Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha TX16W

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-02 23:15

Har ngn av er jobbat med denna pryl...är det ngt att ha i sitt rack eller är det en typisk dammsamlare? Synpunkter önskas....

Har inte jobbat med den (faktiskt kände jag inte till den innan annat än vid namn..), men kunde inte låta bli att kolla lite på nätet efter den... Hittade då en länk: http://www.t0.or.at/~mpakesch/tx16w/ (där det står att man kan sno K2000 samplingar...:))

Har haft en. Låter helt OK och är hyggligt lättjobbad med Typhoon.

Men!

Enda lagringsmediet är disketter. Och det ledsnar man ganska fort på... (iaf jag)

Jo, en sådan har jag här minsann. Så vad kan jag säga om den..

För det första ska man kasta ut Yamahas OS och köra på Typhoon 2000 istället. Då är den minsann lättarbetad. (Så lättarbetad som någon racksampler nu är). Det går rätt snabbt att sampla, klippa och assigna.

12bitars ljudet är hyfsat härligt. Inget speciellt på något vis.

Filterdelen är meningslös. Det tror jag alla är ense om. Nu har jag förvisso bara lekt med filtrerna några få gånger, mest för att bli övertygad om att folk har rätt om det.

Hm. Nu var det länge sedan jag använde den till annat än att spela upp redan ordnade performances, men det beror till största delen på att jag fortfarande inte har en rackvagn att sätta den i. Och har man inte det blir det i mitt fall ett ergonomiskt elände.

Jag kan dock säkert svara på frågor.

Är den inte 16-bitars..?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-03 10:50
Ursprungligen av Real Parakeet:

Är den inte 16-bitars..?

12 bitar, 16 röster.

Är inte det samma sak?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-03 10:56

Det är inte lätt med siffror. Den har samma problem som Soundblaster 128. Jag har mer än en gång försökt förklara för folk att det ljudkortet inte har 128 bitars upplösning... :eek:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-03 11:05

Jag var redigt sugen på en sån sampler förut, allt med 12bitar har jag fått för mig att det låter goare.
Antagligen är den ingen bra "hästjobbare" jag vet ju inte vad du ska ha den till iofs, annars är väll mjukissamplers det som gäller just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-03 11:29

Vill man ha en racksampler (jag utesluter alltså tangentbordsvarianter och trummaskiner) med 12 bitar eller mindre så tycker jag det finns andra som låter betydligt roligare. Framför allt Emax och Prophet 2002. Det kan dock finnas bra mycket mer minne i en TX-16W, men är minnet ett problem skulle jag hellre satsa på en S950. En stor fördel med Emax är att det går att få in SCSI i vissa. Det är inte kul att ladda ett fullt minne i TX-16W från DD-disketter...

Behöver man mer minne till sin Prophet 2002 och några andra samplers (S900, EII etc) är en Oberheim DPX-1 också ett mycket intressant alternativ. Det är en ren sample player som pga andra filter etc gör att en del ljud faktiskt låter bättre i den än i originalmaskinen.

Håller med Amino, där.

Så värst mycket kul kan man inte ha med TX16W. Bara grundläggande sampling.

(Fast jag behåller min om inte annat för att det sitter en MC68000 i den.)

  • Medlem
  • 2004-02-03 21:51

Jag känner mig lite skeptisk...men jag har alternativt en bytesaffär på gång: min Siel DK80 mot en Korg M3r och en TX16W...har dock hört alltför mkt negativt om TX:n (att den ska vara svårjobbad mm) så det lutar åt att jag tar pengarna istället...känner att en mjukvarusampler är 10 ggr lättare att arbeta med...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-03 22:03

Haha, det räcker inte. 100 ggr lättare bör du räkna med...

  • Medlem
  • 2004-02-03 22:09
Ursprungligen av PF:

Haha, det räcker inte. 100 ggr lättare bör du räkna med...

:kaaaka!:

@PF: Du avgjorde saken, jag tar pengarna istället!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 11:00

En mycket bra 12-bitarssampler till mycket bra pris finns här. Jag har dock inget med annonsen att göra.

  • Medlem
  • 2004-02-06 11:14
Ursprungligen av amino:

En mycket bra 12-bitarssampler till mycket bra pris finns här. Jag har dock inget med annonsen att göra.

OK, låter spännande...

1
Bevaka tråden