Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital Synth

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Oj vad jag startar diskussioner känns det som
men jag kör på, hoppas ni inte misstycker.

Jo, det är såhär att jag funderat ett tag på synthar.
alltså
det finns vad är det..
Granular synthesis
FM
Analog
Virutellt analog
osv osv osv...

och man får höra typ "ååh analoooogt är så braaa, låter vaarmt" osv osv...

men jag har letat efter en synth som är 100% Digital. och inget annat
ingen jävla "Virutell analog" som försöker härma analogt.

jag vill ha en Skitdigital Extremt precis och exakt DIGITAL synth som inte låter annat än så fullkomligt ja, DIGITAAALT. Onaturlig exakthet liksom.

För för mig handlar det inte om hur det ena låter bättre än det andra.
alla syunthar och ljud över huvvetaget är bara ljud på nåt sätt.
Bättre eller sämre är så relativt att jag blir tokig på dem som ratar det ena för det andra eller tvärtom, för att inte tala om när jag märker hur jag ibland själv begränsar mig så.

Men iaf, en Digital synth som verkligen inte skäms över det vore soft.
är det kanske nåt man kan bygga själv? nån som bor i stockholm och redan byggt en?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-11 16:07

Off the top of my head:

Korg Wavestation
Waldorf Microwave XT
Vilken som helst av Yamaha:s FM-syntar
Casio:s CZ-serie
Kawai K5/K5000

Ja du, kolla in yamahas dx-serie eller casios cz-serie.. Finns
många skitdigitala ljud att "tuna" där....

DX-7? K-1? K-5? CZ-1000? VZ-1? Dom skäms iaf inte för att dom är digitala; det står skrivet med stora bokstäver på dom, 'Digital Synthesizer'. DX-7:an och dess kompisar (tex den lilla TX-81z) är väl den som låter mest kristalhårt och vasst. En annan synth som visserligen inte låter särskilt exakt men desto mer digitalt är Evolution EVS-1. Kass synth, _Digitalt_ ljud. Fm-synthes generellt låter lätt väldigt onaturligt och kallt.

Personligen misstänker jag att det mycket är programmeringen av ljuden och valet av effekter som framhäver eller inte framhäver en synths digitala karaktär. Använd åttitalsinställningar med mycket Gated Reverb vettja. Undvik subtila LFO:er; låt saker ligga och väsa på exakt samma frekvens en stund så att det låter som en sample-loop. Men egentligen, man tänker sig nog att saker av sig själva låter på ett mer digitalt sätt än de i verkligheten gör. Det är mycket låtupplägg etc. som får det att 'låta digitalt'. En sak att prova kan dock vara att försöka skapa 'hål' i frekvensspektrat för olika ljud så att de får onaturliga övertonsbilder.

Den snyggaste digitala synthen rent utséendemässigt är Kurzweil K150fs men den går nog inte att hitta. Yamaha YS-200 och Kawai Spectral-serien (KC-10/20) kommer rätt nära IMHO

Eller tänkte du dig att försöka bygga nåt av t.ex. ett gäng PIC:ar? Det skulle vara högst interessant.

Skaffa en Yamaha fmsynt, helst från 80-talet. Dom låter garanterat digitalt och har rätt stor oljudpotential. En Casio VZ (var det inte någon som hade en till salu här nyligen?) är inte heller fel.

Kruxet är att de är rätt svårjobbade om man inte använder datoreditor, och till sin natur krångligare än analogsyntar. Innan man fattat tänket blir det mest en massa oväsen... men det är kanske inte fel i ditt fall?

Additiva syntar, framförallt Kawai K5 och K5000 är också värda att kolla upp. Iallafall den första brukar vara jäkligt billig. Nord Modular kan låta digitalt den med, och med lite trevligare gränssnitt. Den är mest inriktad på att vara en klon av modularsyntar, men det är inga problem att dra ihop en bisarro-fm-synt med allt extra..

He, alla svarade samtidigt ungefär samma sak. 99musik är som en vargflock, fast snäll.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 16:20

De mest intressanta, prisvärda riktigt digitala hårdvarusyntharna tycker jag är Kawai K-5000, Elektron Sidstation, Yamaha FS-1R och VL-70m. Synd att de inte är lika lätta att programmera. :rolleyes:

Oj, jag får inte glömma Wavestation. Den måste också vara med. A/D förstås.

Fast Sidstation har väl några analoga sidor också förresten?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-11 16:52
Ursprungligen av false messiah:

99musik är som en vargflock, fast snäll.

Fan, det borde vi ha som officiellt motto...

Det fanns en tid då en digitalt styrd analogsynt försökte få oss att tro att den var digital. På mitten av 80-talet så skröt man med minsta digitala funktion. Idag marknadsför till exempel Musikbörsen vissa VA-syntar som "analoga" syntar. Vart ät världen på väg?

Att analogsyntar är så på modet beror nog på att de ofta är lättarbetade. Urtypen för analoga syntar har ju mängders med rattar och kranar att dra och rycka i. Sånt gillar jag också. Så smidigt. Men jag håller med om att analogt ljud inte behöver vara ett självändamål. En synt som Korg Wavestation är så digital den kan vara. Och den låter digitalt också när man så vill. Det är nog svårt att återskapa dess karaktär med en analog synt. Men så var det ju det där med rattar...

När folk suktar efter analogsyntar så är det nog i många fall arbetssättet de är ut efter. Men så finns det ju de som älskar värmen i det analoga ljudet. Personligen så föredrar jag en blandning av olika ljud i en mix. Men att säga att det ena är bättre än det andra, ja då skall man nog tänka om.

Fler ärkedigitala syntar:
Roland D50
Korg M1
Yamaha SY22

  • Medlem
  • 2004-02-11 17:52

Sidstation har analogt filter. Som inte låter som något annat. Oscillatorerna i den är digitala, men inte digitala på det normala sättet. Det finns (en eller flera) oscillatorer i den som svänger på i 1 MHz (har jag för mig). För att få ner det till normala tonhöjder så delar man ner frekvensen till det man vill ha. Mer exakt än så vet jag inte. Det låter bra i alla fall!

jag tror jag felformulerade mig ganska rejält fast det var roliga svar ändå heh
Realparakeet tror jag var den som uppfattade vad jag menade.

jamenar, en Analog synth har ju lite upplägget
Oscillator(er) filter envelopes

för att göra det kort

det jag tänkte mig var lite en hmm, ja en digital synth på det sättet att spelade jag upp en sågtand, så skulle den se exakt identisk ut varje gång den kom tillbaka, alltså inga små"fel" eller andra charmigheter av analogheten

Men fortfarande kunna arbeta med synthen på det sätt man t ex arbetar med en Sh101 eller virus eller whatever liksom.

alltså en VA utan nån form av analog-wannabehet jag hittade en VST för en tid sen (de är ju iofs, ja digitala, men iaf) som verkligen lät Digitalt tycker jag.
Rebel2 eller nånting hette den... ungefär som man putsat och polerat en pro-53a. sådär kliniskt.

en sjukhus synth vill jag ha.

Monomachine kanske? Den har ju ifs lite analogliknade saker men också hemskt digitala.
Ta och lyssna på den herr modulation.

Isf, köp en tidig VA-synth, typ JP-8000 och låt filtret ligga still. Nord Lead 1 vet jag egentligen inget om men jag kan tänka mig att även den saknar analog-instabilitets-emulation.

EDP Wasp. Den lär ju vara digital. Sedan har du ju en hel radda med sampleplayers, alltså syntar som jobbar med samplade vågformer. En sågtand på en Kawai K4 låtter alltid likadant. För övrigt så är den uppbyggd som en analogsynt, fast den är helt digital. Samma sak med Roland JV-1080. Skillanden mellan dessa och analoga syntar är att du har *rätt många fler* vågformer att välja mellan än den vanliga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-11 18:43

Kolla in Korg 707 och DS 8 (i stort sett samma synt vad jag vet, bara att 707 är mindre å sexigare, fanns t om i ROSA). Dessa var Korgs FM-syntar och kom runt 1988. Bägge två har några sliders som gör att de blir väldigt enkla att programmera. Vet inte hur ovanliga de är, men jag tror några hundra av varje borde ha sålts i vårt avlånga land...? Det var lite budget över dem, priserna var ungefär samma som för Juno 1 vs Juno 2. Syntmotorn troligtvis laddad med 4 op FM-syntes.

1
Bevaka tråden