Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockljud i "Broken Wings"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 22:40

Tjalabalou!

Funderade på en sak när jag lyssnade på musik på bussen idag. Vad ligger bakom det klockaktiga ljudet i Mr Mister - "Broken Wings"? Min gissning är på en PPG eller nått, men jag antar att att även "vanliga" subtraktiva syntar kan räknas in bland möjligheterna, så jag har faktiskt ingen aning. Upplys mig!

Ljudsnutt som referens kan hittas här! [55 kb]

  • Medlem
  • 2004-02-23 22:49

SKulle kunna vara JX-8P/JX-10 med cross modulation (fm/xmod) och lite vagt filter.

På den tiden skulle väl alla köra Dx7, så skulle det inte kunna vara en sådan? Den har dessutom den där tonhöjdsenvelopen ("PEG" eller vad det nu heter) som skulle kunna ligga bakom de där glidningarna i början på varje anslag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 23:27

Helt klart JX-(P (eller 10/MKS-70 ).

L

Jag tror att det är en Yamaha CS70m. Om jag inte minns alldeles knasigt så hade de en sådan i videon (oh Gud vad gammal jag kände mig nu...).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-24 08:30

Jag tror inte på DX7 eller PPG iallafall...lutar nog också åt JX...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 14:57

Vad fan? Jag har ju en JX8P och har lirat på en hel del på det senaste... Hmmm, tjaaa. njaa... hmm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-24 16:14

Jag tror inte det är en JX alls faktiskt. Det är t ex en fyrkants-LFO som lätt modulerar ljudet, vad jag minns har JX-serien inte ens den möjligheten. Sedan är det en annan typ av ljud än vad JX normalt presterar, de syntarna låter mer färgat. JX10/MKS 70 fanns öht inte tillgänglig när låten spelades in. Så - vad är det då? Svårt att säga. Kanske en TX816 eller ett layer gjort på något annat vis. Plattan är allmänt en uppvisning i dåtidens hi-tech och "to MIDI synthesizers" var toppmode (= att lägga ljud på ljud). Ett snyggt klockljud är det i alla fall.

Jag gissar som parakeet.

1
Bevaka tråden