Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på liten synth

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-02 01:00

Nu har jag tröttnat på alla stora synthar och vill ha någon liten bärbar.. Gärna en som går på batterier.. CS-01´an ligger högst upp på listan men den går ju inte att få tag på. Vilka andra sköna synthar är bra alternativ? CZ-101?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-02 01:06

Korg MicroKorg, Yamaha DX100, Korg Prophecy, Korg 707, Roland SH-101... Ämnena går igen å igen. Vi hade en tråd uppe om samma pryl för inte så länge sedan har jag för mig.

modular key!

CASIO VL-Tone VL-1

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-02 10:54

Korg Prophecy...
Alesis Micron när den kommer...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-02 11:06

Jodå, CS-01:or går att få tag på, bara man är beredd att leta globalt. Det finns en i Canada just nu, som i och för sig kommer att kosta lite att ta hit, men du lär inte hitta någon i bättre skick. Det gick en i Storbritannien också för en vecka sedan.

I min sökning efter CS-synthar dök den här tyska auktionen upp. Kolla rubriken. Det språket är bara för roligt. :eek:

Uj uj uj, de var inte nådigt dyra de där CS1:orna. Vad är det som är så speciellt med dem? De ser ut att vara trevliga för blippblopp-ljud samt kungliga basar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-02 12:54
Ursprungligen av Real Parakeet:

Uj uj uj, de var inte nådigt dyra de där CS1:orna. Vad är det som är så speciellt med dem? De ser ut att vara trevliga för blippblopp-ljud samt kungliga basar.

Det är inget speciellt med den, men små synthar är lite extra eftertraktade för att de just är små. CZ-101 kostar mer än CZ-1000 och DX-100 kostar mer än DX-27. Många moduler är också mer värdefulla än deras tangentbordsvarianter, fast många moduler har också lite extra funktioner.

Förresten Helix, jag börjar snart bli tjatig om min SH-09, men den är liten och behändig och bra mycket roligare än en CS-01. Skulle inte det kunna vara något?

k-station då .. hur är den egentligen?

jag har en polare som har en sån.. han verkar inte gilla den alls

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-02 12:11

CS-01:an är inget att skryta med...tunt ljud...svampiga små tangenter...

Den är... söt. Annars är den väl som en A-station. Om den kom som PCI-kort med databussar och allt skulle den nog heta Busstation.

jaha.. .. då vet jag. :hmmm:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-02 15:55

tjenare! jar en k-station och rekomenderar den varmt! för 3.500:- är det en kanonsynth! liten och behändig. 3 oscillatorer med effekter och vocoder.. synd att den inte kan drivas på batteri..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-02 17:26

Ok, tack för alla svar och det blir nog en av de som står i denna tråd (vilka mer finns det? :P.. Gnat kanske ).. Jag har testat mjukisversionen av K-Station och den verkade riiktigt najs.. Men jag får alltid beslutsångest för minsta köp så det tar nog ett tag

Och jag tror inte att jag har råd med din SH-09.. om du inte vill byta dvs

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-02 23:18

Helix : Lite offtopic kanske, men hur går det med DX7:an? Lyckats bekanta dig med den? Det kanske ger ett hum om vilken typ av synt du skulle gilla med tanke på funktionalitet och sånt. *gör ett tappert försök att spåra ontopic igen, hihi*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-03 00:33

Jo den är riktigt cool, rysligt sköna tangenter och mycket välbygd.. Den är iof lite irriterande att programmera.. Men vad väntade jag mig. Den går inte att använda tillsammans med Cubase då det verkar som om den inte sänder några MIDI off signaler när man släpper tangenterna.. Dock funkar det bra i Cakewalk

Men den har ändå det coolaste Tubular Bells ljudet som jag har hört

Men jag gillar ändå synthar med många rattar framför en som knappt har knappar.. (Riiisigt rim)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-03 11:08

Helix : Skumt att du har problem med note off. Tror nog mer det beror på sequencern än DX7:an. Har själv kört DX7:an som masterklaviatur i några år (dock inte just nu) - det enda jag fick fixa var att pitchbendern inte alltid nollställdes exakt i mellanläget när man använde den. Vet inte om det var ett mekaniskt fel, men jag fixade det med "input transformer"-funktionen i Cubase.

Citat:

Men den har ändå det coolaste Tubular Bells ljudet som jag har hört

Hehe, en kompis var också mycket imponerad av det ljudet, så mycket att han bad mig sampla av det vid ett tillfälle. Mig får det att tänka på temalåten till Top Gun. Du vet, Tubular Bells & TR-808:a i introt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 20:15

Det blir nog ändå en SH-101, den har ju också en sequencer :D.. Sedan har jag blivit lite mer intresserad av acid musik på sista tiden också..

kolla isåfall in aminos sh09 också.. saknar iofs sequencern.. men den är av plåt .. bra pris nu också

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-14 11:43

Helix!!!

Det finns en cs01 på iol för 1,5lax just nu, skynda och hugg den så är lyckan gjord för dig, om du inte ville ha en SH??

Ursprungligen av Helix:

Nu har jag tröttnat på alla stora synthar och vill ha någon liten bärbar.. Gärna en som går på batterier.. CS-01´an ligger högst upp på listan men den går ju inte att få tag på. Vilka andra sköna synthar är bra alternativ? CZ-101?

*host host*

2004-2-13
Analog synt Yamaha cs-01
1500 el högstbjud.
fred_schymberg@hotmail.com
08-

inte min annons. men jag såg idag.

Jag pröjsade 750:- för min cs01...
Tyvärr lyckades jag pajja den när jag skulle montera in en bunke lysdioder... En IC till VCO'n small när jag skulle löda in 5 dioder till vågformerna.
Det är en tacksam synth att bygga in lysdioder i... Man kan få den att blinka som en julgran med "lysisar" t.ex i envelopekretsen, lfo'n, filtret mm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 13:11

Ååh jag som precis har köpt en Prophecy... Fast den är iof jäääkligt cool, härmar Moogbasar, trumpeter och gitarrer svinabra

Men tack ändå

Edit: Jag frågade ändå honom om han ville byta den mot en D-550 eller en Super Bass Station.. Min Quasimidi kan ändå göra OK basljud..

1
Bevaka tråden