Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xpander

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag äntligen fått testa min nya Xpander lite, tänkte dela med mig av resultatet: www.gainforest.com/music/xpand.mp3

En enkel liten trudelutt och Xpandern spelar ackorden som kommer en bit in i låten. Helt självtriggad patch som jag bara fade'ar in med mixern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 16:16

FAAAAN vad kul! Tankar genast... det här ska bli spännande.

I förbifarten nämner jag då Propaganda - albumet 1234: där är det en del Xpander/M12-prylar. Sköna avancerade LFO-synkande paddor. Men nu är den visst nedladdad. Så då ska här lyssnas!

I'm listening:

Fan grappen, du är duktig. Det låter glatt och mysigt precis som i min favvolåt med dig. Vince Clarke-lycka i en liten ask. Du vet att Xpander är hans favoritsynt va? Det är dags för dig att hitta din Alison som kan lyfta musiken till den där fantastiska himlen där Yazoo sitter och väntar. Faktum är att låten är ett perfekt backing-track. Det är bara att skriva texten och spela in henne. Eller så lägger du sång själv. Eller låter någon annan på forumet göra ett försök? Du får ursäkta min obsession med vocals, men det är en så perfekt addition på en så här snygg bakgrund så jag kan inte utelämna den. Det är som om du serverar jordgubbar och grädde men råkar ha glömt sockret.

Är det nån som vill sjunga så är det bara att vräka på! Jag bjussar på låten om du bjussar på sången. Vi kan ha en tävling om ni vill där det bästa bidraget får vara med på min nästa platta

Tack för de positiva kommentarerna PF, kul att du gillar det! Kommer inte ihåg vilken som är din favorit, kan du friska upp mitt minne?

Ursprungligen av stryph:

Är det nån som vill sjunga så är det bara att vräka på! Jag bjussar på låten om du bjussar på sången. Vi kan ha en tävling om ni vill där det bästa bidraget får vara med på min nästa platta

Coming right up!

Jag har sjungit in lite till da', ska se om jag kan lägga upp det i morgon.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-15 16:38

Låter bra, fina ljud men varför ingen brustvätt (det praktiskt taget "regnar" på introt ju)? En annan grej som var skumt e att jag tycker att basen driftar i tonhöjd ibland, medvetet eller e den knas?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-15 16:39

Den basen är tjock! enapa diggar ju de SIDaktiga grejerna i andrahalvan, jäkligt snygga texturer, som pf nämde en skön positiv känsla i låten.

En eloge till din hihat programering, när den kom första gången så nickar man takten, det är hetsigt fast ändå soft, bra bra!!

Självklart så måste jag nämna expanderakorden! jag tycker det lägger till en bra gnutta luft och djup. Nu är det alltså bara att invänta nästa Gainforest skiva! så man får en dos expander till.

Jag hör faktiskt inget brus... Konstigt, kanske har dåliga lurar?

Drift i basen? Det kallas ackordbyte Nej jag bara skojar, men det har jag också missat, däremot glider det ju lite i volym på grund av hur det är ihopskruvat.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-15 16:47

Det ligger ett statiskt brus som hörs klart i början (eller e jag brusskadad?). Knepiga pitchgrejen på basen kommer vid 0:31 och 0:42 tex.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-15 16:49

stryph,

Grymt!!!

För övrigt håller jag med PF att det inte skulle sitta fel med lite sång

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 16:55

Mårre: Jag hör varken bruset (spelar i datorns inbyggda speakers nu vilket förstås har inverkan, inte direkt Class AA) eller ojämnheten i pitch som du menar. Ljudet har ju en smula modulation, pulsvidd? Det "flukterar" lite, men inte i pitch vad jag hör, tycker snarare det är runt och fint. Man ska ju snedstämma oscillatorerna något för att få lite rundör i klangerna. Plötsligt minns jag när jag spelade i kommunala musikskolan med min CZ-101:a vid något tillfälle, och lade en pad utan att veta att det hette så på den tiden. Dirigenten klagade på att det lät ostämt. Jag var tvungen att köra med en oscillatorhalva i stället för bägge (på Casion: 1+1') så ljudet blev 8-röstigt i stället för 4-röstigt och inte alls lika roligt. Men då var han nöjd. Den stackaren var för ljudskadad av att lyssna på enskilda akustiska instrument och hade helt missat den fina bredd som uppstår i t ex en större orkester och även i en synt med lite snedstämning.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-15 16:59

Jag lyssnar i mina Koss PortaPro på lagom volym kopplade direkt från datorn men som sagt så e jag extremt bruskänslig...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 17:03

Strypharn, du fick mig att förnöjsamt digga igenom de tre eminenta CDs jag förärats. Jo, favoriten över dem alla är den magiska "Februari 2" med sin helt fenomenala melodislinga. Den har jag ständigt på huvudet och kan nynna när som helst - det är en hit, med andra ord. Skulle kunna bli lika klassisk bland folkmassorna som Axel F.

PF: Kult att du gillar Februari 2, den är ju en av mina egna all time favourites

Tack för fler positva kommentarer! Hi-hat programmeringen var lite inspirerad av Solvent måste jag säga som ofta har rätt hurtiga hats men ändå gör soft musik.

Mårre: ska kolla in de ställen du nämner, se om jag hör nåt. Är du bra på brustvätt annars? Skulle gärna anlita dina tjänster isf inför nästa skivsläpp iom att du verkar höra sån't jag själv missar. Basen är ju med två oscillatorer, det är därför den fluktuerar lite, ingen PWM dock. Dock verkar du kunna ha lite överseende med brus iom att du tyckte rätt bra om mina tidigare plattor som är rätt brusiga på sina ställen

Enapa har rätt i sin iakttagelse ang. Xpanderackorden, de tillför nåt som jag verkligen kände saknades. Nu känner jag att jag kommit hem!

Låter ju skitbra. Synd att jag inte har plats för en Xpander... Eller det har jag ju. För sjutton. V50:n lämnade en stor lucka efter sig, bokstavligt talat.

Åter igen får jag den där känslan av att lämna något bakom sig när jag hör låten. Finns det någon panikknapp du kan använda när du modulerat ned dig fullständigt och inte kan reda ut ljudet längre? Och visst lät det mycket Vince Clark! Men när skall du skaffa dig en riktigt trummaskin då? En trummaskin som låter trummaskin och inte mormors elorgel.

Det finns ett sätt att stänga av långa enveloper (om man krånglar lite kan man få enveloper som har en releasetid på en halvtimme!) och det finns ett ljud man alltid kan ladda in som är så basic det kan bli.

Har varit lite sugen på en samplande trummaskin ett tag, men mest för att göra DAF-liknande grejer på Men det skulle vara gött med en med swing. Eller kanske en sån Korg Electribe som samplar, då kan man ju trumma med vad man vill!

Köp en Xpander Parakeeten, du kommer inte att ångra dig! Och jag tror den skulle sitta som en smäck i ditt krypin!

Måste bara sälja morsan för att få råd med en Xpander. Tills dess så rattar jag glatt vidare på min MW XT.

Hur är marknaden för morsor nuförtiden?
MW XT är ju inga fel den heller!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 18:36

Hur är det Niklas, (let's be real, Niklas är trevligare än "stryparn" ;D) - kan du köra MIDI, denna framtidens styggelse, nu när du har Xpandern? Dvs, kan t ex en MIDI-electribe starta igång saker i CV/Gate-världen via Frau Oberheim? Eller hur skulle du trigg-synk-tjosan-snurra ihop allt annars med en så konstigt modern trummaskin?

"ph" uttalas väl som "f", så han borde heta "Stryf". Det påminner im "Streif" som var Gustav II Adolfs häst vid slaget vid Lützen 1632. För övrigt är det köparen marknad nu när det gäller morsor. Man får inte mycket för dem. Min morsa har dessutom en hel del defekter (diabetes, njurarna, cirkulationsproblem etc etc) så en eventuell köpare måste vara ganska händig. Men ingen hade väl varit gladare än hon om någon kostat på henne en totalrenovering. Däremot funderar jag på att sälja min hjärna, den är knappt använd så den borde vara vär en hel del. Det viktigaste i den kan jag lägga över på USB-minnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 19:06

Flasha om den vetja. Det ska visst finnas en uppgradering på nätet.

:kaaaka!:

Näää, parakeeten... klart du har en massa klokt i skallen. Men du måste lära dig uppskatta analoga puff å pys-trummor. Leta förresten upp Bengt Falkes VSTi-trummaskin för ändamålet. Har inte hans URL i min nyformaterade skalle, men någon annan kanske... ja, förresten, det är väl enklare än man tror? www.falke.nu för tusan fåglar.

Alltid tråkigt när ens föräldrar blir knackiga Parakeeten, hoppas hon kryar på sig och får hänga med ett tag till!

Streif låter som Strafe, det man gör i Doom om man går sidledes Säg Niklas om ni tycker det låter bättre, men jag kanske inte lever upp till trevligheten som namnet antyder

Skulle jag skaffa en MIDI-fierad trummaskin finge den nog spela rätt mycket på sin egen bollplan med de andra tempo slavarna hängande på sig. Xpandern kan ta emot MIDI och använder en del grejer som modulationskällor så det skulle kanske inte vara så dumt. Den är dock ingen MIDI till CV/Gate omvandlare, det kan den inte -däremot tvärtom, CV/Gate till MIDI vilket ju kan vara lite fränt. Hade den MIDI-fierade trummaskinen individuella utgångar kunde man slänga in dem i modularen och greja lite med dem där samt extrahera triggar från dem.

Det låter som att du skall ha en Roland TR-707. Den har väl DIN-synk och separata utgångar för alla ljuden. Fast jag tycker nog att du skulle ha en kool Linn eller något i den kalibern. En Drumtracks kanske? Den skulle passa perfekt:

Eller varför inte en MXR Drumcomputer? Så vacker! Jag var själv nära att köpa en en gång, men så pajade bilen.

Men det är klart, med tanke på ditt senaste inköp så vore det ju synd om du inte skaffade en Oberheim DMX:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 20:09

Jag kan kolla om kompisen har kvar sin DMX, den har även en Stretch.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-15 20:14

Då är det ingen DMX utan en DX

L - m. DMX både hemma och på jobbet !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 20:26

Ahaaaa, så pass! Jag tänkte faktiskt det först men blev osäker när jag såg Parakeetens bild. Så, vadå... är en DX + Stretch = DMX ? Är det DMX som används så flitigt på Chaka Khans I Feel For You-platta, t ex den frilagda snare som inleder "My Love Is Alive" ? Det trumsoundet är helt underbart.

Stretch verkar vara en tillsats till DX

Xpander låter ju riktigt mysigt. Inget fel på basen. Hör också bruset ibörjan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 00:07

Yeah, mistah Parakeetah, så långt har jag förstått...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 00:29

Javisst är det en DMX på Chaka Kahns "I Feel for you". Den användes även flitigt på tidiga Run DMC och Beastie Boys plattor. Propaganda Dr Mabuse har DMX som trummis.

L

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 00:37

Hur låter / vad skiljer, som sagt, DX + Stretch vs DMX då?

Bevaka tråden