Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårt+mjukt=3

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har noterat en märklig kontrovers mellan förespråkare för hårdvara och förespråkare för mjukvara. Tonen har dessutom skärpts alltmer på sistone. Jag tycker det är helkonstigt att det över huvud finns en motsättning.

Alla vet att teknologin hittills inte nått dithän att en virtuell Minimoog låter lika bra som en fysisk dito, vilken allmänt erkänns som den troligen mest välljudande synthen någonsin.

Men alla vet också att en Minimoog är muppigt dyr, monofonisk, den kan inte sampla och vad man än gör med den låter det Kraftwerk eller P-funk. Eller hur? [Där går Demokid i taket...]

Och alla vet att en virtuell Minimoog som t.ex. Model E låter bättre än en Poly 61, även om den sistnämnda är analog.

Alltså: det går inte att påstå att det ena är bättre än det andra. Det finns personliga preferenser, olika typer av behov och olika ekonomiska resurser. Men det har ingenting att göra med någon slags absolut, semantiskt oomkullrunkelig sanning.

Det är ju det som är så koolt med våra älskade maskiner, ju! Det är ju just därför vi spenderar våra surt förvärvade slantar på flera olika apparater som vi vårdar ömt och står och tittar på där de tronar i våra skaparrum.

Jag menar; en DX7, för att ta ett exempel, är ju inget annat än en mjukvarusynth. Alla synthar som inte har spänningsstyrda, fysiska komponenter som ljudalstrare är per definition 'virtuella' eftersom de använder ettor och nollor som programmerats att uppträda på ett visst sätt, i syfte att simulera fysiska förlopp. Sedan är det ovidkommande om ettorna och nollorna rusar runt i eller utanför din dator. Rent ljudmässigt alltså.

För min del har elektroniska instrument alltid fascinerat mig av den enkla anledningen att de låter mig höra saker som dessförinnan bara fanns i min fantasi, om ens där. Sedan skiter jag i om de skapas av CV-styrda vågalstrare, operatoralgoritmer, vågformstabeller, banker av envelopmanipulerade sinusvågor, matematiska fysiska modeller eller samplingar av puckade amerikanska presidenter. Bra är bra, oavsett hur det blev bra.

En Minimoog kommer alltid att vara en Minimoog. Men den kan aldrig göra lika vilda och utspejsade ljud som NI Reaktor. Och Reaktor kan inte låta som en riktig MS20, hur det än försöker. DX7 gillar vi fast den brusar digitalt och är en smärta i baken att programmera, trots att en virtuell DX7 som NI FM7 egentligen gör exakt samma sak fast bättre.

Varför måste man bråka så mycket och ha så starka, i vissa fall nästan fördömande, åsikter om vad som är rätt och fel? Alla har rätt. För det handlar ju i slutänden om musik. Och musik är ALLTID rätt, till och med när den låter helt fel.

Tycker jag i alla fall.

Väl talat broder. Tomas Andersson Wij nämnde i en intervju ordet "oomkullrunkelig" som svenskans fulaste ord, jag är böjd att hålla med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-08 04:22

Väl talat. Det där köper jag. Vad kostar det?

Och så har jag förstås med en dåres envishet försökt säga allt du säger under många herrans år utan att låta bli att stöta på patrull, eftersom det finns dem som är så ihärdiga samlare och svamlare att de liksom tycker det är själva grejen och inte skapandet, vilket för mig är rena mystiken; skapandet är i centrum för mig. Toolsen är rätt oväsentliga. Eller nej, helt oväsentliga. Om någon tvingar mig göra house med en MT32 så kan jag försöka. Eller nej förresten. Men ändå. Och Andersson Wij är faktiskt himla duktig han med. Jag tycker inte ens man behöver hålla på med syntar för att göra kool musik helt enkelt. Toolsen är helt upp till skaparen. Akustisk gura funkar alltid. För mig är en laptop nyckeln till frihet, då kan jag skapa som jag vill. Jag ser inga motsättningar någonstans egentligen, go create!

Ingår leverans till dörren förresten?

Eskimo: "...ordet "oomkullrunkelig" som svenskans fulaste ord, jag är böjd att hålla med." Jag också, men det har en så härligt rigid och snustorr känsla att jag envisas med att använda det i alla fall.

PF: Alla mina enastående visdomar är alldeles gratis. Säg inte emot bara...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-08 09:47

Håller med om det du skriver, sawtooth...

På fullt allvar så tror jag att det finns något djupt i oss människor som gör att vi måste ha den här typen av konflikter med varandra för att överleva...för det finns inom alla områden...

Några exempel som jag stött på:

Datornördar: PC mot Mac eller Linux mot BSD mot Windows
Fotografer: riktig film mot digitalt
Filmnördar: data-animerat mot hand-animerat
Målare: olje- eller vatten-baserat
Bildårar: Ferrari eller Lamborghini

Listan kan säkert göras hur lång som helst...

lasselu:

Hehe. Jo, så är det nog. Det är klart att det är kul att käbbla lite och att argumentera för sin sak. Klart man ska gnabbas. Om allt bara var frid och fröjd hade man ju tråkats ihjäl.
Det jag reagerar på är att det blivit en lite trist ton i en del trådar på sistone och att det så att säga blir rundgång i resonemangen ibland. Jag menar, idén med ett forum är ju att utbyta åsikter. Men också att hjälpas åt att bygga en databas av kunskap, värdefulla tips, insikter och erfarenheter. Inte att med en grävlings envishet försvara en subjektiv och ofta irrelevant åsikt som om själva livet hängde på den.

Glöm inte Volvo vs. Saab. Jag är beredd att hålla med till fullo. Om det är musikskapandet som är det viktigaste. Men är det så för alla? Och jag tar direkt åt mig av PF´s svamlande om svamlare och samlare. Jag tycker dock att PF´s och även Sawtooth´s resonemang inskränker sig till själva skapandet av musik. Skapandet är naturligtvis det viktigaste men det finns andra element också. Det är som att resa. För mig är oftast inte målet med resan själva målet ? destinationen. För mig är resan till målet lika viktig. Jag vill att resan i sig skall vara en upplevelse. Och då innefattas ganska många parametrar.

Jag vet inte om det var inbillning eller vad det var, men jag tyckt mig förnimma en smula av förakt i PF´s resonemang kring just samlandet av syntar (och annan musikutrustning). Självklart gör man inte bättre musik med en massa fräna syntar. Men det kanske inte är syftet heller. Snusförnuftet säger att en Modell E är mer praktisk än en äkta Minimoog. Nu till pudelns kärna: jag vill inte ha en massa dataprogram som är syntar därför att jag trivs med att vara omgiven med en massa stora maskiner som blinkar och blippar. Det är inte rationellt för fem öre men det är så jag vill ha det. Jag älskar att se alla mina maskiners olika displayer lysa i mörkret, jag älskar att jaga reda på något nytt att placera på stativet. Jag älskar att snacka syntar med andra. Men jag tycker det är skittråkigt att snacka dataprogram. Det är min lilla värld dit jag kan fly och gömma mig och känna mig lite speciell. För många år sedan lades grunde till mitt filosoferande kring syntar av bilder av band som uppträdde med tjogvis med syntar och grejer. Det gav mig något att drömma om, tänk att få stå där omgiven av dessa magiska maskiner! Jag vet att det finns många andra som resonerar som jag. Kolla bara på alla bilentusiaster.

Nu har jag inga speciellt märkvärdiga maskiner. Jag har aldrig ens ägt en Moog, Oberheim eller ens en sketen liten Arp. Men i min lilla, lilla värld av blommor? förlåt, syntar skall det vara, så trivs jag. Det allra bästa vore kanske att sälja av allt skrot och lägga de pengarna på några timmar hos hjärnskrynklaren, sedan kanske man kunnat se rationellt på sitt musicerande. Sedan hade jag också kanske suttit med en snusförnuftig laptop med en massa datasyntar. I en madrasserad cell.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-08 12:37

Sen finns det ju alltid olika aspekter på vad det är man inte gillar med mjukvara...de flesta diskussioner verkar handla om att mjukvara inte låter lika bra som hårdvara...för mig spelar det ingen roll för jag tycker att de flesta av de senaste mjukvaru-syntarna låter tillräckligt bra för att vara användbara...

Men...

Det som håller mig borta från dem är att de i mina ögon är fullständigt omöjliga att jobba med ur gränssnitts-synpunkt...jag menar, titta bara på CS80V...
Visst den ser ut som en riktig CS80...men, och det här är ett stort men, en riktigt CS80 är över metern bred med stora stadiga spakar och rattar att dra i!
Mjukvaru-versionen har rattar som, om man kör på en normal skärmupplösning, är mindre än en centimeter...helt jävla omöjligt att jobba med...

Ok, jag förstår det marknadsmässiga i att sälja något som liknar orginalet men för guds skull, gör då ett ett alternativt gränssnitt för de av oss som bryr oss mer om ljudet än flashiga bilder...

Så, nu är jag klar, nu är det lunch...

Lite småkäbbel är nog bra, då undviker man stora krig. Tror jag. Eller också så startar man dem. Grejen är den att jag tror vi alla förstår varandra ganska bra. Men det gäller liksom att få det bekräftat i ord också. Vi är som gamla syjunta-tanter. En del av oss, till exempel jag själv. Näe, nu skall jag åka och köpa godis.

*pippin skall dessutom ladda hem en demo av Reason nu*

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-08 12:17

Allt var mycket enklare när man var tonåring och såg allting i svart och vitt. Ju äldre man blir, ju rörigare ter sig världen.

Vad ska man säga liksom. Så fort det finns två eller flera sidor att välja mellan ligger det väl i människans natur att tala för sin sida.

Håller med sawtooths inlägg i stora drag men inte helt. För både mig, sawtooth, och många andra är musikskapandet och kreativiteten kanske det viktigaste i slutändan. Men det där är faktiskt ingen självklarhet, en del samlar på sig instrument för att de tycker att DET är roligt. Ett intresse för själva samlandet och för maskinerna. Jag får väl säga som Amino brukar göra, huvudsaken är väl att var och en har kul.

Ingenting är "rätt" eller "fel" - det beror helt på vad man är ute efter. Låter det rörigt? Jo, det tycker jag också. Huvudsaken är att man kan acceptera varandras åsikter utan att nödvändigt tycka det samma själv.

Oki, djupare än så här blir jag inte. Är en novis inom området.

"Datornördar: PC mot Mac eller Linux mot BSD mot Windows"

Amiga!

För övrigt sympatiserar jag helt med fågelns resonemang; blinkar och blippar, små ljus i natten men också det att få vrida på en fysisk ratt som utmanat mig med sin uppnosighet. "Ta i mig, låt oss förändra världen i varandras famnar." Ja.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-08 12:39
Ursprungligen av sisältää:

Amiga!

Åhhh...hopplösa människor...när ska ni fatta att Amigan är död, död, död...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 13:20
Ursprungligen av lasselu:

Åhhh...hopplösa människor...när ska ni fatta att Amigan är död, död, död...

hrmpf.. http://www.ggsdata.se/

Man kan ju få tag på riktigt billiga begagnade synthar.. Det är iof mycket enklare att hålla på med samplers på en dator men det är ju inte aaaalls lika kul med riktiga synthar..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-08 12:33

Mjuk eller hård??

Jag ligger imellan dessa "läger" jag har 6 hårda synthar 2 hårdasamplers och när jag skapar så blir det antingen:

Jag är lite småsugen och drarigång cubase, klickar in ett par trumsamples i softissamplern, gör lite toner med nån softsynth och försöker plippa in en skiss/ide´sen så är det bra eller dåligt.... save eller close, antingen kom det in en gnutta kreativitet eller så inte.....
Blev det shysst så bemödar jag mig med att klutta igång M/P och göra en bättre bas, ser över trummsamplesen och det blir en låt.

Annars, man får en ide´en vision man slår igång alla syntar man når, man drar in en kick,snare och 2 hihats, man gör en trummtakt, kluttar in en fetbasgång, sätter sig och rattar Korg.... basen blir bra... trummerna är skit.... åtgärda det.... Nu så ska det bli en liten softsynts pad.... testar lite olika softisar, det duger efter lite tweakning/FX..... Shit nu ska det komma en ny del, plippa in en basgång, göra om trummtakten, akord? arpeggio? .... testa lite..... Sen så kör jag ett gäng distar/kompresorer på alla softisar/inspelade hårdvaruklumpar.

Apan gör ca 50/50 hård mjuk....

EDIT: Samplers? hårda S2000/FZ-1 S2k är aldrig med numera tråkig/jobbig, FZan är masterklav/trummkrunshare/mongoljudsskapare...

"också det att få vrida på en fysisk ratt som utmanat mig med sin uppnosighet."

det finns midikontrollers

sågtanden: schysst tal! Det har tagits upp många gånger tidigare.. men det behövs upprepning ibland.. som nu

Parakit, encore m fl:

Det är inte samlandet i sig jag reagerar på, för det har jag om någon all förståelse för. Jag växte upp (liksom min favoritparakit, tycks det) med bilder på Jarre, Tangerine Dream och grabbarna. Inget jävla fjuttande med att spela elgitarr på en tennisracket här inte. Jag ville bygga om hela mitt rum till en enda jättemodulsynth, helst skulle det gå att koppla loss alltihop och stiga upp till omloppsbana på inbyggda antigravitationsfält. Och jag är sådan fortfarande. Det är med stor glädje och stolthet jag släcker lampan i studion och blickar ut över havet av displayer, lampor, dioder, vu-mätare och metallen från syntharna som reflekteras i det svaga ljuset.

Men trots att jag troligen har fler synthar än de flesta anser jag att det är omöjligt att konsekvent hävda att hårt är bättre än mjukt eller vice versa. Det är bara det jag vill ha sagt.

Som ett konkret exempel är när en ung kille som tar sina första stapplande steg i riktning mot en egen liten hemstudio, skriver hit och frågar vad han ska skaffa. Då kan man ju inte, i hans tråd, sätta igång och bråka om ifall han ska köpa en Übermoog eller ProTools. Vi som har gjort en massa dumma misstag redan kan ju hjälpa en medmänniska att undvika dem istället?

Sedan tycker jag att kan vara rätt kul att följa dessa små skärmytslingar. Vi kanske ska ha en egen avdelning för sådant? 'Tornering och pajkastning' kanske? Helt allvarligt alltså.

  • Medlem
  • 2004-02-08 13:17

Håller med om cs80v Lasselu. Den går fetbort vilket är synd för den låter bra :hmmm:

Intressant diskussion.

Själv är jag kluven. Jag använder nästan bara mjukvara, eftersom fördelarna tilltalar mig mer än nackdelarna - flexibiliteten, instant recall, färre begränsningar och hanterbarheten: jag kan få med mig hela min studio i min bärbara dator, vilket är ett klart plus om man ska spela live.

Men samtidigt så känner jag av nackdelarna också: man måste sitta och dutta med en mus på en skärm (är inte tillräckligt rik för att köpa ett par Logic Control... än), strul med datorer är aldrig tilltalande, man kan inte vara lika spontan, och det händer inte lika roliga saker när man misshandlar mjukvara.

Jag måste också polemisera lite mot PF: verktygen spelar roll för slutresultatet. Man kan försöka göra house med en MT32, men det blir förmodligen ungefär lika bra som att göra stora orkesterarrangemang med en Juno-106, 909 och 303. Och verktygens gränssnitt påverkar också. Det är inte en slump att DX7 mest var en presetmaskin, och att VA-vågen har gått hand i hand med rattar och reglar har visserligen lett till oräkneliga skaror 14-åringar som tror att de är musikaliska genier bara för att de klarar av att vrida på cutoff och resonance över ett arpeggio, men också till att folk fått upp ögonen för att syntar kan vara mer än burkade pianon.

En brasklapp om det ovanstående: verktygen i sig spelar egentligen ingen roll - det är slutresultatet som räknas; kan man nå samma resultat med olika verktyg så är skillnaden inte intressant, men om man får olika slutprodukter...? (musikaliskt sett alltså, inte ljudkvalitet)

"...oräkneliga skaror 14-åringar som tror att de är musikaliska genier bara för att de klarar av att vrida på cutoff och resonance över ett arpeggio..."

Den var klockren. Nu talar jag för mig själv... men det är möjligt att jag skulle digga mjukvarusyntar om jag jobbade mycket mer med musik än vad jag gör idag. Jag kan tänka mig att om man jobbar professionellt och under press och deadlines är man nog mer benägen att tycka att det bara skall vara till att tuta och köra. Spara man tid och besvär genom att slippa patcha om i sin rigg så är det ingen nackdel direkt. Själv är jag en glad amatör som enbart har mitt musicerande som rekreation, till vardags jobbar jag som slasktratt. Jag har aldrig tjänat en spänn på min musik och har heller inte som ambition att göra det. Jag har inte ens som ambition att spela gratis på någon klubb. Jag vill. bara ha mina syntar som leksaker. Jag kunde lika gärna hållit på med RC-flyg. Det jag menar är att... jag har möjlighet att slösa bort tid och resurser i mitt musicerande. Allt behöver inte vara rationellt för mig.

När det gäller hurvida mjukvara låter sämre än hårdvara så bryr jag mig inte. Jag har inte tillräckliga erfarenheter för att höra någon nämnvärd skillnad i alla fall.

Jag kanske skulle ta på mig att arrangera en ny tävling, enn uppföljare till "The great synclead campionship". Tävlingen skulle ha flera grenar, bland annat "Bästa stormskapare i vattenglas", "Flest misstolkningar av ett inlägg", "Överreagera" etc etc.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-08 18:15
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag vill. bara ha mina syntar som leksaker. Jag kunde lika gärna hållit på med RC-flyg. Det jag menar är att... jag har möjlighet att slösa bort tid och resurser i mitt musicerande. Allt behöver inte vara rationellt för mig.

En beskrivning som passar på mig också...

Parakit: glöm inte 'Meste besserwisser'! Det är en titel jag kandiderar till.

"Messerschmitt" heter det.

Para: Messerschmitt är en mycket liten bil som finns i en gammal Depeche Mode-video. Besserwisser är tyska (det är visserligen Messerschmitt också, men det betyder knivsmed) och betyder 'en som vet bättre'. Bara så du vet det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 18:59
Ursprungligen av sawtooth:

Para: Messerschmitt är en mycket liten bil som finns i en gammal Depeche Mode-video. Besserwisser är tyska (det är visserligen Messerschmitt också, men det betyder knivsmed) och betyder 'en som vet bättre'. Bara så du vet det.

Du har ju glömt den viktigaste Messerschmitten
http://www.diggerhistory.info/images/air-ww2-enemy/mess109-2_small.jpg
Messerschmitt 109

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-08 18:39

Supersemmelknödel e oxå tyska å betyder jättekroppkaka

Tänkte nog mest på denna men jag uppskattar ditt sätt att skriva mig på näsan :

  • Medlem
  • 2004-02-08 19:26

Ich spreche nicht deutsch är en användbar fras, speciellt i denna tråd.

F.ö håller jag med Parakiten. Jag hårddrar det längre och utser vilken synt som skall göra vad innan jag ens sätter igång. På så sätt kan man få ganska intressanta ljud. T.e.x en TX802 MÅSTE fixa baskagge och hihat, annars får det va! Detta kan ta lååång tid, särskilt när man som jag föredrar 1984-1994 syntar med 8 knappar som styr 200+ parametrar. Så, när ljudet åtminstonde liknar en baskagge ska det vidare genom någon kompressor, eq, envelopfollower etc.etc. Kanske samplar jag det och knasar till allt ytterligare? För mig är "resan dit" helt klart det värdefulla. Massa experiment. Man lär sig en hel del. Tro nu inte att detta tar veckor. Jag jobbar snabbt! Låtens helhet är fortfarande det viktiga, men inte det roligaste i hela processen.

Ja, jag har Reason och hela kittet. Inget dåligt med det men jag föredrar hårdvara, helt enkelt...... annars hade jag ju kört Reason

/8

Helix & Para:

Jaja. Men innan de byggde en mycket liten bil tillverkade Messerschmitt farliga flygplan åt zet ztygga Luftwaffe. Det vet jag, för min Messerschmitt ME-262 är mycket snabbare & farligare än er mesiga 109:a:

http://www.warbirdalley.com/me262.htm

Är det inte den som har Juno-motorer? Eller var det Jumo de hette? Junkers Jumo... En Roland Jumo-262 kanske? Jag äääääälskar gamla "warbirds". Fast det gör väl de flesta grabbar. På tal om stridsflügplan... det finns ett företag som heter Moog som tillverkar styrsystem till missiler. Undras om de styrs med CV/gate eller MIDI?

Bevaka tråden