Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asr x

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja nu fick ja plötsligt för mig att försöka använda denna lilla välljudande sampler.
Men som vanligt harklar sig den teckniska biten.
Kort och gott går det att ställa in något relase värde för varje enskilld sampling i ett trummkit.
Jag har försökt nu i tre timmar utan att hitta något sånnt, det går tydligen att ställa in relase tiden för hela patchen men inte för varje enskillt ljud.
Jag har gjort ett drumkit av ljudet så att det borde gå tycker man men men.
Är det någon som samplat med dessa maskinerna överhuvudtaget?

ja, det går det att göra. jag har aldrig provat att pilla på fabriksljuden. är det det du gör? kanske går det inte att påverka de ljuden?

har du haft någon framgång med sequencern? den verkar minst sagt krånglig.

Vad skönt med svar tack tusen tack
Jag har bara laddat in några av mina gamla standard kit från min roland sampler så de spelas upp bra och låter superbra bara att det värdet inte går att ställa in hur jag än gör
Jag har gjort ett drumkit av det men det hjälper inte, hur bär du dig åt?
\\Andreas

haha sequencern ja den ska vi nog inte tala om, det går ju inte att qvantisera i 64 delar
Äsh men alltså denna maskinen låter så bra så det är skam om alla andra samplers, den har compressor och alla möjliga effekter som låter otroligt bra jämfört med allt vad jag tidigare testat *kär*

Jag testade än en gång, försökte göra ett ram kit nu och det gick men man kommer inte åt värdena ändå.
Alltså den som klarar av att ställa in det värdet lär ju ha en civilingenjörsexamen eller liknande....
Förövrigt världens mest krångliga och oöverskådliga maskin (var bara tvungen o säga det)
Varför gör man en såpass avancerad maskin med en display så liten att dagens miniräknare har fem gånger större.

www.chickensys.com ? Testat mailinglistor och Yahoo!-groups?

Manualen är väl god Ensoniq-klass sägs det? Jag har dock aldrig haft någon ASR-X så jag vet inte vad jag snackar om egentligen Det jag kan komma på från EPS-16+:en är; har du valt att bearbeta ett Layer åt gången? I EPS-16+ och ASR-10 väljs det genom att trycka på Instrument-knappen och pilla runt lite. Kan vara trixigt innan man kommer på vad dom menar. Läs manualen grundligt, där förklaras det. Varje Wave (Wavedata kanske det heter) tillhör ett Layer och 8 Layers bygger upp ett Instrument (hoppas jag fick det här rätt nu, jag sitter inte vid samplern). Du kan välja att redigera ett Instrument och då påverkar inställningar av t.ex. Envelopes alla Layers, och därigenom alla Waves, på en gång (och relativt deras individuella värden). Du kan också välja att ratta varje grej för sig. Fasen, när jag tänker efter kommer jag nog inte ihåg hur det funkar riktigt utan att sitta med maskinen och pilla Jag gör ett nytt försök imorgon om du inte listat ut det själv tills dess.

Tackar för tipset, jag har testat mailinglistor och yahoo gruppen sen har jag skickar mail till emu (dom supportar asrx numera)
Det är den mest ologiska sampler jag använt men ack vad jag älskar den för sina grymma effekter.
Nåja men rätta mig om jag har fel men om ett layer består av en wawe och ett instrument består av åtta layer så går det inte att göra trummkit bestående av typ 61 wawes...
Men kanske jag tänker fel, ack den här grejjen var inte att leka med jag har haft den fem sex månader men har inte använt den gång på gång pga att jag inte lyckats lära mig detta.

Tack
\\Andreas

Ehr, jo, det går att göra trumkit, jag uttryckte mig rätt sopigt... Varje wavesample har sina egna envelopes etc; men man klumpar ihop wavesamples till layers, och när du ändrar i ett layer påverkar du alla wavesamples' inställningar (relativt).

Jag minns att jag tyckte att Ensoniqs upplägg kändes ologiskt i början men om du inte känner den intuitivt efter så många månader har du nog använd fel procedur. Ta en helg, ha manualen brevid dig och jobba med den så märker du nog snart att det inte är något dumt upplägg, det är bara väldigt flexibelt och därför kanske mer komplext än vad många sampler-uppgifter skulle kräva. Om det är effekterna du gillar egentligen; köp en DP/Pro vettja (obs, ingen sarkasm, jag vet att många tycker att Ensoniqs samplers är ivägen snarare än en hjälp, DP/Pro innehåller samma effekter).

Det du ska göra (om ASR-x funkar som EPS-16+) är att trycka Edit -> Instrument och då får du upp en meny där du kan välja vilken wavesample du vill redigera, alternativt välja "All WS" (All WaveSamples) eller t.o.m. "All Layers". Välj vilken WaveSample du vill påverka (om du tex har bastrumman som WS#1 och vill korta releasetiden, tryck på padden som spelar bastrumman och det bör dyka upp "WS: 1 i menyn vilket innebär att bastrummans wavesample är vald för redigering).

OBS! Jag har aldrig haft en ASR-x så jag vet inte om den funkar annorlunda men vad jag förstått har den ett gränssnitt väldigt likt EPS-16+/ASR-10.

EDIT: eller vänta nu, är det kanske så att Envelope-tider är en sån sak som inte går att påverka utan SysEx i ASR-X? Jag har ett svagt minne av en fruktansvärd massa gnäll på brist på frontpanelkontroll över vissa saker hos just ASR-X. Men din var uppgraderad va?

Tjena Johannes klart du inte kan veta hur en asr x fungerar sådär bara
Men vad jag förstått är den uppdaterad os men inte det senaste vilket visade sig vara rejält krångligt med en massa skickande över atlanten så jag ska försöka skaffa en pro eller något sånnt
Det som du berättar om edit sound det borde i praktiken fungera men det enda jag får fram på denna djävulska maskin är just patchen och inget annat mer än så jag har vridit value parametrar och diverse grejjer åt alla håll och provat varje variation som går.
Jag har lyckats komma in i en meny där man väljer varje waves pitch, volym mm.
Ska skriva lite mer måste sticka, jag är något otroligt tacksam för den tid du tagit dig att kolla upp det men det visar sig att ingen mer än jag klagar på dessa problemen så

Äh, jag har inte lagt ner nån tid, och jag brukar ändå sitta och svara på folks frågor på Yahoo och andra ställen så... Synd att du bor långt bort annars kunde jag kommit och tittat på maskinen mot ersättningen att jag fick leka med den ett tag

Jag hittar ingen ASR-x-manual online, vet du var man kan hitta en sådan? [EDIT] *Hittad* [/EDIT]

Tjena johannes
Manualen finns på denna sidan
http://www.geocities.com/asrxcite/asrx/downloads/pdf/ASRX_manual.pdf

(kanske för lång url)

Men vad ska man säga egentligen jag kommer nog köpa en sån effekt i värsta fall ifall det itne går att lösa problemet

Tack än en gång, hoppas man kan hjälpa tillbaka också på något sätt

Jösses! Den manualen var inte att leka med! Så UUUUSELT och KRYP7!5K7 skriven!

Vet du hur skönt det är när någån annan än mig inte förstår
Jag har läst kurzweilens 900 sidiga manual som jag laddat ner från nätet, kan säga såhär varenda liten parameter lyckades jag hitta ibland utan att ens titta i manualen.
Logik är tydligen en bristvara i ensoniq samplers....
Som grädde på moset upptäcker jag ett smärre fel, value regladen glappar smått, men det kostar ett par hundra att fixa men ändå arrgh

Manualen du länkar till (och som jag läste) var iofs tydligen någon slags tutorial för folk som använde en sampler för första gången... Vet du om det finnss någon riktig manual online? Jag börjar tveka på om ASR-x's gränssnitt är så himla likt EPS-16+/ASR-10 när allt kommer omkring.

Manualen finns här (den som jag visade) men det finns manualen för asr x pro som är väldigt väldigt lik den vanliga asr x manual.
ASR-X Pro Reference Manual heter den och finns på följande sida:

http://www.geocities.com/asrxcite/asrx/downloads.htm#RefManPDF

Ah johannes jag skäms nu för att du fått kämpa sådär med manualen iaf jag fick ett mail av ensoniq support och såhär står det...

Dear Celik,

You cannot assign envelopes individually to notes on the ASRX - the
envelopes are assigned to the whole preset that you are playing.

If you wished to have a different envelope for a particular note, you
would have to set this envelope for the entire preset, and then
'resample' the note you require with the envelope setting that you
wish.

Best Regards,

Luis Barbosa
Technical Support
E-MU Systems
+353 1 433 3205

[ Due to the volume of emails we receive, please quote all emails in
any
reply ]

Detta är nog den sämsta sampler jag hört talas om iaf när man har så olika ljud i ett kit bör det vara möjligt att köra olika evenlopes för varje sampling

Nåja nu ska den till lagning o sen säljas.
Tack än en gång

Hahahahahah läste igenom den här en gång till "If you wished to have a different envelope for a particular note, you
would have to set this envelope for the entire preset, and then
'resample' the note you require with the envelope setting that you
wish."

Hur kan man ha en relase tid på 40 ms typ om man resamplar ett ljud den lägger ju ända av där den gör liksom eller om man inte ändrar range till max på relase tiden och gör en limit när man resamplar ah skit skit

Men det där stämmer nog inte, kolla med usergroupsen och mailinglistarna först, men vad jag fick ur manualen, och vad jag vet om EPS-16+, så går det visst att ha olika inställningar för varje wavesample. Nu har jag ju ingen asrx att testa på men manualen berättar ju om hur man gör inställningar för varje Pad. Dock berättade den väl iofs inte hur man kom åt den editeringen, det kanske bara var via SysEx, men det verkade som om det skulle gå (via Sound-knappen eller om det nu var Pad-knappen).

För att citera manualen (som iofs var till ASR-x Pro) under 'What the pads play'->'Kit Sounds' i kapitel 3 (Pads): "Since each pad has its own set of PAD parameters (described later in this chapter), you can program the pads to play different variations of the same sound, perhaps setting them to play at different pitches". Det där låter i mina öron precis som att varje wavesample har ett helt eget paket med "synth-parametrar" precis som EPS-16+/ASR-10.

Tänk på att förklara problemet RIKTIGT utförligt och korrekt, annars får man alltid bunk-svar på usergroups och även av supporten, är min erfarenhet. De som supportar Ensoniq på e-Mu och Creative idag vet förmodligen ingenting om Ensoniq-samplers, så det skulle inte alls förvåna mig om det helt enkelt inte är sant det dom säger. Förklarade du t.ex. att du hade gjort ett RAM-kit av grejerna? (du hade gjort ett RAM-kit, väl?...)

Förresten, är de de två "steppade" rattarna som har börjat krångla? Såna borde hålla hur länge som helst, är du säker på att de pajat och att det inte är nåt annat?

Reference-manualen var f.ö. sämre än EPS-16+ men jag tyckte att den kändes okej (förrutom att den hade rå-fel på ett par ställen...). Samplen verkar IMHO ganska logiskt uppbyggd. Men vilken ärke-komplex maskin! Om man bara vet hur man ska använda den går det nog att använda den till ALLT, inbyggd "sample-generator" t.o.m. Dock verkar den ju också väldigt pillig, men vilken kraft i synthmotorn...

Förresten, bara en långsökt idé, du sa att du hade laddat ett trumset från en Roland S-sampler va? Det blev inte nåt lurigt i koverteringen där då så att sakerna inte blev ett vanligt kit eller så att de hamnade i nåt skumt Layer eller att det blev nåt mystiskt med Patch Select-grejen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 09:26

Jag har ju tyvärr dålig koll på ASR-X och ASR-X pro men jag har ägt både en EPS, en EPS-16+ och nu en ASR-10. På alla dessa går det utmärkt att ställa in en egen envelope för varje enskild sample. På ASR-10 väljer man först vilket lager (layer) man vill ändra i, sedan om man vill ändra alla samples i det lagret eller bara en. Enklaste sättet att en välja sample är då att helt enkelt trycka ner en tangent som sampeln ligger på. Men jag vet ju inte om det fungerar på samma sätt på ASR-X...

Jag tycker svaret från support låter lite som "goddag -yxskaft!"...

Kan det inte vara så att det är en inställning man inte kommer åt från frontpanelen på ASR-X? Det finns en hel del gömt om man använder datoreditor, kanske även detta? (har inte haft någon ASR själv, men om EPS och ASR10 hade den funktionen verkar det ju bisarrt att det saknas på ASR-X)

Kan vara så att man ska använda datoreditor, fast då försvinner hela ideen med hårdvarusampler egentligen

Nä den åker fetbort har inte tid o slösa på sånna maskiner, tacka vet jag mina kurzweilar som gör jobbet utan strul.

Men du får iaf ta och kolla igenom tipsen hörru så vi får veta vad som var felet, jag spricker ju av nyfikenhet

Jag har kämpat rejält med denna asr x men fick ett svar från en som använder den mycket på ett forum, han säger såhär: man måste resampla waves en och en för att komma åt dessa parametrar och det är enda utvägen så vitt han vet.
Mycket tråkigt och otroligt dumt gjort av ensoniq att inte låta den som vill ändra i efterhand kunna göra det.
fast å andra sidan kan man nöja sig med att ändra dom waves man verkligen måste ändra.
Tänk er om man har ett wave på någon sekund, nästa på fem sekunder hur i himmelriket ska man få det att låta bra med samma relase value som påverkar båda.
Agh nästa helg ska jag banne mig sitta och få det att fungera annars så åker den genom balkongen.

1
Bevaka tråden