Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matrix-12 vs Andromeda A6...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 09:41

Hejsan!

Jag har aldrig rattat en Matrix-12 och endast lekt med en Expander i någon timme hos en kompis. Expandern låter väldigt bra och har många kuliga funktioner. Tyvärr tyckte jag den var lite svår jobbad.

För ca ett år sedan köpte jag en Andromeda och jag måste säga att jag blev lite besviken. Tyckte den lät ganska tunn och den var lite för komplex med sina 7 stegs envelopes när man kan ställa olika "slop" för varje steg m.m.
De första 6 månaderna användes den mest som ett jävligt dyrt masterklav då jag snabbare kunde göra samma ljud på mina andra analogisar.

Nu måste jag säga att jag börjar gilla Andromedan mer och mer. Den låter varm, fet, hård och den är ju så otroligt avancerad med tok många modulations möjligheter att den kommer ge mig många år av nöje. Den är faktiskt väldigt lätt jobbad när man väl vant sig med att alla modulationer kan göras på tre olika sätt med samma resultat.

Vad slog mig igår efter jag läst Expander tråden är hur komplexa LFO:erna är i A6:an. Alla tre LFO:erna har Sinus, Triangel, Sågtand, Noise, Random och du kan ställa "phrase", Pulswidth (för att få t.ex Såg Up/Down m.m.), polaritet, Offset m.m. Alla dessa funktioner går sedan att mudulera med ca 76 (tror jag) sources.
Den inbyggda step Sequencern är kanon för att göra roliga förändringar av ljudet alá Vince Clark...

Vad jag vill komma fram till är, varför betala 35 papp för en beggad Matrix-12 när man kan köpa en ny Andromeda för 25 som låter jätte bra, har fler röster, modulationsmöjligheter, bättre MIDI och troligen kommer hålla längre?

MVH
En mycket nöjd Andromeda användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 10:12
Ursprungligen av Demokid:

Vad slog mig igår efter jag läst Expander tråden är hur komplexa LFO:erna är i A6:an. Alla tre LFO:erna har Sinus, Triangel, Sågtand, Noise, Random och du kan ställa "phrase", Pulswidth (för att få t.ex Såg Up/Down m.m.), polaritet, Offset m.m. Alla dessa funktioner går sedan att mudulera med ca 76 (tror jag) sources.
Den inbyggda step Sequencern är kanon för att göra roliga förändringar av ljudet alá Vince Clark...

Vad jag vill komma fram till är, varför betala 35 papp för en beggad Matrix-12 när man kan köpa en ny Andromeda för 25 som låter jätte bra, har fler röster, modulationsmöjligheter, bättre MIDI och troligen kommer hålla längre?

Ja, den här tråden har jag svårt att hålla mig ifrån. Först av allt, LFO:erna är faktiskt ännu komplexare i Xpander/Matrix-12, speciellt tillsammans med trackinggeneratorerna. Dessutom finns det fem LFO:er per röst. Dock ingen step sequencer, men det går att simulera med LFO:erna.

Vilken synth som kommer att hålla längst kan man verkligen fråga sig. De flesta Matrix-12:orna har hållt i snart tjugo år, medan ingen Andromeda har fyllt fyra år än. Matrix-12 består huvudsakligen av vanliga komponenter, och det finns god tillgång på allt. En Andromedaröst består av ett stort fett Alesischip som kommer vara fullständigt omöjligt att ersätta med något annat. Pajar det och Alesis inte har några på lager längre...ja, då är man en röst fattigare.

Ingen vettig människa betalar 35.000:- för en Matrix-12:a. Det är den inte värd och JAM och några andra butiker bestämmer inte ensamt värdet på prylarna. Men visst, jag tycker också en Andromeda är en bättre synth, och dessutom en helt fantastisk sådan. Men det är ingen Matrix-12 och jag vill inte byta bort min Matrix-12. Jag skall ha båda två...någon gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-24 16:25

En fet synt för ~ 25 lax är tyvärr mycket få förunnat. Dessutom får man en komplett, fet studio för 25 lax idag... Jag tycker personligen att Andromedan känns onödigt "klyddig", rörig, i sitt gränssnitt. För mycket överblick? Man ser inte skogen för alla träden.

När man inte ser skogen för alla träden tar man fram motårsågen och mejar ned allt som är i vägen.

  • Medlem
  • 2004-02-24 20:18

Den som ropar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben
(var bara tvungen att dra till med ett Nile City citat)

Det jag har sett/hört Andromedan så är den riktigt trevlig.
Tyvärr (som redan sagts) så är det en hög pris nivå, kanske med rätta men nog kliar det att skaffa en bunt saker istället för en A6:a

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-24 21:49

Luthman har sänkt priset på ANdromeda med ytterliggare 2000kr i nya katalogen (till det nya priset 27995kr). Nu tror jag definitivt att folk kommer springa benen av sig för att få en innan de tar slut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 09:48

En kompis till mig köpte sin A6:a för 25 lax från Musikbörsen. Personligen tycker jag priset inte är så dyrt. Det är en riktig analogsynth, inte någon låtsas analog. Den har bra hårdvara (rattar, ribbon m.m.) och en massa ingångar för att styra m.m.

AMINO:
A6:ans LFO:er är väldigt avancerade och den har dessutom en egen S&H modul. Den har även trackinggeneratorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-25 10:09
Ursprungligen av Demokid:

AMINO:
A6:ans LFO:er är väldigt avancerade och den har dessutom en egen S&H modul. Den har även trackinggeneratorer.

Jo, jag känner till vad Andromedan har och kan, annars hade jag aldrig uttalat mig...

man vet ju aldrig

1
Bevaka tråden