Jag köpte alldeles nyss en Hammond L-100 och ett Leslie 760 för mina absolut sista pengar. Den är moddad av Davenport på diverse punkter. Den är självklart helt underbar, men har även vissa skavanker.
Eftersom jag varken har råd att skicka den på service eller köpa en ny om den pajar är jag lite smått nojig över hur jag ska vårda den. Jag har letat på internet efter tips och tricks men det verkar inte finnas nån gratishjälp att få. Jag har försökt hälla Hammond-olja på de rätta punkterna men vad kan jag göra mer?
Ett par-tre av drawbarsen glappar och ger inte alltid ifrån sig det ljud som önskas. Vad kan man göra för att vårda dessa? Går det att som med nästan all gammal elektronik spreja på lite 5-56 och be en stilla bön så funkar det?
Vidare är jag osäker på om percussion-grejorna (vad är det egentligen??) fungerar som de ska då jag inte vet hur dessa ska påverka ljudet. Hur ska det låta?
Lesliet verkar vara bra, dock skallrar det lite vid hög volym. (ungefär som fönsterrutorna skallrar när du testar naturliga disten på en rörstärkare utan mastervolym) Är det nånting att oroa sig för? Sen är jag inte säker på att den roterar tillräckligt snabbt på högsta hastigheten. Kan det vara inbillning för att jag jämför för mycket med digitala leslie-effekter?
Om någon kan hjälpa mig med något av detta vore jag evigt tacksam!