Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth inköp

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 20:15

Tjenare!
Det ligger till så här; Jag har länge velat ge mig in i trance-världen och göra mina egna produktioner och projekt.
Jag ska fatta mig kort (försöka åtminstonde ), jag planarer alltså att börja med att köpa en synth (klaviatur) till mitt skapande och jag har tittat på två synthar kan man säga. Jag planerade att köpa Yamahas CS2x men efter att lyssnat på diskussionerna kring den så har jag fått upp ögonen för den mer utecklade CS6x:an. Jag har hört bra saker om den och planerar även att köpa den men jag undrar ifall det räcker bara med den och ett sequencer program eller måste jag inhandla massa trummaskiner och samplers. Nackdelen är ju att jag har en riktig kass dator men det löser sig nog. Så jag vill veta eran åsikt och erat snack i diskussionen !
Vilken av dom två är det värt att satsa på och hur står det till med för och nackdelar med båda syntharna.
Tack på förhand!
//Allan

Mitt tips är att börja med att få ordning på datorn, Mac lr PC, Logic lr cubase spelar ingen roll bara den är ganska kraftig och klarar en massa pluggar plus ett bra ljudkort.
I datorn kör du samplers, synthar, effekter, midi, inspelning, osv osv osv.
Så det är enligt mitt tycke den viktigaste delen i en hemmastudio idag.
Vänta med synthar tills detta är klart, och kolla då gärna in på en virus eller monomachine oxå

Tyvärr så verkar nästan alla nybörjare hoppa på csXx-serien.. (gjorde jag med).. imho så är det rena rama skitsyntarna. Jag håller med dualrange.. fixa iordning en dator-studio istället. Ett tips är att lägga pengarna på t.ex. reason 2, ett par bra refill-paket, ett bra ljudkort och ett masterklav. Det kan man komma _väldigt_ långt på

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 20:38

Okej ! Tack för era svar! Så om jag fattat det korrekt så ska JAG bryta trenden med CSx:orna och satsa på datorn istället? Jag hade det i baktanken jag med men det känns mer originellt med hårdvara om du förstår vad jag menar. Men låt säga att jag köper Reason 2.5, vad behövs mer till det och sedan vad behöver jag uppgradera till datorn eller rättare sagt det är bättre med en helt ny dator lr? På tal om ljudkort.. vad är viktigt att ha i baktanken?
Masterklav? Inte van vid sådana proffs ord ännu :):)

Mjukvara är det många som gillar. Själv vill jag har "riktiga" syntar. Innan vi börjar diskutera och tipsa allt för mycket bör du ta ställning till om det är "riktiga" syntar eller om de vill satsa på mjukvarusyntar. Det är väl mer en fråga om arbetssätt och känsla än om något annat.

För övrigt är väl Yamaha CS6x en väldigt bra synt..? Den har väl dessutom någon form av sampler samt möjligheter att expanderas med plug-in-kort. CS1/2x lämnar väl dock en del att önska. Dem tröttnar man nog på efter ett halvår eller så.

"Masterklav" är helt enkelt ett masterklaviatur. Det är ett klaviatur (eller synt) som du spelar på dina dataprogram med. Det finns många varianter, USB eller MIDI, alla har sina för- respektive nackdelar. Någon annan vet säkert mer om detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 20:51

Okej jag förstår.. hmm själv hade jag tanken att satsa på hårdvaran dvs, "Riktiga synthar". Men nu när jag hört att mjukvarusyntharna är mer ekonmiska och flexibla så kan jag ändra mig så småningom. Okej.. Masterklaven då vet jag. I detta fall skulle CS6x:an vara det och användas genom MIDI och kopplas till datorn genom USB.

  • Medlem
  • 2004-02-06 21:00

Hmmmm Trance Dance (lite mer 80tals minnen, do you wanna voodoo )

Mitt råd....

Roland JP8000----helt enkelten jäkligt bra och väljudande synt.

Novation nova--riktig trancemaskin eller en Jv1080--billigt allt i ett maskin.

Inte speciellt orginel setup men billig och väljudande, typ 9-10000:- för hela klabbet

Italo Steve :hmmm:

Datorer som är färdiga för musik finns annars på frostnetwork tex så finnes en frost ACM-le för 7900:- men då måste du fortfarande köpa till ljudkort, musikprogram och eventuellt en midikeyboard.
Han som ligger bakom företaget är Peter Benisch och har hållit på med elektronisk musik länge, plus att hans datorer är riktigt bra byggda osv...

JP-8000 säger jag också.
Har sysslat en del med trance och har haft både Cs2x oxh Cs6x. Cs2x var bättre ljudmässigt, men kan ändå inte rekommendera den. Du får bara ut ett bra (performance) ljud åt gången. Cs6x var inte speciellt kul som masterklav heller.
Access Virus kB/kC är väldigt bra annars om du har så mycket pengar.

Men annars är som tidigare nämnt Reason 2 fullt kompetent.

Hur många parter är det på Jp8000 förresten?

Två parter är det på en JP-8000. Jag kör min som renodlad 2-parters synt och det funkar bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 13:12

Ok, okej.. nu håller vi oss till det urspungliga ämnet
Rätta mig ifall jag har fel nu, men som jag förstått det så behöver jag:

1. Uppgradera min dator rejält så den blir anpassad till musikverksamhet
2. Köpa program såsom Reason och Cubase (kvittar vilket) och med massa plugins
3. En MIDI synth att använa som Masterklav, här kan jag köpa in Cs2x till ändamålet

Låter det bra ? Era synpunkter tack !

  • Medlem
  • 2004-02-07 13:36

Beror på vilken typ av människa du är.

Går du i samma skola som Parakeet mfl (inkl mig) så vill du ha riktiga syntar. r- Du blir pryltok och är aldrig nöjd, men har betydligt roligare än den finnige tonåringen med ett ton crackade vstipluggar (Observera IRONI).

Kliver du in i mjukvaruträsket blir livet mkt enklare men mkt tråkigare.

Det som jag själv ser som nackdel med mjukvara är att den kan bli svår att kränga beggat och framför allt att få något betalt för den.

Det var min kraftigt vinklade åsikt efter snart 20års köpande och bytande av hårdvara. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 13:44

okej.. jaa det låter bra faktiskt.. jag hade hellre velat satsa på riktiga syntharna men eftersom ekonomin är ganska kärv så.. ja.. lutar det åt mjukvaru hållet. Men jag fick inte riktigt svar på frågorna angående vad som behövs..

  • Medlem
  • 2004-02-07 13:48

Tjaaaaa

En bra dator---10-12000:-
Ett bra ljudkort---6-12000:-
Ett Cubase alt logic 1-8000:-
Ett klav 1200-3000:-
2-3 Mjukvarusyntar 4-8000:-

Hmmmm det är billigt med hårdvarusyntar trots allt (steve ljuger för sig själv)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-07 16:19
Ursprungligen av steve:

Ett bra ljudkort---6-12000:-

Nu tog du väl i lite...det beror ju lite på hur man definierar bra men om man är nybörjare så duger det nog utmärkt med t.ex. ett MAudio Audiophile för 2-2500:-

Just det, för oss hårdvarufetishister är musiken nästan ointressant. Det är lyckan över att äga och bruka en synt som vi toppar på. Inte fan behöver jag fler syntar! Men jagandet är roligt. Syntar som man tidigare bara drömt om kan i många fall vara nåbara många år senare. En vacker dag sitter man där med sitt dröm-setup. Jag och många andra uppskattar en synt för mycket mer än ljudet, vi njuter av utseendet och känslan i rattar och knappar också. Sedan spelar det ingen roll om man har världens snyggaste dataprogram och en USB-låda med rattar (naturligtvis med force feedback för att återge en Roland Jupiters raspiga reglar) och tre bildskärmar för att få plats med hela datasyntens panel. Det ÄR ingen Jupiter även om den dataprogrammet kan låta som en.

Jag gillar bilar och har en gammal Volvo. Jag älskar att köra bil, tycker att det är underbart. Och då funkar det inte att leka bilkörning i datorn med något bilspel. Jag kör hellre min Volvo på riktigt än spelar Moog Modular på datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 13:50

hehe okej !
det låter helt okej tycker jag men jag fortsätter att fastna för masterklaven.. vad ska det vara och hur ska den vara? räcker det med en yamaha cs2x som ja kopplar till logic lr reason?

  • Medlem
  • 2004-02-07 13:58

Håller med dig fågeln på alla punkter.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-07 13:58

Om du bara ska använda ljuden ifrån datorns syntar så ere ganska onödigt att köpa en synt med ljud i. Jag skulle rekommendera Edirols eller Radiums MIDI-klaviaturer. Det finns olika storlekar å med olika antal rattar/reglar som du sedan kan få till att styra funktioner som tex filter i datorns syntar.
Jag tycker att den nya Edirol PCR-1 ser grymt cool ut (notera hur tunn den e!):
http://www.edirol.com/products/info/pcr1.html

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 14:00

okej då vet jag exakt Mårre.
Men det här MIDI klaviaturet vad har den för funktion lite mer utförligare.. vad uträttar den till mig ?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-07 14:13

Du använder den för att kunna spela på (å spela in) syntar i datorn. Precis som en "vanlig" synt fast med fördelen (?) att du kan välja vilken synt du vill i datorn (beroende på vad du har för syntar i datorn oxå givetvis). Ju fler rattar/reglar du har, desto mer funktioner kan du styra direkt från klaviaturen å slippa jaga med musen på skärmen för att ändra ngt via en pytteratt på datorskärmen. Vill man ha massa rattar och redan färdiga inställningar för att få klaviaturen att fungera med ett 50-tal olika mjukvarusyntar ska man skaffa en Novation ReMote25 Extreme med:
- inbyggt ljudkort
- 2st multi-effekter (Reverb,Chorus-Phaser,Delay, Compression, Distortion and EQ) som går att applicera på signal som du spelar in via ingången.
- display (för att flytta blicken ännu mer ifrån datorskärmen)
- 20+4 rattar och 9 reglar
Kikade in på den precis så jag kan inte alla detaljer...
http://www.novationmusic.com/nov_route/docs/prods/remote_25_audio/remote25_audio_over.htm
Den enda nackdelen jag kan se e om du vill ha fler tangenter. Sen e nog priset ganska högt oxå (räkna med runt 4000-4500kr).

EDIT: såg precis att det verkar som det ingår lite program å en synt i paketet: Ableton Novation Live, Steinberg Cubase SE, Novation V-Station VST plug-in.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-07 14:55

I all ödmjukhet här nu va. Parakeet tycker väldigt mycket för att vara en sådan tyckare som aldrig (?) hårdprovat mjukvara och sett ljuset... Själv gillar jag både och, men det räcker bra med en controller + mjukvara och en idé. Alla vet vad jag gillar så jag behöver inte namedroppa Reason igen. Öh?

Och själv har jag inte bara mjukprovat hårdvara... :hmmm:

Snarare allprovat allvara... näää...

Jag GILLAR hårdvara! Då finns det ingen anledning för mig att hålla på med en massa datasyntar. Fatta det! Eller måste man hoppa runt och prova en massa saker för provandet skull, bara för att du gör det PF? Just dina åsikter verkar vara en referensram som du tycker alla skall passa in i. Tycker man inte som du så är man ju bara trångsynt och har inte "sett ljuset", eller..? Jag begriper inte varför du måste basunera ut att jag är en "tyckare" som aldrig hårdtestat några datasyntar. Har jag påstått att det ena är bättre än det andra? Till skillnad från vissa andra så verkar i alla fall jag veta vad jag vill ha och inte hoppar runt och prova ditten och datten en stund här och en stund där. Suck!

ungefärliga priser som jag tycker låter lagom till vad som behövs här (ny-priser):
dator - ~4000:- om du redan har en skärm
ljudkort - ~1500:-
masterklav - ~1500:-
reason 2 - 3500:-?

om man kör hårdvara så blir det typ (begagnat-priser)..
enklare analog-synt - ~3000:-
alltiallo-synt - ~3000:-
hårddiskporta - ~5000:-
effekter, dynamikprocessorer - ~3000:-
här behöver du nästan säkerligen dessutom kunna spela på syntarna ordentligt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-07 15:42

p a r a k e e t . . .

HAHAHA håhåjaja...

Jag menar bara att jag ständigt hör detta bashande på mjukvara utan att riktigt känna att kommentarerna är genomtänkta. Ta och kom hit och sitt bredvid så visar jag gärna, kom och se hur bra det kan vara - också.

audiophile har gått ner i pris till ~1500:-
1010lt ligger väl på 3 papp nu annars.. underbara priser på sånt där numera

  • Medlem
  • 2004-02-07 17:00

Är ju en hårdvarunörd-va vet jag om priser på ljudkort

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 17:51

hahah det är väldigt komiskt för mig att se era diskussioner fastän det var jag som startade hela tråden Jag tycker att alla har sin egna smak och att antingen kör du på hårdvara som jag själv vill göra men lite omöjligt eller så kör du på mjukvara som är lite "fattigt" om man säger så. För tex gå in på de riktigt stora producenters hemsidor och kolla in deras studio, vad ser du? Rack fyllda med samplers och effekter, minst 5st synthar på (!) varann, tre PLATT skärmar bredvid varandra.. Det är sådana saker som ger en skön känsla och verkligen visar vad du sysslar med. Sen så kan det ju vara så att de flesta är födda på de tidiga 80 talen och då fanns det mestadels "riktiga" synthar. Själv är jag 15 år nu och är i den genaration där mjukvaran tar över allt eftersom men ändå så har jag en känsla att jag vill satsa på "riktiga" synthar fast ekonomin sätter stopp för mig. Men min fråga till er är ännu en gång ifall det räcker med det jag nämnt och ett bra ljudkort..? duger Soundblasters Audigy eller krävs de "riktiga" ljudkorten med musikskapande som ändamål? Sedan undrar jag ifall masterklaven inte behöver vara så fet och dyr på en gång eller räcker det med en billig 1800kr variant ?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-07 18:06

Visst funkar det med en billig variant på klav. "Du får vad du betalar för" dvs mindre pengar = färre rattar, inget inbyggt ljudkort, sämre klaviatur med mindre omfång. För 1800kr borde du kunna få tag på en Edirol PCR-30 (Bionik gav nog en tusenlapp för sin har jag för mig) och om jag skulle välja en billig klav skulle jag ta en sån. Alternativt har M-Audio sin Radium-61 med fler tangenter.

/Mårre
extrem hårdvarunörd som provat mjukvara å lagt ner det.

ARMD: trenden är mer åt att stora studios kör mer och mer på mjukvara och har hårdvaran som "skådebröd" (FRÄMST då det gäller just syntar).. Även om jag i det här fallet förespråkar mjukvaran så är jag hårdvarunörd precis som flera andra här. Jag gillar inte ens att sekvensa det jag spelar in för tusan.. min dator är som en bandare.. en omidifierad trummaskin är det som styr takten här hemma (oftast iaf)
Kolla på priserna jag skrev tidigare.. klav ~1500:-.. det räcker för de flesta nybörjare.

Bevaka tråden