Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga synt... (alesis QS6)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då har det då hänt, det där som man bävat och antagit skulle hända: Min masterkeyboard (enda keyboard för övrigt) verkar ha lagt av. Först och främst lade displayen ned. Inte så farligt eftersom jag ändå bara använder den som klaviatur. Igår så slutade den också att skicka midiinfo och ville inte heller spela upp syntens egna ljud.

Uppgivet och bittert slutade således gårdagen skrivarsession. Idag testade jag dock synten igen och till min förvåning fungerade den. I 5 minuter.

Där är jag alltså nu. Jag sitter med en Alesis QS6 som inte vill fungera. Nu hoppas jag på alla er där ute att någon kanske har varit med om något liknande. Vad skall jag göra?

Eftersom jag antar att den behöver åka in på reparation (om inte annat för displayen), vart skall jag vända mig då? Några tips?

Har du kollat nätdelen så att det inte är något glapp i strömförsörjningen?

Nej, det har jag iofs inte. Jag får låna lite prylar och mäta lite. Är det ett troligt fel? Vem fixar sådana här saker annars?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 23:08

Hänt mig oxå

Vill bara inflika att jag vart med om typ exkt samma scenario. Undrar oxå var/om man skall lämna in den och vad det kan kosta att fixa. Jag ska ändå sälja den, och har försökt sälja den i bef skick, men bara fått skambud, så nu tänkte jag laga den först.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-24 11:16
Ursprungligen av krabbankalle:

Vill bara inflika att jag vart med om typ exkt samma scenario. Undrar oxå var/om man skall lämna in den och vad det kan kosta att fixa. Jag ska ändå sälja den, och har försökt sälja den i bef skick, men bara fått skambud, så nu tänkte jag laga den först.

En QS6 förtjänar bara skambud, även om den är i mint

Allvarligt tror jag att det inte är värt att lämna in den på lagning, det blir billigare att köpa nytt. Köp ett bra midikeyboard med rattar och om du vill ha ljuden, köp en QSR också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-23 23:15

Oj oj.

Detta låter som om nätdelen kajkat ur. Först att de höga spänningarna dippar och till sist 5-volten(logik, CPU, midi osv).

Antingen har nått i nätdelen gått isönder, eller så har nånting annat pajjat och drar ordentligt med ström(valfri 78/79XX pajjar).

Hursomhelst så:

Skaffa en multimeter.. mät på nätdelen och se om det existerar någon spänning nånstans överhuvudtaget. VAR FÖRSIKTIG så ingen får ont av nätspänningen som finns där.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-24 11:40

QS-serien är ju fina manicker för den som inte orkar släpa med en laptop eller liknande på scen t.ex. Tyvärr så är ju hårdvarusynthar rätt så svårsålda(förutom kultmojänger) som de är och defekta ännu värre.

Undrar om jag inte minsann skambudat på nån av ovanstående QS6or? Men så gillar jag defekta saker, elektroingenjör som man är... som om man inte hade en hög med trasiga saker som ska lagas hemma.. redan..

1
Bevaka tråden