Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för FM

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-02 13:47

Jag känner att jag måste ha en FM-synth. Gärna så billig som möjligt, bara det är en FM-maskin såklart. Har ni några tips?

Yamaha FB01 eller Yamaha TX81Z. Pris från 500 upp mit en tusenlapp. Sedan har du ju Yamaha TX7 också, en DX7 på burk. Max en tusenlapp för en sådan. Det finns även en del andra, lite ovanligare varianter. Korg 707 och DS-8 är sådana.

Är du sugen på lite hårdporr-FM så är det Yamaha TG77 som gäller. Det är en SY77 på burk och då har du även resonansfilter att leka med om du vill. Ett enda ljud kan på en sådan bestå av upp till 4(!) FM-element. Ett FM-element är en komplett DX7 med sina 6 operatorer. Har sett dem från 1500:- och uppåt.

  • Medlem
  • 2004-03-02 15:05

Du kan få köpa ett gammalt SB16 av mig som har en Yamaha FM synth på sig 500:-

Instämmer helt med Parakitens rekommendationer. Varje studio borde ha en TX81z.

Ursprungligen av false messiah:

Instämmer helt med Parakitens rekommendationer. Varje studio borde ha en TX81z.

Köp min då!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-03 00:22

tackar för tipsen!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-05 06:07

Hejsan! Jag har också gått i samma tankar om att jag behöver en FM-synth. Jag har fastnat rätt rejält för TX7:an, eftersom bandet använder den väldigt mycket som softsynth, och för att den låter fint...saken är den att jag aldrig skruvat på den riktigt. Hur mycket tweak-möjligheter har den egenligen live? Det ser ut att vara i stort sett obefintliga. Det verkar inte finnas någon renodlad FM-synth där ute som har ett stort användarvänligt interface...finns det någon överhuvudtaget?

Renodlad och renodlad, det finns ju alltid DX200. Den har lite rattar och sånt.

  • Medlem
  • 2004-03-05 08:11

Clase: DX7 med Jellinghaus programmerare. Det är nog det enda fallet av vettig tweakbar FM jag har sett. Programmeraren kostar multum, och är svår att få tag på. Alternativet är att fixa sig en midirattbox, göra rätt inställningar på den så att den kan påverka TX7 (eller annan FM-synth) på det sätt du vill.

casios cz-burkar är väl de som är mest live-vänliga utan hjälp av annan kontroller av de jag kommer på just nu.. man kan väl iaf låssas att det är renodlad fm
Eller dx200 som pippin nämnde.. den har jag aldrig rört så jag har ingen koll på hur den är egentligen.. men jag kan tänka mig att den iaf går att vrida lite på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-05 13:23

Jag rekommenderar också en DX7 med Jellinghaus. Det finns nog hela två stycken i världen, kan väl inte vara så svårt att få tag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 14:24
Ursprungligen av PF:

Jag rekommenderar också en DX7 med Jellinghaus. Det finns nog hela två stycken i världen, kan väl inte vara så svårt att få tag på.

Gjordes det inte 50 stycken? Eller är jag helt fel ute? Jag tänker på dendär stora blåa prylen med massvis med rattar iallafall..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-05 14:18

Jag har en dx200, och jag tycker den är lite av en "mixed bag", jag tycker inte att de har lyckats överdrivet bra med "fm med rattar" i den. Visst kan man ändra på ljudet genom att vrida på rattarna, men man vrider mest på måfå eftersom de har gömt fm-programmeringen bakom tre rattar som man inte har nån aning om vad de egentligen gör när man vrider på dem. Dessutom så finns det en mängd parametrar, inklusive en mer direkt kontroll över fm-syntesen som man bara kan komma åt genom att använda datoreditorn, vilket iaf jag tycker är helpuckat.
Sen är sequensern inte mycket att hurra för heller.
Men däremot så låter den bra, och oförutsägbarheten kan vara en fördel ibland, man kan snava över riktigt coola ljud som man inte hade en aning om hur man gjorde.

Men en Nord Modular då? Vet inte hur den låter egentligen men den bör väl gå att bygga PM-synth av? Sen ser ju ROZZBox klart lovande ut.

Volantiz: CZ-serien är väl snarare MINST live-vänlig av alla? De har ju inte ens anslagskänslighet och om man tweakar parametrarna så retriggas rösten _för varje förändring i parametervärdet_ (låter som en drumroll, en prutt eller död synth beroende på ljud). Det är f.ö. troligen ett problem om man försöker styra andra PM-synthar via midikontroller med SysEx, oftast ändras inte ljudet förräns nästa ton slås an, eller så retriggar de direkt. Båda är fult, det senare gör det oanvändbart IMHO.

[BESSERWISSER]Om du verkligen vill ha en _FM_-synth, köp en Evolution EVS-1 [/BESSERWISSER]

  • Medlem
  • 2004-03-05 16:26

Just det. Kom ju på. Elektron Monomachine lirar tweakbar FM. Tre olika FM-konfigurationer, och gott med rattar. Fast då kanske det blir billigare med en Jellinghaus?

johannes: cz101 har fästen för axelband.. hur live är inte det? Och cz3/5000 har väl anslagskänslighet och kostar inte mer än runt 1500:-.. eller har dom inte det? Dessutom så går det ju att splitta klaven på dom.. och 5000 har en sequencer.

Clase: Hur mycket vill du egentligen förvränga just FM-ljud då du spelar live? Är det då inte bättre med nån smått vansinnig effektbox till sånt?

Varken 3000 eller 5000 har anslagskänslighet. Det är bara CZ-1 och VZ-serien som har det. 5000's sequencer är f.ö. "starkt begränsad".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-05 23:50

Rätt intressanta idéer som nämns här. Har fått mig att tänka både 1 2 och 3 gånger extra på vad jag vill ha och hur jag ska använda den.

Jag har länge spanat på en Monomachine, mest för att den alltid låter så snyggt i sin FM-synthes. Den har liksom inget "fult" läge som vissa andra synthar har. Den har enbart karaktär...dock är den väldigt dyr, så det får bli ett senare projekt. Skall ha tabletoppen av monomachine om nåt halvår eller dylikt när jag sparat ihop lite pengar. Eftersom jag är stolt ägare av en machinedrum och en (blå!) sidstation, så känns det inte så avlägset att äga en monomachine.

Tänkte ha en TX7:a som lekkamrat ett tag, för att fylla ut ett stort hål i min ljudarsenal så länge, och som det verkar just nu, så lutar det mer åt en TX7:a. Det var en väldigt smart idé som Volantiz kläckte om att koppla någon effektbox till den. Jag har en massa stompboxes sedan min exprimentiella period som gitarrist att använda, så jag kommer nog rätt billigt undan om jag nöjer mig med en TX7. Jag har dock fortfarande inte bestämt mig, så fler förslag gärna!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 00:14

Tycker en TX81Z är ett mycket bättre val på alla sätt, multitimbral och har ett mycket schysst sound. Kan redigeras och kan göra kul och skumma saker med lite märkliga effekter, hoppa mellan ljud osv. Fler ljudplatser än en TX7 också.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-06 00:21

Vad brukar en yamaha tx81z gå på då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 00:27

Ptja, såg av en slump just att Jam har en som ser OK ut inne för 1495;-.
Men begagnat, privat... ptja, har väl legat runt 1000-1500 i mer än 10 år.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-06 00:33

Hmm...jag får väl titta lite mer på den då, innan jag bestämmer mig. Resten av bandet dödar väl mig, eftersom de är helfrälsta på 80-tals synthar, om jag inte skaffar en dx7...=) Priset var ju inte mycket mer måste jag säga. Vilken stad var det du hitade den i?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 00:46

Den finns i Stockholm. TX81Z är också en 80-talssynt - och: den låter väldigt lik DX7. De flesta skulle nog inte ens kunna säga vilken som var vilken. Fördelen med den gentemot en TX7:a är att den kan spela upp till 8 ljud samtidigt, fördelat över de 8 rösterna.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-06 01:04

Ah! Det är trevligt! 8 ljud samtidigt! Dumt bara att jag är bosatt i Göteborg...det ska nog gå och fixa en här också. Det blir nog en sådan, om den nu låter så lik som du säger. Vem sade att 80-talet hade dött?

  • Medlem
  • 2004-03-06 01:30
Citat:

Vem sade att 80-talet hade dött?

...få på 99musik...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-03-06 02:23

Jag sa det på nyårsafton 1989...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 09:31

Jo, alla trodde ju det men sen såg man hur det gick...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-08 20:31

När man talar om trollen (eller Jellinghaus)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 22:15

Ja det var som f-n... jösses!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-09 19:29

Hoppsan...min tyska är lite rostig, men det lät rätt intressant. Testade dock en Yamaha TX81Z igår i en musikaffär, samt en TX7 och en DX7 i en annan. Tog mig några timmar att testa dem allihop, så det var tur att jag hade min lediga dag igår...men men, TX81Z var faktiskt bättre måste jag säga. Den DX7:an (eller TX7:an) var rätt brusig, och brus vill man ju inte köpa. TX81Z:an kanske hade lite bättre patchar i sig, men den lät bättre. Klarare, krispigare...m.m. (inte så mycket dock) Det blir en sådan så fort jag betalt min sångkompressor Tack för tipsen!

Bevaka tråden