Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny "Gissa Synthen-tävling" !!!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OK, Det är dags för nästa sk "Gissa Synthen-tråd" att göra entré här på 99musik.com

De fantastiska priser som utlovas är att den första som gissar rätt får äran att kallas
"Mannen som känner sina Synthar" eller "The BIG one".
(vinnaren får själv välja vilket)
Det finns även ett tröstpris som utfaller om någon mot förmodan tänker komma med en självsäker, "stollig gissning" å sen stolt (å full av idioti) stå fast vid den. Han/hon vinner en "Dumstrut som (ingen nämnd & ingen glömd) självmant tog på sig efter den förra gissningstråden.

Här mina Damer & Herrar har vi "Tävlingsobjektet" i egen hög person.

Jag kommer att komma med andra bilder framöver som då blir lättare å lättare men var inte blyga utan kom med vågade gissningar redan nu, vet jag !!!

Hägrar "1´a priset" redan nu så rekomenderas varmt att ni kontaktar
Real Parakeet. Han låter meddela att han kan tänkas bli mutad till att berätta svaret (förutsatt att det består av synthar eller annan högteknologisk utrustning för minst 6.000:-) :kaaaka!:

På edra platser... ...Klara... ...Färdiga....

Moog Minimoog Voyager i lönn är min gissning.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 21:16

Jag har exakt samma former här hemma. Jag tror det är en synth som fått nya träbitar. Men jag kan inte avgöra om det är en Polysix eller en Mono/Poly av bilden. Jag skulle dock gissa på Polysix eftersom det var ett tag sedan jag såg en M/P till salu...

Min näbb är förseglad.

Nu har jag t.om. sökt runt på nätet å inte hittat nåt annat än de amino nämnde + poly61 som jag tycker verkar rimligt.. iom att det säljs så många polysix numera så känns det som att det skulle kunna va en sån. Men det är ju fel färg på trät.. å rundade hörn.. ser lite för nytt ut dessutom.. (trät.. inte de snea tangenterna)?

Edit: nu kom jag på att en polysix utan träsidor annonserats ut ganska nyligen

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 21:50

Jag gissar att träslaget är ek.

  • Medlem
  • 2004-02-09 22:34

Som nämnt, Korg PolySix är det (inte så jättesvårt att ta reda på.... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 22:35

Men ser ni inte att det är en DX-7 :rolleyes:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-09 22:41

Jag känner igen formen, fast jag dundrar på med SH-2!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-09 22:56

Jag säger Korg Poly-61 från Dalarna alt. moddad i träslöjden.

Ny å enklare bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 23:43

Kan det inte vara en sådan Triton??... Eller så är det någon Polysix med annat trä eller nåt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 02:31

Eller något i Teak? Ett fint mod-jobb... bottenplattan känns lite Juno-60 sådär?

Kanske en synt från Ikea? Rätt svar är en Roland D-70. I alla fall om tävlingen gäller vilken synt som står under den där träkonstrumtionen.

  • Medlem
  • 2004-02-10 08:13

Pro~One? !"#)(/%#")(¤"

Det måste vara en Polysix, annars ska jag äta upp något äckligt.

  • Medlem
  • 2004-02-10 08:31

Ah. Man ser en uppfälld panel, med lite jack på också! Då är det definitivt ingen P1.

  • Medlem
  • 2004-02-10 09:21

Vinklarna andas korg. Håller med Bionik, måste vara polysix eller p61.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-10 09:29

Korg p6 eller p61 .slut

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 11:14

Aaah. Det är en ganska liten klaviatur, inte 61 tangenter. Vad har man maskerat för provkörning i det norrländska vinterlandskapet? En Mono/Poly är ju snygg, så den vill man ju inte bygga om... vad skulle man bygga in i denna size? Ett hemmabygge? En PaiA av något slag?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-10 11:40

Jag tror att det är nått annat än Korgarna (annars borde väll tävlingen slutat), kanske en Wavestation i trä?

...Jo, Se det Du PF. Här i det norrländska vinterlandskapet händer det saker minsann. Jag vaknade en morgon, gick in i "studion", tittade på den och utbrast... Nä, nu djä---r! Sedan skruvades all elektronik ur. Bort med tangentbord och annat tills bara själva lådan återstod. Alla nödvändiga mått togs innan den åkte på tippen. Efter att ha valt det nya träslaget togs sågen fram. Även tumstock, kloss m sandpapper och alla andra sk "bra å ha" grejor man minns ifrån träslöjdstiden.

Och, Tro mig. Jag tänker göra EXAKT samma sak med M/P´n (om jag nu får tag på en i rätt prisklass nå´n gång)

Jag hade hoppats att denna tråd skulle spänna över flera dygn, men... ..."Who am I kidding"... ...eller... ..."It takes one to know one"...

Ni är allesammans så fantastiskt duktiga... (Jag bugar respektfullt) ...så här kommer svaret. (Jag menar, Varför hålla på nå´t som varit klart sedan länge)

Naturligtvis är det en K o r g "P o l y s i x" som står modell framför linsen, om än ståtandes i ny "kostym" dvs.

amino, You are "THE MAN", Mannen som känner sina Synthar", "The BIG one".Du får alla titlarna. Inte bara stänkte Du in rätta svaret samma kväll utan Du tog bonuspoängen för rätt träslag också. (Vart i hela friden fann Du 70-tals "skolbilden" på Eken med blad, ollon å allt?) :rolleyes: Vackert jobbat, Mannen!!!
Volantiz & avart, Träffsäkert och rätt gissat av er också.
Helix, Du var aspirant på tröstpriset när du simmade runt i Yamahaträsket men Du landade rätt Du med till slut.
Real Parakeet, Självklart har Du också rätt, även om det nu gällde en helt annan "Pilsner". Tack för Din hjälp med länkarna. :kaaaka!:
jgb, ...gillar skarpt den sk "Kapten Haddock-feelingen" som Du har på Dina svordomar.
Bionik, Låt den överblivna Julmaten stå kvar i kylskåpet. Inte ska Du behöva äta nå´t som datumet sedan länge gått ut på för min skull.
enapa, Jag bara måste få fråga... "Jag tror att det är nått annat än Korgarna, kanske en Wavestation i trä?" ...Vad har Du för tillverkare på Din WS? (Jag bara skojar med Dig).
TACK TILL ALLA SOM DELTAGIT !!!! Hoppas att en ny kommer snart.
Mvh, Roger.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 15:28

Grandpianoguy,

Ruggigt snygg!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 14:07

Kul tävling. Jag hade ingen aning så jag lät bli att gissa. För min del kunde det lika gärna varit en DX7:a, som man för övrigt skulle kunna modifiera på samma sätt vad jag kan tyda av bilderna. Fast inte min då. Men din Polysix blev riktigt fin.

  • Medlem
  • 2004-02-10 14:09

Snyggt gjort!

Jag som var så tvärsäker på min gissning Men jag tänkte ju inte att den kunde vara moddad.

Apsnyggt arbete var det iaf!

Det är ju självaste f-n att de syntar man har är i så förjordat bra skick. Blir verkligen sugen på att bygga något snyggt. Jag får försöka hitta något som funkar men ser ut som fan själv.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-10 14:47

Snygg jobb, Grandpianoguy...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-10 15:01

Kände att amino vunnit så jag otkchansade på wavestation, "korgarna" polysix/poly61 menade jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-10 15:09

Det är väldigt snyggt gjort. Jag som gillar inte ens sådana moddar, men om nu träsidorna var borta så är det nödvändigt. Synthen ser fantastiskt fin ut nu!

Har du oljat in träet? Det ser inte så ut. Det behövs nog ett extra skydd, och det förhöjer dessutom ådringen så att det blir ännu tjusigare.

/amino - har några egenrenoverade ekmöbler hemma

Bevaka tråden