Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Logic

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fyller på den här tråden med mer frågor efter hand..

Säg att jag ska spela in stråkar och lägger samma stråkljud på instrumentkanal 1, 2, 3 och 4.

Tar det upp 4 gånger så mycket RAM eller är Logic och EXS24 smart nog att fatta att det är samma ljud?

Om jag vill lägga en kompressor på alla fyra kanalerna måste jag lägga en kompressor separat på varje kanal eller kan jag "bunta ihop dom" så att alla 4 kanalerna får samma kompressor på något sätt?

Kan jag lägga kompressor på kanal 1, 3 och 4 men inte tvåan utan istället ha ett reverb eller liknande på den eller måste man lägga på alla kanalerna som ljudet ligger på?

Jag brukar personligen lägga separat EQ på varje stråkinstrument,för att få lite "eget" ljud på dom.Sen skickar jag iväg alla stråkar till en bus där en kompressor väntar,och kanske en reverb också.
Personligen tycker jag att det låter bäst,men alla har ju sina favoritknep.

Dala

Du använder bussar för att lägga samma effekt på flera kanaler samtidigt. Jag skulle nog paketera stråkar tillsammans, med samma kompressor/reverb om jag mixade (om inte något av instrumenten spelar solo dvs).

Det är väl lätt att kolla om EXS24 läser in samma ljud flera gånger? Ladda in ett stort program och kör 5-6 kopior på det och se vad som händer med minnet..

Hur använder jag en buss?
Försökte för något år sedan men om jag minns rätt så fick jag inte ihop det.

Ska prova att ladda in samma exsljud flera gånger. Man borde kunna köra TOP i terminalen för att se vad som händer va?

Ny fråga.

Om jag har spelat in ett trumset med hjälp av EXS24 och vill ha ett reverb på enbart virveltrumman hur gör man enklast?
För tillfället kopierar jag hela spåret till en ny kanal. Tar bort virveltrumman på första kanalen och tar bort allt förutom virveltrumman på den andra kanalen. Sedan laddar jag in samma trummor på den nya kanalen och lägger ett reverb på den.

Finns det något smidigare sätt?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-17 13:40

Kör trumkittet som ett "multiple instrument"? Då kan du routa ut olika ljud till olika utgångar (det var iofs ett tag sedan jag körde Logic).

Jo fungerar bra, man gör inställningarna för detta direkt i instrumentfilen, närmare bestämt i group objectet, ett groupobject för varje utgång. Sedan väljer man bara utgång i samma object och sparar. Glöm inte bort att ladda EXS24:an ifrån multichannel bara.
Fast jag gör alltid en ny sampler istället precis som du romanenko, tycker det går snabbare, men om man har ett trumset som man använder ofta så är det ju värt att fixxa till en multiplechannel fil.

top visar minnesåtgången, annars finns det ju processvisaren eller vad den heter som gör samma sak.

Bussar är enkla: välj bara att ljudet ska gå till buss X istället för till output 1-2 så funkar det. Ska du ha in flera instrument (som stråkar) så skulle jag använda en stereobuss.

Ett litet varningens finger när man routar till separata utgångar. Spara trumsetet som ett nytt EXS instrument så du inte sabbar några gamla projekt som använder samma instrument. Dessa inställningar är nämligen inte knutna till projektet utan sparas i instrumentinställningen.

En egen fråga.
Går det åstadkomma en AUX send på en buss?

Lev
/Rob

Sänka volymen på flera kanaler samtidigt?

Går det?

Om jag har en gitarr som är inspelad för lågt och det inte räcker att dra upp den kanalen på max vad gör man då?
Just nu drar jag ner alla andra reglar exakt lika mycket men det är lite omständigt. Går det inte att markera flera kanaler och sänka dom samtidigt?

Ursprungligen av Roberth:

En egen fråga.
Går det åstadkomma en AUX send på en buss?

Lev
/Rob

Om jag förstår dig rätt vill du skicka ut signalen till en extern enhet och sedan ta in den i Logic igen? Stämmer det? I sådana fall gör du på följande sätt.

Du tappar av till en buss, säg buss 1. Outputen på ditt bus 1-objekt sätter du till den output på ditt ljudkort du vill skicka signalen på. Sedan skapar du ett aux-objekt (eller tar första bästa lediga som redan finns i din mixer), säg aux 1, och ställer input till den input på ljudkortet där du vill att din sendretur ska komma. Outputen på detta auxobjekt ska vara main out (vilket den brukar vara per default).

Lycka till!

Jont Olof:

Nej inte riktigt. Jag menar mer att om jag routar ex. två sångkanaler till Bus1 och komprimerar dem som ett paket så vill jag kunna skicka en aux till en annan bus för reverb.

Har inte hittat nåt sätt att åstadkomma detta.

/Rob

Använd en "Gainer" finns som plugin under "Helpers". För att reglera volymen på flera kanaler samtidigt så markera bara (genom att hålla ned musknappen och dra eller håll ned shiftknappen och klicka på dom kanaler du vill markera.) dom kan kanaler du vill påverka sedan är det bara att sänka en och dom andra följer med.

Du kan också normalisera filen, men musikteknikorakel hävdar att det försämrar ljudkvaliteten pga dither och sånt.

Det stämmer. Normaliseringen ökar bruset, och är det fråga om en stor gain man behöver så kan bruset bli klart hörbart och störande, i alla fall om man spelat in med en 16 bitar A/D-omvandlare. Bättre att, om det går, kräma på mer från mic-förstärkaren när man spelar in. Vid digital inspelning är 0dB full scale klart önskvärt (dvs att högsta piken, precis ligger under distnivån, eller kanske tom under en eller två samples styr över), dock ska man ha klart för sig att headroomet vid 24 bitars inspelning är så stort att även rätt grov gain, i form av normalisering eller gainer, kan gå förbi knappt hörbart!

Ursprungligen av romanenko:

Fyller på den här tråden med mer frågor efter hand..

Om jag vill lägga en kompressor på alla fyra kanalerna måste jag lägga en kompressor separat på varje kanal eller kan jag "bunta ihop dom" så att alla 4 kanalerna får samma kompressor på något sätt?

Vill du komprimera ett paket kan du göra på två olika sätt. Antingen väljer du en bus som output (från output-delen av regelskenan) på samtliga objekt, precis som nämts ovan. I det fallet får du rätt kraftig kompression, som kan va ball om man vill det, men som ibland också blir för hård. Ett bra alternativ är annars att du "tappar av" signal från samtliga dina stråkspår och lägger alla dessa på samma buss (tappningarna är de mellersta rutorna på regeln, under sends). Du får då också en nivåratt som bestämmer hur mycket signal du skickar, men det kanske du vet redan. Alt+klick på ratten ger normalvärdet 0, dvs samma signal går till senden som till utgångsbussen.
Om du nu komprimerar den tappade signalen kan du få en additiv kompression som du via sendbussen kan lägga till mixen tills dess att du får det sound du vill ha. Här kan du exprimentera med att kräma på kompressorn rätt rejält eftersom orginalsignalen också finns med.

Ett kul tips, om du vill få den där brilligheten som vissa moderna mixar har, är att komprimera exempelvis trumpaketet additivt och sedan lägga ett HP-filter som skär rätt högt, på den komprimerade signalen. Det gör att du lägger till mycket diskant och brill på trummorna som brukar kunna ge hela mixen ett rejält lyft...

Musikoraklerna som jag nämnde ovan hävdade att ljudkvaliteten blir sämre av normalise, inte att brusnivån ändras. Bruset ökar ju(*) också om man höjer nivån med en regel, gainer-plugg eller drar ner alla andra spår. De menade att man ska låta originalfilen vara orörd, och höja med volymreglarna - då slipper man ett konverteringssteg, och slutresultatet låter bättre. Enligt oraklerna iallafall.

I nyare versioner av Logic så tror jag det går att använda auxar på bussobjekt, men jag är inte helt säker (använder en Logic-version från skräcködlornas tid..)

(*) hörs mer är kanske en bättre term. Ska man vara riktigt petig så är väl egentligen brusnivån konstant, det bara hörs mer när man ökar gain.

Ursprungligen av false messiah:

Musikoraklerna som jag nämnde ovan hävdade att ljudkvaliteten blir sämre av normalise, inte att brusnivån ändras. Bruset ökar ju(*) också om man höjer nivån med en regel, gainer-plugg eller drar ner alla andra spår. De menade att man ska låta originalfilen vara orörd, och höja med volymreglarna - då slipper man ett konverteringssteg, och slutresultatet låter bättre. Enligt oraklerna iallafall.

I nyare versioner av Logic så tror jag det går att använda auxar på bussobjekt, men jag är inte helt säker (använder en Logic-version från skräcködlornas tid..)

(*) hörs mer är kanske en bättre term. Ska man vara riktigt petig så är väl egentligen brusnivån konstant, det bara hörs mer när man ökar gain.

Om man talar om brus i relationen S/N så är värdet konstant. Men om man avser bruset i förhållande till hörbarhetsnivån så ökar bruset och det är ju det senare som är intressant i en mix.

Om all konvertering är av ondo, vilket kan diskuteras - dina orakler har ju inte fel i sak, så innefattar detta all form av DSP, inklusive EQ, reverb, kompression för att inte tala om A/D/A omvandling.
Det finns många ljudtekniker, eller audiofiler, som helst av allt ser att en inspelning görs i en akustiskt korrekt sal, men rätt Neumann mic från rätt årtal, helst direkt ner på kvarttum utan efterarbetning. Och visst kan sådana inspelningar låta fantastiskt.

Personligen föredrar jag en blandning av den analoga och den digitala domänen, och som jag sa först i mitt inlägg - det är bättre att göra en bra tagning med bra nivåer från början, än att behöva efterbearbeta en undergainad tagning. Men många gånger har den där tagningen tagits under någon slags musikalisk inspiration som kanske inte kan återskapas vid tagning två (då gainen har justerats) och i det läget blir ljudförsämringen av normaliseringen ett oerhört perifert problem i jämförelse med en eventuellt sämre tagning.

Poängen var snarast att det är en helt onödig konvertering. Jämför

1) 16bit -> 32bit float (internt i DAW/sampleeditor) -> ändra gain ->konvertering+ev dithring till 16bit; plus när filen ska användas i Logic eller vad man nu använder: 16bit -> 32bit float -> ändra gain (i mixen) -> masterbuss ut

med

2) 16bit float -> 32bit float -> ändra gain (mha Gainer eller annan volymförstärkande plugg) -> masterbuss ut.

Du vinner inget på att normalisera volymen på filen, eftersom man lika gärna kan ändra volym med en plugg eller två, och genom att bounca ut den dithras filen i onödan (fetstil ovan). Normalisering kan vara en poäng när man ska använda filerna i samplers och liknande, men är helt onödigt när man mixar.

Sonicworx har en plugg som ändrar volym "icke-destruktivt" (vilket jag misstänker består i att skifta bitarna i ljudfilen åt vänster) i vilket fall som helst..

Jag förstod vad du syftade på, men jag hävdar fortfarande att detta problem är ett teoretiskt och akademiskt problem som aldrig skulle höras i verkligheten. I praktiken finns så många andra felkällor som försämrar ljudkvalitén varför detta problem blir perifert.

Jag kan inte ta gift på hur Emagic implementerat normalisering i Logic, men jag trodde att det gjordes genom bit-shiftning. Jag kan inte se någon motivering till varför man skulle gå via 32 bitar float för att lösa det problemet!?

Då skapar du (eller använder ett redan befintligt) aux-objekt. Aux-objekten har en I/O-del där du kan välja även bussar som input. I ditt fall skulle alltså inputen vara ställd till Bus 1, output till Main Out och om du sedan vill tappa av en del av ljudet till någon annan bus gör du det via send-delen precis som vanligt!

Hängde du med?

Lycka till!

Hängde definitivt med!!! Fan va coolt. Måste hem och prova.

Har inte riktigt greppat potentialen med de nya AUX kanalerna. Har hittills bara använt dem för extra outs från EXS24.

Typiskt dax att hem och bläddra i manualen märker jag.

TACK!
/Rob

1
Bevaka tråden