Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elektroniska trummor live - trummaskin?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett band som kör elektronisk popmusik. Problemet är att elektroniska trummor live ställer till problem då vi tidigare kört med backtrack på minidisc. =(

Är i behov av en trummmaskin eller liknande. Nån modern låda som klarar allt man kan tänkas vilja, med schyssta ljud och STORT minne för patterns och songs.

Kort sagt: En FET maskin. Några tips eller erfarenheter?

/Mattias

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-06 13:33

Akai MPC.

Ensoniq ASR-X kan nog också funka (drdeas här på forumet har väl en till salu också?)

Alternativt kan någon nyare groovebox vara en idé (MC505, Korgs electribegrejer och Yamahas som jag inte kommer ihåg modellnamnen på just nu).

Machinedrum kanske? En sådan lekte jag lite med igår.. mycket snabbjobbad liten sak det där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-06 19:48

Eller en Quasimidi 309.. Det fanns tre sådana annonse på www.vendolin.se nyss..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-06 21:50

Jag rekommenderar starkt en Elektron Machinedrum om ni har råd med den. Jag använder den och den är användarvänlig till tusen och attans snabb att jobba med. Jag har ägt en i kanske 3 veckor nu, och jag behöver aldrig blicka i manualen längre (såvida det inte är något ytterst speciellt om ngt tekniskt, typ midi), och ändå har den ett enormt djup och massor av möjligheter. www.machinedrum.com Helt enkelt underbar!

Machinedrum ja. Den verkar grym, men jag är ute efter lite mer akustiskt sound och vad jag hört är machinedrum lite mycke tåt elektrnoiska hållet. =( Sen behöver jag en med redigt stort minne eftersom mina låtar kräver många patterns för diverse fills m.m.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-03-07 02:27

Det finns massor att välja på:
MPC-1000
MPC-2000
MPC-2000XL
MPC-3000
MPC-3000LE
MPC-4000

/Mårre Propagerar Cjälvklarheter

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-07 05:55

Machinedrum har en s k machine som emulerar "riktiga" trummor. Den gör det faktiskt väldigt snyggt. Fördelen är att du kan ändra varje slag induviduelt, om du vill ha mer snärt på just det där virvelslaget eller ej. Så ljudbilden av trummorna går att få väldigt snyggt. AIR använder machinedrum hela tiden, och jag antar att du vet hur schyssta deras trummorna låter. Finns massor som har machinedrum.

Om du hellre vill köra med samplingar, så gör som Mårre. Själv så är det skruva som gäller.

Vill man ha en ny, "klassisk" trummaskin (dvs ingen groovebox eller sampler) så finns det väl bara Roland DR770 att välja på tror jag. Zooms burkar har av någon anledning töntigt lite minne för egna kreationer. Antagligen vänder dom sej tränande gitarrister som använder defaultpatterns eller nåt...

Alesis SR16 tror jag säljs fortfarande, otroligt nog. Min första trummaskin... Inte mest varierad, men den funkar.

Emu's commandstation med trumaxpansionen kan kanske vara värt att kika på, men verkar lite dyr.

En viktig sak, i mitt tycke, när man ska använda prylarna live är att dom inte får kosta skjortan. Det blir ju lite slit och släng över saker som ska packas upp och ner väldigt mycket... Och man har roligare om man inte behöver gå och oroa sej för maskinerna hela tiden. Och för en genomsnittlig publik spelar det nada roll om allt låter exakt rätt, eftersom det genomsnittliga klubb-pa't mosar allting till oigenkännelighet ändå.

Ursprungligen av Peter H:

Emu's commandstation med trumaxpansionen kan kanske vara värt att kika på, men verkar lite dyr.

den har jag faktiskt tittat lite på. den verkar bra eftersom den dels har inbyggda trummor och en avancerad sequencer (väl?). så att mna kan använda den till lite annat också. kanske t.o.m. kan köra MIDI till en trummmodul om trummljuden börjar bli enformiga.

många patterns också...

men är de tnågon som har erfarenhet av den?

En Alesis DM5 och en gammal sequencer borde klara biffen åt er. Eller någon annan trummodul. Kawai har väl en modul som ser ut som en K4, den kan man väl mangla skiten ut ljuden med?

Citat:

Machinedrum har en s k machine som emulerar "riktiga" trummor. Den gör det faktiskt väldigt snyggt. Fördelen är att du kan ändra varje slag induviduelt, om du vill ha mer snärt på just det där virvelslaget eller ej. Så ljudbilden av trummorna går att få väldigt snyggt. AIR använder machinedrum hela tiden, och jag antar att du vet hur schyssta deras trummorna låter. Finns massor som har machinedrum.

Om du hellre vill köra med samplingar, så gör som Mårre. Själv så är det skruva som gäller.

Någon särskild låt med Air man kan lyssna på? Eller machinedrum överhuvudtaget. Alla demos jag hört med den burken är elektrnosika, skitskumma komp.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-09 18:59

De använder tydligen alltid machinedrum, pojkarna i AIR...jo, det är sant att den brukar låta konstigt, det är för att den kan göra så mycket olika stilar. Vill man vrida till ljud som aldrig förut studsat mot en mänsklig trummhinna så ska man typ köpa en machinedrum. Men det innebär inte att den inte klarar softa mjuka trummor heller. Machinedrum är bäst. Så är det bara

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-09 19:19

Inte för att det tillför så mycket i diskussionen, men en Machinedrum figurerade ju väldigt mycket i videon till Vanguard-remixen av Queen's Flash Gordon.

Klippt och klistrat från följande sida, en recension på en samplings-cd gjord endast med en machinedrum :

Citat:

While in Germany for Musikmesse earlier this year, I got hooked on a remix that was in heavy rotation on Euro MTV at the time. The band: Vanguard. The remixed track: ?Flash Gordon? by Queen. In the video, two very aggressive DJ/programmer-types attack a pair of drum machines, twisting knobs and punching buttons with the vengence of Hendrix tearing into a Strat. Turns out that the machines in question are Elektron Machinedrums ? and what wild, wacky, wonderful devices they are.

In Volume 15 of M-Audio?s new ProSessions line of soundware, the Machinedrum is the star of the show. M-Audio promotes the package as the work of ?Europe?s hottest programmers pushing the continent?s hottest drum machine to the extreme.? In the liner notes, Charlie Storm is credited with creating the samples, with additional edits by Carlos Vasquez of Digital Assasins and Johnny DeLeon. All sounds on the disc originate from the Machinedrum SPS-1, and span a wide range of modern electronic music styles.

Get ready for some strange, infectious loops. Thumps and thwacks, springs and sproings, four-on-the-floor stomps and fluttery arpeggiations, wheezy sci-fi grooves and outright ballistic beats ? this collection rules. Some patterns are strictly beat-oriented, some have melodic material mixed in. Fitting, since the Machinedrum is really a synthesizer in drum machine?s clothing. In all cases, the sounds are very electronic and experimental. But don?t get the wrong impression ? many of these beats still groove hard.
Also on the disc are one-shot samples: booming electro kits, snappy snares, noise-burst hats, zingy cymbals, and a variety of miscellaneous SFX hits. In all there are 157 MB of loops and 115 MB of one-shot samples, duplicated in AIFF and Acid/WAV format. The loops are presented in REX2 format as well.

If you?re looking for a library of creatively programmed and processed electronic loops, this collection is for you. And if you?d like to know more about the Machinedrum, log onto www.machinedrum.com.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-09 19:34

Ja, sådär kan den också låta Den är underbar! )))

1
Bevaka tråden