Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arturia Minimoog V demo släppt!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-22 19:22

Saxat från KVR :

Citat:

Arturia have released the demo version of their forthcoming Minimoog V.

Minimum required configuration:

· PIII 500 Mhz / G3 500 MHz or greater.
· 128 MB of RAM minimum.
· Sound card compatible DirectX or ASIO.
· Windows 95 / 98 / 2000 / Millennium Edition / XP.
· Mac OS 9.x, Mac OS X 10.2.

Limitations:

· The saving of presets has been disabled.
· The export/import of preset files have been disabled.
· A regular white noise will be heard while using the demo version.

Länk : minimoog V

  • Medlem
  • 2004-02-22 19:51

Eh.. " A regular white noise will be heard while using the demo version." ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 20:04

Ja, det kommer väl ett brusljud lite då och då..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-22 21:00

Én liten varning bara...första nedladdnings-länken för windows-versionen är felaktig...man får CS80V istället...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 23:04

Någon som vet vad denna sak kommer att kosta? Låter ju onekligen väldigt trevligt (förutom det extremt irriterande bruset med jämna mellanrum)

Bewing: 199? på deras website.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 05:35
Ursprungligen av sawtooth:

Bewing: 199? på deras website.

Ack. Det kommer man ju knappast ha råd med inom en överskådlig framtid. Synd, för jag gillade verkligen demon.

Testade Moog modular V lite hos en kompis och visst, det gick ju att få fram massor av trevliga ljud ur den, men Minimoogvarianten var ju så mycket mer lättjobbad, vilket iaf för mig betyder mycket. Jag vill ju kunna ratta fram ljudet jag är ute efter snabbtt som attan så man får in det i låten. Dessutom verkade minimoog V vara lite snällare mot processorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 08:41

Jag har också lekt lite med demon och tycker att den låter intressant, (men det brukar jag tycka om de flesta mjukvarusynthar jag testar ).

Men vilket cpu-sugande monster den är:(
Jag kör den genom RTAS och PT LE 6.2.2 (MBox) på min G5a, 1.8 GHz (sp) (OS 10.3.2) och allt flyter på hyggligt ända tills jag komer till ett ljud som heter UltraVibe (eller något liknande, ett basljud i alla fall med ett ganska långsamt svepande ljud). Då, helt plötsligt slår min cpumätare i taket och jag får USB interupts, CPU-fel och allt möjligt. Och allt jag har är ett enda midispår och ett Auxspår, inga effekter eller något annat, bara synthen. ARRGH!

Nu vet jag att det finns något slags problem med PT LE 6.2.2 och OSX idag. Det fungerar inte särskilt bra och ofta får man USB interupts problem eller cpuproblem som hör ihop med att systemet får fnatt var och varannan sekund och slår klackarna i taket, men detta tog nog tyvärr priset.

Jag kan har kört minst tio spår av Unity Session, SampleTank (1) och FM7 utan problem, men INTE ENS ETT ljud av Minimoogen, och jag sitter på en av de kraftigaste macar man kan få tag på idag.

Därför tänkte jag fråga hur det ser ut för er andra som sitter med liknande sytem. Fungerar det? Jag tycker mig ha märkt en försämring på senare tid, då jag inte kan lägga in så många instrument som jag gjorde i början. Sedan dess har det förflutit ett par uppdateringar av Panthern men kan det verkligen vara så illa att det bara blir värre för varja uppdatering av OSX?

fattar inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-24 23:37

Jag provspelade igår, tycker det var mycket trevliga ljud faktiskt. Om man har femtioelva minimoogkloner i mjukvara kanske man äntligen kan säga att man kan fejka en riktig minimoog? Tycker dock inte om de "rena" ljuden, tycker det är roligast när det låter tjeckisk animerad film från ~ 77, då får jag Moog-vibbar.

  • Medlem
  • 2004-02-27 08:53

Niklas Hellgren: Det är alltså bara ett visst ljud som får den att käka all CPU? Eller alla ljud från mjukis-moogen? Om det är ett specifikt ljud så låter det som om det skulle vara en rejäl bugg i mjukvaran.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 09:36

Jag skulle tro att varje ljud tar ca 20-30% CPU, men just detta ljud tar som sagt mycket mer. Så visst tar den mycket CPU hela tiden, egentligen löjligt mycket. Men det har jag inte tänkt på att det faktiskt kan röra sig om en bugg. Jag har annars inte råkat ut för några krasher eller liknande, så det verkar vara "stabilt".

Men mitt inlägg kanske är lite förvirrande eftersom jag samtidigt tvivlar på hur effektivt min setup fungerar. Jag börjar tro att det är något annat som inte fungerar som det ska. därför undrar jag hur bra det fungerar för andra, främst macare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-27 11:54

Niklas : Låter som en bugg. Utan att vara någon mac-expert (jag är väl snarare motsatsen ) låter det som, vad jag har läst mig till om G5, att det snarare handlar om mjukvaruproblem än på kapaciteten på ditt system.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 13:15

Något konstigt är det nog, för jag kan köra åtminstone två relativt komplexa ljud (alla oscilatorer, Modulation-matrix, Chorus och Delay) genom DP4 på min 12"PB. Då borde ju en 1,8Ghz G5 klara betydligt mycket mer än så.

Men ändå, det är trist att Arturias grejer ska vara så extremt processorkrävande. Om man ska jobba med dem så blir man ju i det närmaste tvungen att göra audio-spår av dem direkt, vilket begränsar möjligheterna lite. Nästan så jag är sugen på att köpa en billig PC (ryyys) och dedikera den som en "synt" med bara exvis Minimoog V på för att de låter så jäkla trevligt

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-27 14:58
Ursprungligen av bewing77:

Nästan så jag är sugen på att köpa en billig PC (ryyys) och dedikera den som en "synt" med bara exvis Minimoog V på för att de låter så jäkla trevligt

Skulle tippa att det är det arbetssättet Arturia har tänkt sig...som Volantiz säger, de har nog gått in för ljudkvalitet snarare än snålt utnyttjande av processorn...

Att emulera en så ordentlig synt i mjukvara är extremt processorkrävande.. det går inte att komma ifrån. Kostar det så smakar det
Arturia är väl helt enkelt inte ute efter att göra ytterligare ett par enkla VA-syntar som knappt märks på cpu-mätaren.. såna kan nästan vem som helst med lite intresse och massa tid över slänga ihop.

Bewing: Är det då inte mer intressant att köpa typ.. en moog prodigy eller nå sånt istället? Minimoog V kostar väl runt 3 papp bara det?

1
Bevaka tråden