Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiBook-önskemål

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett önskemål från min sida är att Apple lät bygga in ett mindre batteri i Titanerna som håller datorn vid liv i ca 30-40 sekunder bara..

I så fall så skulle man kunna ta ut det stora vanliga batteriet och sätta i ett nytt färskt utan att datorn behöver startas om...

Det borde väl vara tekniskt möjligt...
...eller???

Det är tekniskt möjligt redan nu, kanske inte 30-40 sekunder men iaf runt 20... om du står ut med att försätta datorn i viloläge så är det bara att ta ut och byta batteriet... prova!

Hoppas verkligen inte att du skojar med mig nu...!!!
Jag tycker inte om att känna mig lurad nämligen...

[ 02 Juli 2002, 12:18: Meddelandet ändrat av: Fredrik Dolk ]

Om du mot förmodan skulle ha tillgång till ett strömuttag så sätter du ju bara i strömadaptern, sen tar du ur batteriet, och sätter i det nya. PowerBooken behöver inte batteriet om det finns en sttrömadapter i.

Men som sagt, du kan byta batteri när datorn i försatt i viloläge också

Från Apples supportsida:

Byta batterier medan datorn befinner sig i viloläge

Om ditt batteri håller på att ta slut medan du arbetar, kan du försätta datorn i viloläge och ersätta batteriet med ett uppladdat. Det interna reservbatteriet ger tillräckligt med ström för att hålla kvar innehållet i minnet (RAM) i ungefär en minut.

( http://docs.info.apple.com/article.html?country=se&lang=sv&artnum=88059-s )

Fredrik!

Jag kan bekräfta att det funkar att byta batteri under drift på en TiBook.
Du måste dock sätta den i vila först.

Jag har inte testat hur länge den "lever" utan batteriet men tid till att byta finns utan tvekan. (även om man är lite fummlig faktiskt

- Slice -

PS ! Det står faktiskt i manualen att det går har jag för mig.

Citat:

quote:PS ! Det står faktiskt i manualen att det går har jag för mig.

Ooops...
Det gamla klassiska misstaget att inte läsa sina manualer ordentligt alltså...
...men å andra sidan, vem behöver manualer när det finns 99mac.com???

X-akt !

- Slice -

Funkar det med nya iBooken också?

att försätta i vila och byta batteri?

Citat:

quote:Funkar det med nya iBooken också?

iBooken har en kondensator som håller den vid liv i ca tio sekunder i vila om det inte finns någon annan ström tillgänglig. iBook har inget backup-batteri, som PowerBook har. Därför bör du ha din iBook ansluten till vägguttaget om du ska byta batteri, eller stäng av den helt.

[ 04 Juli 2002, 22:52: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

1
Bevaka tråden