Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En härlig padsynt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-02-17 21:16

Tjohej!

Tänkte bara höra mig om för lite tips om en synt som framkallar såna där fina pad som smetar ut ljudbilden lite grand?

Alla prisklasser är välkomna, det är kul att veta vad som finns...

Törs jag säga Xpander (eller Matrix12 för den delen)? Pads ska röra på sig, 5 enveloper, 5 LFO'er och 4 rampgeneratorer per röst ser till att de gör det och 15 olika filtertyper ger dig en hel del att välja på och blanda och ge (man kan ha olika på de olika rösterna men inte två olika filter på samma röst även om det finns lite kombinationsval).

Det är den jag har erfarenhet som jag skulle vilja rekommendera för pads.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-02-17 21:37

Ah, ska kollas upp. Btw: Som referens kan nämnas att jag brukar gilla de synthar som Peter Gabriel pillar på. Och Brian Eno.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 21:39

Vad sägs om en Prophet 5 och en DX-7:a då !

L - In the mood......

De flesta syntar kan göra passabla pads, men bra effekter (chorus/phaser/flanger/reverb/delay i lämplig kombination) och mycket modulationsmöjligheter underlättar. Roland (det mesta som inte är monosyntar) om man vill ha det klassiska smetljudet (billigare än en Xpander )

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-17 21:48
Ursprungligen av en David:

Tjohej!

Tänkte bara höra mig om för lite tips om en synt som framkallar såna där fina pad som smetar ut ljudbilden lite grand?

Alla prisklasser är välkomna, det är kul att veta vad som finns...

Prophet VS ? .. Såg en för 7500 i uppsala. Jag diggar ju Korg WS A/D mycket också måste jag faktiskt säga .. Eller Hmmm .. Polyevolver kanske ? En dyr men kul sak kan ju vara Neuron.

Det beror på vilken typ av paddor du är ute efter. Är det digitala klanger med en massa mysigt tingeltangel och fnissel och fnassel så regerar Korg Wavestation. Är det varma massiva paddor du vill ha så tycker jag du skall ta en titt på Roland Jx8p. Båda dessa maskiner ligger i 3000.kronorsklassen om du vill ha en i bra skick. Nu har jag ingen erfarenhet av varsig Matris-12, VS eller andra fetingsyntar, men jag tror att de jag nämnde mycket väl kan mära sig med dessa. Men det beror lite vad du är ute efter.

Då det gäller svepljud/texturer så är imho just matrix-serien och prophet vs de absoluta kungarna.. för digitalare pads så får det nog bli kawai k5000.. för sjuka pads så blir det akai ax73.. för skön lofi så blir det kawai k4

Sen som synthx nämnde.. polyevolver blir nog lite smått otroligt bra på sånt gissar jag på.. neuron är också ett extremt bra val.
Sen så är det dessutom precis som false sa.. mycket ligger i effekterna man lägger på ljudet.

  • Medlem
  • 2004-02-18 07:58

Waldorf Microwave brukar folk gilla till pads. Jag tycker iofs att Juno-2 funkar bra till lite småsvepande synthpads, så man behöver inte den mest komplicerade värstingsynthen för att få till det. JV-1080 funkar bra den med.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-18 08:38

Yamaha FS1R...men den är inte kul att programmera...

Annars måste jag instämma med de andra om Wavestation...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 09:34

Alesis Andromeda A6 tycker jag kan göra riktigt muffiga pad ljud. Den är faktiskt lite lik Oberheim Expander/Matrix-12. Skönt 4-pole lowpass VCF och 2-pole multimode VCF, massa LFO:er och en rejäl modulations matrix.

MVH
Demokid

1
Bevaka tråden