Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midiman + XP hjälp!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 17:59

Lugn, lugn. Jag har inte bytt datorplattform. Jag är Apple-taliban och kommer alltid att vara det. Jag ställer en fråga åt en god vän som har problem med sitt PC-härke. Jag citerar honom nedanför:

"Mitt problem;

Jag använder ett midiinterface, via USB, till mina midiinstrument, ett M-Audio midiman 2x2. Jag har lusläst installationsguiden som M-Audio har på sin hemsida, men det verkar ändå som att det inte är korrekt installerad. Naturligtvis har jag de senaste drivrutinerna.

I listen längst ner till höger, finns en ikon som heter "Säker borttagning av maskinvara". Öppnar jag den så säger den"Markera enheten du vill ta bort....." osv.....jag VILL INTE ta bort USB interfacet som datorn tror att jag vill.

Varför är det så här tror ni ? Är detta ett tecken på att interfacet inte är korrekt installerat? (f.ö så synkar inte mitt secuencerprogram som det ska, misstänker att det är detta som spökar)

Hur kommer jag från problemet???

Tacksam för svar!

Mvh
Pelle"

En kvalificerad gissning är att det är Windows XP som rullar på burken. Så, är det någon på detta forum som kan hjälpa stackarn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-18 18:03

Det där "säker borttagning" är en funktion som ligger med automatiskt i XP verkar det som, jag har den också. Inget jag bryr mig om, jag rycker och drar i USB-tåtarna utan att bry mig om den funktionen, funkar precis lika bra som i Mac-miljön. Han kan dölja de ikonerna med en inringad > - symbol så kanske det känns bättre... Att sequencerprogrammet inte "synkar" låter dock skumt. Han får nästan förklara närmare. Kanske är det för liten buffer inställd för ljudkortet och då kan mycket konstigheter uppstå.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 18:15

OK, jag ska be honom bli medlem här och själv förklara lite närmare vad som knasar.

Var snälla mot honom! Han är bassist och man vet ju hur sådana är!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-18 18:21

Jag har också en sån grej, försökte få bort den men fattade inte hur, skummt är det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-18 18:25

Enapa: Nu tror man att du också har en elbas och har försökt få bort den!

Den finns där eftersom om du vill ta ur USB sladden till midiinterfacet så mår datorn bäst av att man stoppar drivrutinen först. beror på hur drivrutinen är gjord, men alla USB midiinteface jag har provat har samma feature, så det hänger väl en del på hur midi funkar oxå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-18 18:28

USB ska palla ryck å slit tycker jag... annars tycker jag det är taskiga drivare. Är man laptopmänniska så är man. "007. Med rätt att rycka". Samma sak gäller för övrigt FW och ext bildskärm + strömkabel. Min kompis "Toshi" klagar ej, men den tycker att det är lite ovant att få göra sånt bara en Mac klarat förr om åren.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-18 18:31

pf, jag har två elbasar faktiskt, dom har ej usb eller midi men det är väll så att bassister är lite bakom.

Jag tror att drivrutinskillarna gör så gott dom kan där, tror att problemet snarare ligger i hur WXP hanterar vissa saker såsom tex midi.
Men håller med dig om att det borde vara plugandpray kompatibelt fullt ut.

  • Medlem
  • 2004-02-18 19:12

Hehehe....Fleno är gullig han som vill hjälpa...

Jo, så här är det!

Den där guiden "säker borttagning....osv", har jag fått reda på att det är bara att strunta i. USB interfacet är korrekt installerat ändå. Annars hade det inte funkat alls.

Nu är problemet så här;

Öppnar Cubase SX 2.01
midikanal 1: Spelar in min Rolandsynt, på clickslagen, 1,2,3,4,5.....osv....
midikanal 2: Spelar in VB1, på clickslagen, 1,2,3,4,5.....osv, fortfarande utan at quantisera. Men "tajt", (jag är ju bassist, eller hur var det...)
midikanal 3 Spelar in med annan mjukvarusynt, på clickslagen, 1,2,3,4,5....osv, det låter bra när jag spelar in......men när jag sedan lyssnar, så kommer den sista inspelningens toner, ungefär en 1/8 för tidigt!!!!! Det hela blir otajt! Qantiserar jag sedan hela "stycket", så låter det mycket märkligt.

När jag gör testet "asio multimedia setup/test", så är det massor med "sync lost" när jag har "sync ref" på "output". Ändrar jag på "sync ref" till input, så blir det inga "sync lost".

Utr: midiman 2x2 midisport M-Audio
M-Audio Delta 44
P4 2,8 Hyperthreding(eller hur det nu stavas...)

Min gamla dator körde jag oxå WinXP, och Cubase SX 1.0, det funkade kanon.

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!!!!!

Mvh
Pelle

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-18 19:39

Ok, såhär är det...;-)

"Säker borttagning..." spelar som tidigare har sagts ingen roll när det gäller midi-interface...däremot finns det andra typer av USB-maskiner, t.ex. hårddiskar...det är ingen som helst fara att rycka ur sladden på en sån, du skadar vare sig datorn eller hårddisken, men du kan riskera att förlora data eftersom överföringen mellan datorn och hårddisken oftast är buffrad...
Därför är det ett bra tips att alltid köra säker borttagning på t.ex. USB-minne och hårddiskar för att ger datorn chansen att jobba färdigt...

1
Bevaka tråden