Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The war of the clones

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade en jätteintressant sida där de jämför
Analogsyntharna mot clonerna

http://www1.keyboards.de/magazine/m0404/404022wp.html

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 09:49

Tråk-amino tycker sidan är meningslös. Man kan få en CS-01 att låta som en Minimoog på en viss typ av ljud. Det intressanta är när de inte låter lika, inte när de låter lika.

Jag tycker de iaf har lyckats rätt bra med de flesta filter.
Tycker creamware pluggarna låter tillräckligt likt.

FM7 låter ju identiskt (bortsätt från bättre dynamik i FM7) och borde göra det då vi snackar digitalt.

Pro53, Oddity gillar jag inte.

Edit: (till Amino)
Om man gör en klon ska den låta likt annars är det inte en klon. Så är iaf min bild av det hela.

Angående Creamware så finns Saturn som är en blandning av Jupiter och Oberheim synthar men som inte låter jättelikt nån av dem men fortfarande låter den grymt bra.

Det framgår inte på sidan om de har försökt leta ljud där de låter lika, men jag tror inte det. De testar ju också över flera oktaver. Visst skulle man vilja höra "the worst case" också. Men det är väldigt variernade ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 14:08

Det är fortfarande ganska stor skillnad på ljuden. Det kan kanske ha och göra med att analogsyntharnas rattar inte direkt är identiska.. Själv tyckte jag VariOS lät sämst iallafall.. Korg legacy lät ganska najs men ändå inte lika bra..

jo jag tror att en bidragande orsak til att ljuden låter olika kanske kan bero på at de inte ge samma värden även om de ser "rätt inställda" ut.

Jätteintressant? Näe. Så pass dålig "metodik" att det inte säger mycket. Men jäsikens vad TB:n spöade sina kloner i dessa demos. När jag blir miljonär ska jag köpa ett par stycken. Och VariOS? Den gjorde ju helt fel ljud, det var ju tydligt att det var minst 2 detunade sågtänder inblandade.

Nu är mein Faderlandskrypto i såpass dåligt skick att jag inte orkade läsa speciellt mycket på sidan men jag fåt intrycket av att de helt enkelt testar presets mot varandra. Dumt isåfall.

Ursprungligen av Johannes:

...jäsikens vad TB:n spöade sina kloner i dessa demos. När jag blir miljonär ska jag köpa ett par stycken. Och VariOS? Den gjorde ju helt fel ljud, det var ju tydligt att det var minst 2 detunade sågtandar inblandade.

prova Audiorealism Bassline demot - du behöver inte köpa någon 303a alls den ljudfilen är missvisande, 303 klonen är lika fet som originalet.

jahapp det var tydligen bara jag som tyckte det var lite intressant.

Det hade varit intressant om det varit en riktig jämförlse. Men det fåtal ljud jag iddes lyssna på var ju helt olika. Första öppet filter, sedan halvstängt med resonans!?!? Och Polysix-ljudet var så kort envelope att man inte kunde höra nånting. Kanske var vitsen att demonstrera mjukvarans snappy envelopes, men är det inte 10 år sen digitala envelopes var sega?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-08 09:18

Varför var allt kodat i 96kbps!? Väldigt svårt att jämföra ljud när det är så sönderkodat! Vissa saker gick väl fram iofs, jag blev imponerad av resonansen i Arturias MiniMoog-clone!

Vissa kloner lät bättre än andra kloner, fast tyvärr så kunde man inte urskilja så mycket på grund utav kodningen på mp3:orna tycker jag faktiskt. Den som iaf lät sämst i mina öron måste vart TB-303 klonen, så låter verkligen inte en TB-303, men dom andra kan jag ändå inte säga så eftersom jag aldrig haft chansen att pilla på sådana synthar. hum

1
Bevaka tråden