Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Carpenter

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 22:09

Ändå, är han inte hetast i bizzen!?

Soundet och ljudeffekterna i t.ex. filmen "Dark Star" är ju bara för grymma. Det som faschinerar mig mest är hur han får till det där lite smutsiga soundet.

Nåt mer fan?

Det smutsiga Carpenter-soundet misstänks heta Ensoniq SQ-80 (inte i Dark Star dock). Carpenter rular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 06:44
Ursprungligen av Johannes:

Det smutsiga Carpenter-soundet misstänks heta Ensoniq SQ-80 (inte i Dark Star dock). Carpenter rular.

Han har ju också gjort det megafeta soundtracket till Assault on Precinct 13..

För att inte glömma Halloween soundtracket!

Flykten Från New York är min favorit, både film & ljudmässigt. Synd att han ballat ur på senare år, Ghosts Of Mars var ju riktigt rutten ur alla synvinklar. Taskiga metallriff, suck...

Däremot tycker jag att Vampires är udnerskattad, klart kul, och några sköna låtar också...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-26 09:22
Ursprungligen av Peter H:

Flykten Från New York är min favorit, både film & ljudmässigt.

Instämmer till fullo...fast Assault on Precinct 13 ligger bra till också...

Synd däremot att Escape from L.A. var en skitfilm...

Edit: Höll på att glömma Big Trouble in Little China...missförstådd höjdar-rulle...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 09:57
Ursprungligen av lasselu:

Instämmer till fullo...

Håller absolut med jag också. Vilket soundtrack!

Och ledmotivet till den populärvetenskapliga TV-serien "Sigma". Fast det kanske var taget ut "Flykten från New York". Har föresten inte Dressman´s reklamsnutt plankat den slingan ganska hejdlöst? Den låter i alla fall otroligt mannligt.

Flykten från L.A... missförstådd höjdar-satir (och mördad av dumskallarna i Hollywood).

Citat:

Flykten från L.A... missförstådd höjdar-satir

Gick mej spårlöst förbi. Tyckte bara att den var rätt igenom dålig...

Det är ju en slags parodi på Escape from New York, men en där dom s.a.s. använder den gamla filmen för att parodisera utvecklingen inom film-världen sedan dess. Och så är den också lite en hyllning till Dark Future-genren. Det är iaf min tolkning. Och Hollywood lade enorma pengar på reklam och vanligt folk gick och såg den som en vanlig film och tyckte att det var en vanlig film... Vilket gjorde satiren komplett. En mycket komplicerad historia med många nivåer. Lite som Starship Troopers.

  • Medlem
  • 2004-02-27 20:39

Starship Troopers är en underbar film och har f.ö världens hårdaste replik. Michael Ironside (kanske den hårdaste snubben ever) säger:

-They sucked his brain out.

Jag vill själv använda den i mitt vardagliga liv, så jag kan vara lika tuff som Michael Ironside, men har lite svårt att få den att passa in

/8_bit

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-27 22:55

Amen vafan...don't get me started on Starship Troopers...Paul Veerhoven och manusförfattarna borde skjutas som slaktade en av de bästa sf-romaner som någonsin har skrivits...

Jag tyckte också att ST sög (gick faktiskt ut från bion innan filmen var slut) men har senare omvärderat den. Folk suger, Starship Troopers är schysst. Filmen trycker verkligen en grym satir på verkligheten och framförallt den amerikanska krigsmentaliteten rakt upp i ansiktet på den som tittar. Hade de gjort en film precis som boken hade det knappast blivit samma film, nu är det stenhård verklighetssatir.

Starship Troopers som bok är fascism. Just det jag vigt mitt liv åt att bekämpa. Helt j*vla vidrig var den. Men filmen lyckas faktiskt paridioera den, och bli helt OK. Dom förvandlar helylle USA-propaganda till satir, med den äran...

Apripå Vehoven tycker jag första Robocop är en klockren satir...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-28 08:34
Ursprungligen av Peter H:

Starship Troopers som bok är fascism.

Med förlov sagt...skitsnack...

Citat:

Med förlov sagt...skitsnack

Nu var jag iofs tokfull när jag skrev inlägget, men andemeningen står jag fast vid. Minns inte detaljerna, men det var några kapitel som var helt sanslösa. Som hur huvudpersonen i nåt slags inre monolog kommer fram till hur bra dödsstraff är...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-28 18:00
Ursprungligen av Peter H:

Som hur huvudpersonen i nåt slags inre monolog kommer fram till hur bra dödsstraff är...

Sanning med modifikation...han kom fram till att han inte visste om dödsstraff var rätt eller fel...däremot visste han att den som begått brottet (mord på en liten flicka) iallafall inte skulle kunna göra om det...

Citat:

Ju äldre han blev, desto mer sken hans övertygelse om att eliten skulle styra igenom. Läser man någon av hans sista böcker så blir i alla fall jag rätt illamående.

Jo, blev rätt förvånad när jag läste ST-boken (kommer inte ens ihåg vad den heter just nu... ), dom tidigare böckerna jag läst har inte alls fört fram dom ideerna tycker jag, snarast tvärtom...

Det någon sitter och asgarvar åt och tycker är underbar satir kanske någon annan tar på blodigt allvar. Så har det ju vart med en del reklam som ansetts könsdiskriminerande. Det räcker ju med att en enda person känner sig otillräcklig och tar åt sig och gör en anmälan, sedan är skiten igång. Man skall inte analysera och ta så allvarligt på allt.

Tolkningen ligger hos betraktaren och mången regisör och författare har råkat illa ut bara för att någon så kallad kritiker (eller mer eller mindre självutnämnd förståsigpåare) retat upp sig på något och bestämt sig för att skriva ned hela filmen eller vad det nu är frågan om. Många anser att "Nosferatu" är ett klassiskt mästerverk. Andra anser att den är ett resultat av dåtidens antisemitism där "varelsen" skall föreställa en nidbild av en jude. FW Murnau sitter väl på en molntapp och asgarvar åt de som träter om hans film som kanske bara var tänkt som underhållning utan djupare tankar än så.

Det finns symbolik i det mesta, om man vill. Kalla Anka är en våldsam jävel som inte kan hantera pengar och har en hel del andra problem. Det syns ju på honom. För att inte tala om hans kusin Knase - en drönare som mest av allt ser ut och uppför sig som en genuin fullblodsknarkare. Och Kajsa, vilken hynda som dejtar både Kalle och Alexander och en massa andra snubbar däremellan, bara de är rika och snygga nog. Farbror Joakin är en riktig liten Hitler som styr och ställer med sina pengar. Ingen vågar sätta sig upp mot honom. Sedan har vi Björnligan, detta brottssyndikat med förgreningar över hela världen. Rena rama maffian. Och Musse Pigg! Denna lilla kaxiga jävel som mer eller mindre anser att han är smartast i världen. Detta förstärker han genom att umgås med stackars Långben, en drasut som verkligen inte har alla indianer i kanoten. Musse skulle behöva en stor fet smäll. Kort sagt, Ankeborg är en avbild av vår egen värld fast där det vi upplever som hemsk är kraftigt förskönat. Och sånt sitter våra barn och läser!

Hej hopp!

Ps. Jag ääääääälskar Kalle Anka och prenumererar på årgångsböckerna. Ds.

  • Medlem
  • 2004-02-28 16:26

Robert A Heinlein som skrev boken som ligger bakom Starship Troopers, han var elitist ut i fingerspetsarna. Ju äldre han blev, desto mer sken hans övertygelse om att eliten skulle styra igenom. Läser man någon av hans sista böcker så blir i alla fall jag rätt illamående.

1
Bevaka tråden