Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mera ljudkort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man kanske skulle ta och byta ljudkort i alla fall. Frågan är om det hjälper? Vad är det som händer i en dator när man spelat in sina 8 audiofiler och spelar upp den? Om man lyckats spela in dem ordentligt och bra men det synkar inte när man spelar upp dem, vad kan vara fel då? Sitter det i ljudkortet? Filerna ligger ju redan på hårddisken och skall ju bara pumpas ut genom ljudutgången. Samma sak om de skall bouncas (studsas), då borde väl ljudkortet bara hålla käft och låta datorns processor sköta jobbet tycker jag.

Men åter igen, jag är bara en glad (men j-vligt sur på tekniken) amatör som hållt på med syntar sedan 1989 men egentligen aldrig fattat något.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 09:35

Det sitter i drivrutinerna. Creative's drivrutiner till ditt SB Live! är gjorda för lek & spel. Inte musik. Däri ligget felet. Men du tjänar mycket på att skaffa ett nytt ljudkort, förslagsvis något ur Delta-serien. Latencyn blir ännu mindre, drivrutinerna fungerar precis som de ska och kvaliteten på in- och utgångarna är väsentligt bättre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 09:40

Vi vill se dig rituellt avrätta SB Live-kortet...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-17 09:44

para: gör det lika passionerat som du brukar ge din vision av Mc303 som offras för sina synder till de forna Japanska Rolandnissarna.

Tänkte försöka hitta något externt ljudkort för jag orkar inte rota i datorn. Dessutom vill jag ha kvar det gamla till lek och spel. Funderar på vad Musikbörsen kan erbjuda, inte minst en avbetalningsplan eftersom jag inte hystar upp 2000 - 3000 spänn ur byxan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 19:35

Själv köpte jag mitt Delta-44 beggat för 1700 i originalskick med hemskickning och allt. Abstinensen satte in direkt när jag fick lämna tillbaka det Delta-66 som jag lånat av brorsan ett tag. Så, så billigt kan man komma undan med för ett trevligt ljudkort. De extra in- och utgångarna har jag haft nytta av när jag experimenterat med min vocoder osv. Och para, du kan ju behålla ditt Live-kort oavsett om du väljer externt eller internt ljudkort. Det ska inte vara några problem alls, och jag har kört så själv ett tag också. Bara välj de aktuella ASIO-drivarna för ditt framtida ljudkort i Logic och sen ska saken vara biff.

En annan sak. Jag trodde också att jag bara skulle spela in mina syntar med det nya ljudkortet men det här med VST och pluggar har verkligen öppnat en ny värld för mig. Jag säger absolut inte att det kommer att bli samma aha!-upplevelse för dig, för det är inte alls säkert, men för mig är det bästa arbetssättet att blanda både mjukt och hårt. Aja, men det är ett senare steg. Fixa ett ljudkort först.

Extern sa du, kolla på USB audiophile från M-audio. Billigt externt och borde fungera bra för dina behov. Ännu billigare är ju då det vanliga Audiophile kortet, men då sitter det internt på en PCIkort plats. Fördelen är både pris och lägre latency än på USB varianten.

1
Bevaka tråden