Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GRATIS MOOG

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var det bara jag som såg det inlägget på vendolin?

om snubben som gav bort sin moog 55 mot att någon hämtade den?

Helt galet

jag mejlade 3 gånger 2 timmar efter annonsen had elagts ut

och sa JAG VILL JAG VILL
men jag fick svar imorse om att det var försent....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-28 13:54

Hallå? Trodde du verkligen det var sant? :eek:

Sådana tramsannonser bör man bara ignorera. Det är ofta så att den som får svaren är helt ovetande om att han har en annons inne.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-28 14:32

Nu var just den annonsen lite väl överdirven men "om man inte frågar, får man inte svar" som det heter. Jag trodde att en annons på en "Roland trumlåda" för 200kr var ett skämt men min polare åkte å kollade på den (i Malmö). Det visade sig vara en Roland CR-8000 i nyskick som en gammal dam hittat i sin sons lägenhet. Han hade precis lämnat jordelivet och hon ville bli av med hans saker. Hon hade sålt av en massa "konstiga aparater" tidigare, hon hade ingen aning om vad det var för några...tur var kanske det!

Mårre: kan tänka mig att han vred sig i graven.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-28 17:49

Jo, det var iofs några år sedan men polaren krängde den senare vidare till Music Mania för runt 9000kr har jag för mig...

EDIT: Oops! Jag tror att jag skrev fel. Det var inte en CR8000 utan en CR68 el 78. :kaaaka!:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-28 18:00

Jag tror knappast det var några 9.000 han sålde den för heller...och definitivt inte till Musicmania. Jag skulle nog våga påstå att det aldrig någonsin har sålts någon CR-68, CR-78 eller för den delen CR-8000 i den prisklassen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-02-28 21:30

Mja, jag har sett kvittot så 9000kr fick han...sen vad det var för Rolandtrummis kan diskuteras (det var som sagt några år sedan).

kanske en 909:a?

jag mailade honom när annonsen hade haft 37 träffar:

"hej.

detta är ett skämt, eller hur?
den är ju värd en hel massa pengar, bara så du vet."

och fick som svar:

"Den är borta, men tack för visat intresse!

Mvh. Arne"

Äh... klart att det var ett skämt. Så hade jag också svarat. Han fann väl något perverst nöje i att lura en massa simulerat oförstående (till att den är värd 100 laxar) syntgalningar att tro att de just missat alla sina våta drömmars moder. Vi skall vara glada för att det inte var en sådan där galning som tuttar på en sopcontainer och står och r-nkar när brandbilen kommer. Jag tycker det var ett kul och lyckat skämt, ingen kommer ju att få reda på hur det låg till.

Hade han verkligen haft så brått att bli av med skiten så hade han satt ut telefonnummer. Det gör de flesta som inte har något att dölja och som måste bli av med något. Någon som skämtar aprillo lägger knappast ut telefonnumret.

Det finns ännu en möjlighet, det är att "Arne" skall gifta sig och att hans polare lagt ut annonsen. Arne är en hövlig kille och anser att man skall svara på e-post från andra. Men efter att ha svarat på 30 brev och förklarat att ha inte har någon Moog 55 så tröttnade han på alla som trots detta skrev tillbaka med någon spydighet, att den var borta. Då finns det liksom ingen anledning att tjafsa mer om den saken.

Hur många Moog 55 finns/fanns det egentligen? En handfull? Kan inte tänka mig att mer än en funnits i Sverigt. Och den har nog SAS:arna koll på. Och om nu killen är musikintresserad, och det måste han ju ha om han envisas med att ha en gigantisk modulsynt hemma i vardagsrummet, så är han nog också medveten om att det är en värdefull pjäs han har, må vara att han inte vet hur värdefull. En person som vart helt oinsatt i syntar hade stoppat ned den i källaren.

Låt gå att jag tror på de på UFOn, spöken och försvunna civilisationer, men detta tror jag inte på.

Kan vi verkligen vara säkra på att Moog 55 någonsin existerat över huvud taget? Det kanske bara är en stor konspiration ihopkokad av Bob Moog, CIA, Elvis och ljusvarelserna från 13:e dimesionen? Är det någon här som någonsin sett en i verkligheten? Nej, trodde inte det...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 05:53

Jag läste en artikel för ett år sedan att någon rikemans-knösus i England hade avlidit och att hans dödsbo hade auktionerats ut. Bland alla prylarna fanns en Moog-synth som hade serienumret #(en massa nollor)1. Dvs den första serietillverkade moogen "ever". Dessutom orörd, oanvänd och i prima skick.

Detta kan dock vara en "råtta i pzzan"-historia. Men jag har läst den i alla fall.

Det jag dock vet med säkerhet är att Redagruppen har det absolut första svensktillverkade Mac-tangentbordet med serienummer #0000001.
Det, mina vänner, är respekt!(Ni som inte är Mac-talibaner och sitter på Wintendo kommer aldrig att förstå storheten i föregående mening)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-29 08:16

Det känns ju inte helt otroligt att alla som svarat på annonsen har fått sin e-postadress såld till ett företag som vill göra massutskick till synthintresserade snubbar...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-29 09:05

Det finns en Moog Modular till saluhos RL Music för den som är intresserad. Det är visseligen ingen Moog System 55 men väl en Moog System 35

  • Medlem
  • 2004-02-29 10:53

neriks.....det där är porr för synthnördar ...i like!
vill ha vill ha vill ha

skulle vara bra mycket snyggare i mitt vardagsrum än allt annat skit som står där nu.

Det coola är att just den där har inte mindre än 3 960-sequencers och Bode frequency shifter vilket inte är särskilt dumma moduler. Å andra sidan har den ingen filter coupler och det är trist så jag hade nog krängt/bytt bort en sequencer mot en sån och några filter till. Kanske ett envelope också eller en VCA, den där har bara tre vardera av dem...

Aminos teori är lite spännade. Inte helt omöjligt.

Spännande vet jag inte, det är väl rätt så tragiskt isf. Spammare skyr visst inga medel.

haha

ja det va då inget skämt.
jag mejlade med honom ett tag efteråt, och han hade inte den blekaste aning om att Moog kunde vara värt pengar. för honom var det ett gammalt schabrak som bara stod där och såg snygg ut som möbel. när jag förklarade för honom att den fakitkst var värd pengar sa han "OJ!"

sånna här saker har hänt. och det skulle inte förvåna mig ifall det var sant..

Dumt att vara "inte naiv" och fåna runt

bättre att vara naiv som fan men inte bli lessen för att saker inte riktigt blir som man vill ha dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-02 04:05

Men varför lägger en person ut en annons på nätet utan att ens komma på tanken att göra en sökning på "moog" eller liknande? Hallå..! "jag har mailvana, men det däringa wida webben har jag aldrig gett mig in på." Visst... :hmmm:

Snackade du med honom i telefon, Modulation? Jag tror ändå att det är ett skämt. Och killen fullbodar det genom att efteråt fortsätta verka oförstående. Det är för många saker som gör detta otroligt. Varför lägger han ut det på Vendolin som är en sida för musiker? Okej, han letar efter en lämplig annonsplats för sin grej, men på väg dit borde han ha stött på något som indikerat på att hans Moog var värdefull. Varför annonserade han inte ut den i tidningen Land? Det kanske han gjorde men det är ingen här som läser den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-02 08:50

Uppenbarligen funkade skämtet, 2 sidor har ju skrivits om det här.

Kanske var han rik och ville bli av med sitt gamla "härke" eller vad an nu ansåg att det var, eller så skojjade han.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 09:24

Kanske det var någon på 99musik.com som nu sitter och fnittrar framför datorn.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-03-02 11:01

kanske det...

Ah ingen ide att spekulera ens i om han visste om den var värd pengar eller inte, jag menar var har han fått en sån ifrån?
Den kostade honom massa pengar säkerligen, eller så spelade hans son synth nångång men killen vet att den är värd lika mycket som en bil helt klart.
Kanske någon persson med riktigt taskigt liv som inte har bättre för sig.
Kan någon kolla headern på mailet så kan man åtmindstone kolla upp snubben...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 13:03

Jag kollade Gulasidorna och det fanns ingen Arne som bodde på den fina addressen Kaptensgatan i Stockholm... fast han kanske har skyddad address. Det skulle nog jag ha om jag ägde ett System 55.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-02 20:50

Det lät ju otroligt, men jag svarade också. Better safe than sorry!

Faktum är att jag inte kunde låta bli om att fantisera hur det skulle vara att rigga upp ett komplett "55" här i vardagsrummet när jag väntade på svaret. Tjejen hade väl fått en smärre chock. Jag undrar om jag skulle ha energin att jobba modulärt, men det vore grymt kul att prova.

1
Bevaka tråden