Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick ett paket idag... (gissa synten 2)

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad kan det vara i detta?

För svårt? Här kommer en ledtråd till:

Vaffan... är det TOMT?

Vänta lite nu... vad är det som döljer sig bakom locket? Något apelsinfärgat...

  • Medlem
  • 2004-02-10 17:31

En kanin, sprayad orange av lokala rootbeerdrickande ligister?

Tycker det ser ut som musikbörsens logga här
Någon ny va synth xt?

*nyfiken*

Se där ja, grattis! Ska bli kul att höra vad du tycker.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 17:49

Finns det inte typ nån Oberheim eller Matrix eller nån sån i Orange?
Isf gissar jag på en sån

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-10 17:54

Hehe...nu är pippin glad, va?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-10 18:08

Jag tror att det är en reinkarnation av en viss modell ifrån Yamaha, fast denna är tysk... det ryktas att den "nye" är bra på ljud åt ppg hållet, sammt i rätt vingar så låter den italo.

Se nu till att ratta in lite balla ljud och ha kul!!

Det är väl en sån där Quasivirus eller vad de heter

...Vi snackar allmänt uppkäftig "Don´t mess with me" uppsyn... ...å haja,va... ...hela 55 grunkor kan man vrida/trycka på... ...varav 4 är röda... ...inte utan att man kan ana ringar på vattnet runt det ställe där största "Äpplet" föll...

Måste dock säga att jag föredrar den mer ovanliga "pulserande", "Gammalmodiga" och "tråksvartgrå" modellen bättre, Jag som inte är så ungdomlig & utstickande av mig.

G R A T T I S !!! till inköpet. "Have FUN now" och lova att visa upp vad Du åstadkommer med din nya lekkamrat.

Mvh, Roger.

Grattis även från mig. För den som sett den oranga nyansen i ett rack är det inte så svårt att veta vad det är...


Fin bild på Din orangefärgade "XT" Real Parakeet
Här följer bilden på den "Tråkgråa" "XT´n" som jag surrade om, men vänta...
...det kommer mer här nedanför... ...Snacka om Synthporr när man släpar ut "modellen" och låter den (lite sensuellt sådär) "Posera" i det gröna.

...Jag menar... ...Asså vad säger man...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 23:53

Ah! En Roland Jupiter-3:a!

Hur smakar apelsin-confettin?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-11 00:06

"Jävla midi-djungel".

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-11 08:41

Den oranga på naturbilderna är förresten den med Nextel-färg jag pratade om i en annan tråd...
Om ni tittar så ser ni att den inte är lika klar som pippins och har en annan typ av rattar...

Har pillat lite på den nu. Den är rätt avancerad. Måste sätta mig men manualen också, den känns rätt motiverad. Jag måste fatta det där med wavetables. Presetljuden är som vanligt totalt oanvändbara och sjuka.

Den var i bättre skick än jag väntade mig. Det är något litet märke på undersidan, men i övrigt är den som ny. När jag rattade runt i rutan fick jag upp någon www-adress och lite datom och versionsnummer. Det verkar som den är tillverkad sommarn 2000. Operativsystemet är V 2.33 vilket är det senaste. Men den är förmodligen uppdaterad. När upphörde den med Nextelfärg? Mitt exemplar är lite skrovligt i strukturen. Den är verkligen läcker.

Rattarna är koniska och klädda i någon form av gummi. På ratten längst upp till vänster fattas tyvärr toppen. Får se om jag kan hitta något annat som passar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-11 12:29
Ursprungligen av Real Parakeet:

När upphörde den med Nextelfärg?

Jag tror att det var rätt så tidigt...1999/2000 nångång...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-11 11:14

Tänk så här: i stället för vågformer, vågformstabeller. Flera hundra unika vågformer i en tabell. Vet inte hur många vågformstabeller den har / hur många vågformer varje tabell har, men en grov gissning är att den har uppåt 2000 olika vågformer totalt. Många är dock snarlika och gjorda för att man ska kunna programmera mer levande ljud. Förutom oscillator-/mod-sektionen är synten ganska konventionell som jag upplevde det - med layouten i Minimoog-anda, men förstås djupare. Rolig! Fräckt är att några gamla PPG-tabeller finns där, med klanger man känner igen från Thomas Dolby osv. Gratulerar till ett köp jag hoppas du inte ångrar - blir spännande att höra resultatet sedan. Vi får kanske hoppas på en regnig sommar?

Grattis pippin! Nu får du inte sälja den om en vecka bara. Den kräver lite tålamod, men belönar dig rikt för det.

Funderar på vilka versioner det finns. Min är orange med röda lock på ett par rattar. Sedan har jag sett en modell med ett par rattar som är helt röda. Och så finns det en orange modell med alla rattar svarta. Jag har ingen aaaaaaning om hur många röster min har, men jag utgår från att den har 10. Kan man se detta på något sätt eller skall man "mäta" dem själv? Den går en stjärna i kanten för att ljudet klingar ut när man byter.

Jag hade versionen med "feta" grå rattar och någon ratt var helröd (kan ha varit wavetableratten), visste inte ens att dom hade bytt på dom nyare.

edit: såg just en bild, rattarna med röda toppar var helröda på den äldre som jag hade.

Vad är nytt i nyaste (nyare) OS? nu minns jag inte vilken version jag hade, det var några år sen jag köpte min och jag bytte aldrig OS så det var säkert ett äldre. Nya filter, tabeller?

Vat inte riktigt vad som har hänt i de olika OS:en, jag är lite ny på området. Jag kollade runt på nätet men har inte hittat någon bild på en XT med bara röda pluppar. Det är helröda rattar som gäller. Är det då en äldsta som har helt grå rattar? Fick för mig att min var av äldre modell, men den kanske är av den nyare modellen istället? Den är som sagt tillverkad sommaren 2000 (tror jag).

Vill minnas att jag läst något om att det nya OS:et har nya tabeller. Tyvärr verkar Waldorfs sida ligga nere för tillfället så jag kan inte kolla. Ikväll tänkte jag sätta mig in i hur den funkar. Skall testa lite ljud jag dallat ned också.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-14 13:15

para:

Har du fått nån bild av vad du tycker om den? är den vad du hoppades på?

/nyfiken apa

Om man håller sig till "normala" ljud så låter den som en blandning av ROMpler och VA. Om man vill. Jag har inte haft så mycket tid - måste vara social mot kompisar också - så jag har ännu inte satt mig in i hur man modulerar tabellerna. Motulationsmöjligheterna är rätt komplexa. Jag trodde jag listat ut huffan man kopplar ett gammalt hederligt vibrato till modhjulet, men jag trodde fel.

Hittills har jag bara gjort ett par vanliga syntljud, två basar, ett brass och ett, så klart, synclead. Den syncleadar på lika duktigt som min JP-8000 men inte lika stenhårt som min före detta MS2000. Presetljuden på den suger duktigt. De är helt oanvändbara i normal musik. Det är bara oljud.

Har du sålt din MS2000? Det trodde jag aldrig...

Sålt och sålt... jag har bytt den mot en Nova. Fast den har inte kommit än, men den dyker nog upp nästa vecka. Tror att Novan passar min smak bättre.

Går man inte bara in i modmatrisen och kopplar MW till LFO Pitch amount eller nåt sånt? Detsamma för att svepa runt i wavetablesen.

Ok, trodde din MS2000 var en så stor del av ditt sound att du inte ville sälja den. Bra att du hittat alternativ -det är alltid bra att förnya sig och med tanke på hur du ser på ditt musicerande så verkar det ju klockrent! Lycka till och fortsätt vräka ut sköna låtar, har laddat ner allihop men inte kommenterat så mycket som jag kanske borde.

Jag plågade XT:n lite nu. Då låter det så här. Jag har använd slumpfunktionen och lagt på lite delay. Sedan "spelar" jag på några olika tangenter och rycker i pitch-hjulet. Visst låter det som ett dyrt fel? Det är en kul funktion med den är nog ganska oanvändbar. Chansen att ljudet skall bli spelbart är lika stor som att en grobian skulle få till en novell om den satt och lekte med en skrivmaskin.

  • Medlem
  • 2004-02-14 17:50

Haha! Jag gillar tortyren! Finns några riktigt snygga ljud som gömmer sig därinne!

Bevaka tråden