Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omstart/Blåskärm Win XP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-11 21:12

Jag har under ett års tid försökt att leta fel i min burk. Har flyttat över alla delar till min andra fungerande dator och tvärtom. Resultatet blir alltid likadant. Den nya datorn fungerar inte medan den gamla gör det. Jag har bytt del för del och allt på en gång. Efter mycket om och men så har jag kommit fram till att (tror jag i alla fall) datorn fungerar bra ända tills man installerar ljudkortet. Jag har försökt med tre olika ljudkort, men så fort jag installerar kortet och drivrutinerna (alla de senaste) så startar datorn om. Inte direkt men inom en timmes tid. Oftast tidigare.

Läste så lite om IRQ-adresser och tydligen ska ljudkortet och grafikkortet inte ligga på samma adress. Det gör de nämligen inte i min fungerande dator. I den som inte fungerar ligger de båda korten på samma adress IRQ-11.
Kan det vara så enkelt att det är detta som orsakar omstarterna.
I så fall hur tilldelar jag en ny adress.

Snälla, någon som har erfarenhet av detta, hjälp mig så att jag kan komma igång med mitt musikskapande igen.............

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 22:17

Kolla nånstans i Bios om det finns inställningar för det?
Annars kan det fungera med att göra såhär.

1: Plocka ur ljudkortet.
2: Starta upp datorn utan ljudkortet
3: Sätt in ljudkortet i en ny PCI-slot..
4: Starta upp datorn...

Så byter den IRQ eventuellt!

  • Medlem
  • 2004-02-11 22:32
Ursprungligen av jackson:

Kolla nånstans i Bios om det finns inställningar för det?
Annars kan det fungera med att göra såhär.

1: Plocka ur ljudkortet.
2: Starta upp datorn utan ljudkortet
3: Sätt in ljudkortet i en ny PCI-slot..
4: Starta upp datorn...

Så byter den IRQ eventuellt!

Jag har provat att byta till flera olika PCI-slots utan att lyckats få en ny IRQ.
Men jag har i och för sig inte startat upp datorn utan ljudkortet i.
Ska prova det nu..............hoppas.

Brukar inte alla PCI-platser dela på en IRQ? Det är liksom vitsen med PCI, bland annat. Är moderkortets chipset kompatibelt med de ljudkort du testat? Kör du Intel eller AMD?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 22:50
Ursprungligen av Real Parakeet:

Brukar inte alla PCI-platser dela på en IRQ? Det är liksom vitsen med PCI, bland annat. Är moderkortets chipset kompatibelt med de ljudkort du testat? Kör du Intel eller AMD?

Alla delar inte på samma IRQ...

  • Medlem
  • 2004-02-12 13:31

kolla min tråd:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=3945&highlight=P4P800

ja har inte fattat nåt än...

Ursprungligen av kmax:

kolla min tråd:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=3945&highlight=P4P800

ja har inte fattat nåt än...

Just ja! Hur gick det till slut? Var det ljudkortet som var sönder?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 22:50

Gör så, hojta till om det inte fungerar.
Du får gärna lägga till mig på MSN/ICQ om du inte får fjutt på prylarna!

//Jackson

SAABY:

Om du skriver ner vad det är för komponenter, moderkort, processortyp, ljudkort, operativsystem osv blir det lättare att komma med råd.

hehe IRQ-byte kan vara klurigare än så. Ibland måste man sätta i ett annat kort som får ta över konflikten och sedan sätta i kortet man vill använda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 23:39

Rent allmänt skulle jag vilja höra om det var XP eller 98 du körde på "nya" burken nu. För med XP brukar problem av denna typ faktiskt kunna lösa sig, det är ett mycket mycket bättre operativsystem. Om datorn är tillräckligt "stark" för det, vill säga.

Själv köpte jag en XP-bestyckad laptop i maj 03 och kör på den nu, utan ominstallationer, den går som en klocka, vissa småfix har jag fått hjälp med här på 99an, annars har den tickat på som tusan. Den har varit igång i princip dygnet runt sedan dess och är mestadels ljudlös. Jag är toknöjd - tror ärligt talat inte jag går tillbaka till Mac-sidan, åtminstone inte med samma övertygelse som innan. Fick ekonomiska problem nämligen, och sålde en PBG4 667 DVI. För pengarna löste jag det ekonomiska PLUS fick råd med en helt ny PC-laptop. Bästa "deal" jag kunnat göra i det läget känner jag faktiskt. Och PCn var lustigt nog mycket snabbare än Macen... helt sjuk känsla. Kände mig lurad som betalat så mycket (ca 32000) för en bärbar Mac när en PC för 12 å 9 - iofs ett halvår senare - körde om den så markant. Nåväl - detta ska inte urarta i någon PC vs Mac eller så, säger bara att XP... faktiskt är ett himla schysst operativsystem, oavsett vad våra kompisar på 99mac hittar på för sagor.

Jag kör faktiskt t om en mycket smooth och fin OS X-aktig docka som heter Object Dock, freeware som rekommenderas varmt... när du väl får igång burken kanske. Hoppas vi kan hjälpa dig.

saaby: Testat byta moderkort än? Precis var uppstår blåskärmen? Har windows hunnit ladda färdigt än eller är det kanske precis när det börjat ladda kanske?

Sen det där med IRQ.. en IRQ kan ha 2 lägen (säkert fler numera.. var länge sen jag var intresserad av sånt). I "PCI-läget" så är det meningen att flera bussar ska va kopplade till samma IRQ. Det är bara en fuling för att gå runt ytterligare ett av alla oändligt många designfel som finns i just PC-arkitekturen. Det ska alltså inte göra så mycket om alla PCI-kort delar på en IRQ. Det kan dock uppstå fel med flera väldigt krävande kort (som just hårt drivna grafikkort och ljudkort med många kanaler och hög upplösning).. men de felen brukar i vanliga fall inte va särskillt seriösa.. om man inte är musiker och avskyr knaster

1
Bevaka tråden