Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvarusynth?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 23:49

När jag använde os9 hade jag en roland mjukvarusynth som via iac funkade som ljudkälla till vilket musikprogram jag än körde.
Nu har jag Panther och är ute efter en lika enkel lösning.
Jag använder för tillfället Finale 2004 och DP4 och en Roland D-70 som midikeyboard (den är kass som ljudbank för mina behov).
Nåt tips?

Jakob

Fattar nog inte riktigt vad du är ute efter?!, men gå till www.osxaudio.com och kolla lite. Du borde nog kunna hitta det du letar efter där

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 17:00
Ursprungligen av replicant:

Fattar nog inte riktigt vad du är ute efter?!, men gå till www.osxaudio.com och kolla lite. Du borde nog kunna hitta det du letar efter där

Jag är egentligen bara ute efter en mjukvarubaserad GM-bank (General Midi). Det behöver inte vara proffsklass på ljuden, men det ska inte låta casio-synth heller...
Kom just på att jag kan använda Rewire för att köra Reason-ljuden som ljudbank, men då måste jag skaffa Rewire först, Reason har jag.

Jag tar gärna emot fler tips ändå

Jakob

Det ingår en enkel soundfontspelare i OS X (Apple DLS-synth), som funkar i tex Rax eller vilken annan AU-host som helst. Med lite omroutning av MIDI ska du kunna få det att låta i vilket program som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 16:51
Ursprungligen av false messiah:

Det ingår en enkel soundfontspelare i OS X (Apple DLS-synth), som funkar i tex Rax eller vilken annan AU-host som helst. Med lite omroutning av MIDI ska du kunna få det att låta i vilket program som helst.

Hur då omroutning?
Är det via iac, och i så fall hur gör man?

Exakt vad ska du ha synten till? Ska du spela in ljuden från den, eller är det bara klinkande?

Med valfri AU-host (Logic, DP, Cubase ska komma, Tracktion, Rax mfl) så kan du iallafall få ljud ur den, men ska du spela in det du spelar upp så behöver du en host som kan bounca ner ljud eller trixa med Audio Hijack. Rewire behöver du en Rewire-host till för att köra (ungefär samma som innan: Logic, DP, Cubase, Tracktion åtminstone, möjligen ett par till, som Metro och så).

IAC har jag inte använt på OS X, men det ska inte vara några konstigheter: sätt bara sequencern att skicka det du spelar till IAC Buss #n, och ställ in Rax att ta emot samma IAC Bus så ska det funka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-24 18:20

"men då måste jag skaffa Rewire först, Reason har jag."

:hmmm:

ReWire har alltid ingått med installationen av Reason. Reason kan t om inte fungera utan ReWire-komponenterna.

1
Bevaka tråden