 2004-02-08 14:41

prylnisse kanske

Jag vet faktiskt inte, han har en 3080, Triton (rack) och en CS6 och jag kan inte själv riktigt förstå behovet av en XR i det sammanhanget.
Men men jag klagar inte om jag får ett bra pris för hans 3080.

Är väl lite som vanligt att man drabbas av behöver-mer-prylar-för-att-få-det att-låta-rätt syndromet.

Jag har också tröttnat på att fippla med kassa CD-ROM skivor. 95% är ärligt talat skit och kostar ändå en förmögenhet plus att man oftast inte kan sälja dom vidare när man tröttnat på dom.

Så, min kära 1080: Du är förlåten. Kom tillbaka!

Fast det blir nog ingen 1080 denna gången, däremot en XV-5050 eller XV-2020. Kostar bara marginellt mer men har ju 64meg minne, betydligt bättre effekter och nyare, inte lika överanvända patcher. Dessutom tar de ju SRX-korten.

1080:in hade väl bara 16meg internminne om *jag* minns rätt?

Har provat en Triton i affär men kunde inte höra ljuden för allt reverb de var dränkta i...

Skulle gärna köpa en Motif om de inte kostade så mycket.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-07-17 23:07

Motif ES Rack!

1
Bevaka tråden