Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim "Matrix-12" till salu !!!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är någon intresserad av en "Matrix-12´a"

På Ebay finns en under klubban som började på (hör å häpna) EUR 1.00 :eek:
...man tror man drömmer... ...nåväl, intresset är stort och mindre än 1 dygn återstår. I skrivande stund är priset uppe på EUR 1.244,00

Det ska bli väldigt intressant och se vad "slutkursen" på denna "12´a" blir. :rolleyes:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3701935967&category=7797

Mvh, Roger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-08 22:33

Satan i gatan, det var ett fint ex...

Ser ju lovande ut när det står "Fail" på en massa ställen på displayen. Jag kan inte tyska, men står det något om att den är keff? Men det är nog ta mig tusan den sexigaste synt som gjorts och kommer att göras. Den inger respek och man känner vördnad.

  • Medlem
  • 2004-02-08 23:14
Ursprungligen av Real Parakeet:

Ser ju lovande ut när det står "Fail" på en massa ställen på displayen. Jag kan inte tyska, men står det något om att den är keff? .

Efter att ha pluggat tyska i fem år kan jag i alla fall säga att det står att det är fel på den. Hur mycket får någon annan översätta
Fick nog av pluskvamperfekt och andra omöjliga ord efter högstadiet

...angående respekt å vördnad... ...ja menar... ...TITTA på den !!!

Inte utan att man ståendes på knä med djup respekt å vördnad skulle vilja utbrista, "Oh Du store "Matrix-12´a", Tala till oss, Sprid ditt ljusa budskap genom alla dina vackra unisona röster. Bilda vacker kör och ge oss den veckolånga "gåshudskänsla" som vi så väl vet att du är kapabel till.

Din är stor del av Synthriket, och makten... ...och härligheten...

..och för dem som lekt med denna "Mastodont" anar jag nog ett tyst & eftertänksamt AMEN

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-08 23:17

"mit kleinem Fehler" står det dvs med några små skavanker. Enligt min fria översättning problem med stämningen vilket sägs lösas genom en mjukvaruuppdatering. Alla rattar å reglar funkar med undantag från volymratten som verkar "spraka" (?).

FAIL:en är fel vid autostämning av synten. Dom har inte lyckats stämma något. Ingen vidare reklam, tycker jag.

Om felne får åtgärda med en mjukvaruuppdatering... varför gör man inte det då innan man säljer den? Det är ungefär som alla bilannonser där det står att AC:n är defekt men att det beror på att den bara behöver fyllas...

Mjukvaruuppdatering på en M-12... de tillverkades väl mellan 1985 och 1990. Vart hittar man en uppdatering till dem idag?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 09:43

Matrix-12 har autostämning inte bara för oscillatorer och filter, utan även för pulsbredd, resonans och förstärkarna och de stämmer dessa separat. Det framgår inte vad jag kan se i annonsen när den misslyckas, men är det t ex förstärkarna så spelar det verkligen ingen större roll.

I teorin skulle det kunna vara så att samtliga röster är trasiga, men så är naturligtvis inte fallet, utan det är säkerligen autostämningen i sig som inte fungerar korrekt. Matrix-12:an är såpass stabil i sig att det är inget problem, man klarar sig utan att stämma den ändå. Jag tvivlar dock på att en mjukvaruuppdatering skulle hjälpa. Den har knappast gjort så sedan den var ny.

Naturligtvis är det ingen vidare reklam, och han förlorar mycket på att inte fixa det innan han säljer den. Men man är skyldig att vara ärlig och rapportera alla eventuella fel på grejerna man säljer på eBay.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-09 09:34

Det var verkligen inte illa! dom där m12erna är så skönt svart/gröna, det ser framtid ut! Han kommer nog att få betalt för sin synt, vare sig det står fail eller inte.... balla Oberheims finns det!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-09 13:46

Det är lättare att hitta elektronik-fixarfolk också, än att hitta nya "visuella reservdelar", så när den är så fin rent fysiskt får man ju absolut lust. Om man haft lite sådana pengar då, vill säga... SAS-folket är bra att tillgå, Magnus Danielsson verkar t ex vara helt otrolig på att laga elektronik (vad jag känner till lagade han en hel Oberheim 4-voice där det var olika fel på varje SEM, åt ShotQ och de blev apnöjda). ShotQ har för övrigt en mkt kul websajt jag inte sett på ett tag... och givetvis glömt att länka till... http://shotq.webhop.org har jag för mig... hmm. Jaaa, stämmer. Mannen i den glada mustaschen var kollega till mig på Propellerheads (han är VD i "systerföretaget" Synkron som t ex skriver både Propellerheads och Steinbergs manualer) - Ludvig heter han. Det var han som skaffade en 4-voice som jag fick äran att leka med lite (när den var defekt iofs, men någon SEM var hel så man fick ju höra Ljudet). Vi styrde den från en Pro One.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 17:58

Ni tycker nog att jag borde uppsöka läkare.Bytade precis bort min M12 på Jam mot en mpc4000.Nöjd som fan men saknar matrixen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-10 20:34

MMMMMMMPC-4000! Välkommen i gänget (det e jag å...eller det e bara jag i gänget...å du nurå!).
"Uppsöka läkare"? Förstår inte alls eller menar du för att du inte bytt tidigare?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:54

Mårre
jag hade en mpc4000 tidigare men sålde den,saknade den förmycke. :0)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-10 21:00

Lägligt att köpa precis nu när 1.51 e under rejäl betatestning! AkSys släpptes oxå i dagarna för OSX så Akai har tagit sig i kragen. Vem vet...snart kanske "sample audition" kanske dyker upp oxå!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-24 08:48

Eftersom jag tjötar om Oberheim SEM i denna tråd; Analogue Solutions kommer nu ut med en "cover" på SEM och de kommer med MIDI och allt, så det är superlätt att göra en 4-voice av dessa; bara att kedja ihop den med en vanlig thru-lösning.

Priset är väl ungefär 7 å 5 svenska mellan tummen och pekfingret.

http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/sem.htm

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-24 10:30

Du missade momsen...med den är man uppe över 9 papp...
Annars verkar den ju lite kul...

1
Bevaka tråden