Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Micro Modular fråga

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-12 09:59

Hur är det egentligen med stöd för Windows XP?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 10:04

Borde inte vara något trubbel. Du kan ju alltid ladda hem editorn och titta. Jag har för mig (?) att jag körde editorn under W2K utan problem. Minnet är bra men kort.

Det fungerar men man måste använda "Compability mode" i XP för att det skall funka.
Högerklicka på programmets genväg efter att det är installerat och välj "properties" sedan väljer du fliken "compability" och där klickar du i "run this program in compability mode" och väljer t.ex Windows 98. sedan startar du editorn och kollar att det fungerar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-12 11:18

Ok, funderar nämligen på att inhandla...

Jag kör editorn till Modular i XP utan problem. Det är väl exakt samma program, eller? Har inte ens funderat på det att skulle kunna vara problematiskt...

lasselu: klart du ska ha en Micro! Marknadens mest prisvärda maskin.

jag har kört det i xp jag med.. inga problem alls.. tror inte ens att jag behövde mecka med nå speciella inställningar.. inge minne av det iaf

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-12 13:59

Funderar mest på att använda den som effektlåda...lite vocoding och så...
Har fått för mig att den är rätt ok som det, stämmer det?

Och så är det ju något att leka med tills G2 Engine kommer...

inga problem under XP för mig heller... iofs är det en vanlig NM, men det lär ju inte vara någon som helst skillnad

Ahh kanske var någonting med hur mina Midi-drivisar var gjorda då? för om jag inte körde den i "compability mode" så hittade den inte midiportarna. Då hade jag ett Emagic AMT8 som jag körde via USB porten.

Måste också köra i compatibility mode i XP. AMT8/Unitor8 (minns inte vilket Modularen hänger på), men jag vill minnas att det samma strul med ett Midilink Serial...

lasselu:

Jag tycker att Modularen (och Micron såklart) är bra på många saker. Jag gillar framför allt basar, skumma FM-pads, allt som involverar formantfilter, filterbanken och faktiskt vocodern också, även om den är ganska rudimentär. Men där den absolut lyser starkast är just som effektburk. Med lite leklynne och fantasi kan man göra häpnadsväckande saker med externa ljudkällor. För 3k pix kan du knappast ha roligare!

Dual: där har du kanske rätt! Det hade jag inte tänkt på, men jag har också haft lite trubbel med mitt M-Audio USB Sport. Det ordnade sig när jag uppdaterade drivisarna och nu funkar allt som det ska.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-13 10:54

Fler frågor:

Hur mycket orkar egentligen MicroModular med?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-13 11:26

Om du gör ett sjukt galet bantat ljud så kan man klämma ur så många som 12 röster ur den. Men då är det nästan bara en oscillator och en amp. Jag har ett sånt ljud i min ljudbank har jag för mig, den finns förstås på www.bitley.com - men lite mer NL2-liknande polyljud går också att göra. En fördel då om man "skär bort" de moduler som inte gör så mycket för själva ljudet. Fyra, fem röster kan du få då sådär. Eller så kan du göra rätt komplexa Minimoog / SCI Pro One-kopior som då får en eller två röster på sin höjd. Det låter förstås inte exakt som dessa men man kan ju fantisera. Sedan kan man göra splittade ljud t om (!) och på så sätt få den lite multitimbral sådär. T ex en baskagge, en hihat, ett basljud och ett enkelt syntljud. En sån patch har jag också med i min bank har jag för mig.

1
Bevaka tråden