Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågan som jag grubblat på länge

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla har vi våra funderingar kring saker o ting, en av mina största funderingar är vad gör man när man ska koppla in exempelvis fm7 till någon sequencerprogram som inte tar in vst, finns det sätt att skicka midi internt utan o behöva routa massa kablar utanför datorn om ni förstår vad jag menar.
Ärligt så har jag funderat timmar och kännt att det måste finnas en enkel lösning på detta som jag inte lyckats klura ut själv.
:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 03:49

På mac kan man i varje fall ställa ettt program (tex sequencern) på att det spåret ska skickas ut på en "virtual port". Då kan alla andra program i datorn upptäcka denna port och använda sig av den.

Värre är det väl med ljudet. Vet inte riktigt hur man ska få ljudet från FM7 in i programmet utan attt dra en kabel från utgångar till ingångar. Borde ju finnas en bättre lösning tycker jag.

På PC har jag för mig att det inte var riktigt lika enkelt med midin. Har ettt svagt minne av något program som hette Hubi's loopback device eller liknande som gjorde att man kunde göra virtuella kopplingar.

FM7 går ju att köra som standalone. Då kan du som bewing påpekade använda ett litet gratisprogram som heter Hubi's loopback, som i princip är en virtuell MIDI-patchbay. Där routar du exempelvis MIDI ut från ditt konstiga sequencerprogram som inte kör vsti till MIDI in på FM7:an. Det finns andra program, t.ex. Midiyoke, som troligen är bättre men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Men varför i hela friden har du ett sequencerprogram som inte kan köra vsti? Det är ju nästan som att ha en bil utan bensin. Enklaste lösningen för dig verkar definitivt vara att byta sequencer, faktiskt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-28 10:12

Kanon! jag har funderat ifall det fanns en midipatch i mjukvara, så jag kan lira på en modul med klaveret när jag surfar utan att ha cubase öppet i bakgrunden.

Ska kolla/testa, har en gammal dator så krut är det ont om, det går trögt med flera grejjer öppna.

Tjenare grabbar
I ärlighetens namn har jag tänkt använda mig av denna lösning till att koppla in one man band till halion, men jag ville inte mista all min eventuella status och erkänna att jag kör autokomp ibland
Hursomhelst tackar för tipsen, det var till väldigt stor hjälp

Ursprungligen av drdreas:

jag kör autokomp

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, AUTOKOMP vafaaaaaaan, HAHAHAHAHAHAHA...

Bara skojar doc! - autokomp kan vara nåt av det mest inspirerande som finns, just för att man inte behöver bry sig om trummor, bas, kompackord, stråkar å sånt, man bara lägger in sina ackord i valt tempo och rytmmönster och sjunger till - pissenkelt.
Jag har rätt kul när jag råkar komma förbi ett schysst hemkeyboard som man kan spåna lite på, så det är inget att skämmas för. Benny Andersson kan inte noter och han har en synclavier som han inte hört alla ljuden på än...

/CC

Kan inte Benny Den store Andersson noter?

Hahahaah
För att vara lite rättvis mot mitt rykte så använder jag autokomp på spelningar, man har direkt kontroll över det man gör och kan snabbt ändra stilar.
Hemma används cubase (så mycket jag kan)

1
Bevaka tråden