Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoder-tips?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-02-16 17:04

Jag känner på nåt sätt att en liten microkorg, och inte ens dess storebror MS-2000 räcker till ibland på vocoder-biten. Det känns ibland som om synthen inte riktigt "hugger" tag i orden, utan det bara blir grötigt av alltihop.
Så vad finns det för vocoders där ute på marknaden med en vocoder helst på över 16-band?

-Clase

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-02-17 04:15

Bra knep på att få vocodern att låta tydligare i orden är att välkomna dessutom, med tanke på att jag inte är så haj på vocoders och kanske har gjort nåt fel...

  • Medlem
  • 2004-02-17 08:23

När jag har kört vocoder så har det varit följande som gällt:
* EQ på rösten, för att få fram mer diskant och mellanregister. Dvs dra bort bas och öka det andra tills det låter ok
* Valet av bärvåg till vocodern. Smal pulsvåg är det jag tycker ger klarast "prat"
* Lite reverb på rösten innan vocodern, då klipps inte orden av lika tvärt
* Lite brus inmixat i bärvågen, kan göra det lättare att få fram vissa konsonanter (s, t, k och liknande)
* Svag kompression på rösten innan vocodern, men inte för mycket!

Läs igenom Doepfers beskrivning av hur deras vocoder funkar, finns en del tips och tricks där med. http://www.doepfer.de/a129e.htm

1
Bevaka tråden