Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjungande PC?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju diverse program till Mac och Amiga som får datorerna att sjunga. Någon som vet något sådant program för PC? Ju mer maskinellt det låter desto roligare tycker jag. Yamaha Vocaloid och sån't är helt ointressant. Det får gärna vara billigt/gratis...

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/src/sing/default.asp kanske? Gratis och liiite maskinellt/roligt...

Johan:

Det var riktigt roligt :kaaaka!:

Inte så jätteanvändbart dock...

Sorry, kunde inte låta bli....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-02 20:54

Köp en gammal iMac med MacOS 9 (se till att få med en engelsk OS 9-skiva för där finns talsyntesen), typ 1000-1500 spänn, ta dig sedan till www.kaelabs.com - fantastiskt kul! Nätverka den med programmet Dave och skicka midi- och audiofiler fram och tillbaka mellan den och studio-PCn. Se'n kan du ju köra Reason på datorn också om den har typ 256 mb RAM.

Jag har åxå länge varit sugen på att göra asbra datorprat/sång till musik á lá Benny Benassi - Satisfaction, men inte hittat en talsyntes som håller måttet. Den bästa jag hört för PC är nog RealSpeak eller Infovox 330, men dom engines går inte att hitta, vare sig någon klon på eller en demo som inte stänger av sig efter 30 dar. Det enda jag hört av PC som sjunger är faktiskt de programmen som följde med mitt SB16 kort för 100 år sedan. Där bland dom små skitprogrammen fanns ett där man kunde få datorrösten att sjunga "oh when the saints" eller "jingle bells", och det var textbaserad input, altså rigtig pain in the ass... Jag har fortfarande dom programmen liggandes, men gissar att mitt SB16 med stenålders PSI port måste sitta i maskinen för att det ska fungera
Jag har förresten samlat på mig en sablans massa talsynteser-demo's, om nån är intresserad, däribland ATARI ST520 SPEECH (full version), ElanSpeech (Demo, men funkar 4ever, går inte spara ljudsnuttar) och Infovox 330 (30dagars licens) på svenska och engelska. Dom kladdar till XP installationen enormt, så jag rekommenderar starkt att ghost'a systemhårddisken INNAN installation.

1
Bevaka tråden