Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator-död

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 11:30

Jag har fått problem, köpte en gammal dator(p2 400mhz) och höll på att instalera windows, i morse när jag skulle fortsätta med konfigurationen av grafik kortet så pep den 3 ggr och sedan hände inget mer.... den startar inte ingen bild alls på skärmen....

Jag orkar inte med detta, den startade innan jag gick och la mig, det enda jag skulle kunna bidragit själv till felet är att jag tog ut grafikkortet för att se vad det hette.... har uteslutit att grafik kortet är dött(testade med ett annat och det var samma fel..... pip piip pip... inget mer)

Kan det vara en kabel som åkt ut?
Är BIOSen paj?
Har den dött en naturlig död?

Hjälp!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 12:09

Testa att nollställa CMOS minnet.. Det finns en liten gul plupp bredvid batteriet som man kan flytta. Om du flyttar den ett steg och sedan tillbaks så kommer BIOS att få sina felsäkra inställningar..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 12:35

Helix: Det jag tror att du hittat felet, men jag hittar ingen gul plupp vid bateriet, det är ett fjuttsi-siemens moderkort.

Hur kan nollställnings switchen annars se ut?

kanske fungerar att rycka ur batteriet en stund?
Det brukar finnas en jumper som är till för att nollställa.. tyvärr så finns inte det på alla moderkort. Leta upp manualen och se vad det står där annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 12:54

Jo, det funkar bra att ta ur batteriet men det kan ta lång tid ibland.. Sedan kan du kolla upp manualen och slå upp sidan där pipkoderna står. Ett moderkort piper på olika sätt vid olika fel.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 13:05

Tackar!! som en artig apa bör! nu rullar den igång ju!

Härligt med så snabb hjälp!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 13:28

Nu förhastade jag mig, det funkade en gång, sen blev det samma fel igen, då ploppade jag ur batteriet och då funkade den en gång till, det verkar inte klokt, det kanske är nått allvarligt fel.

??

Om jag inte missminner mig så är 3st piip grafikkortsfel, kolla att allt stämmer med grafikkortet, när du ändå är inne kolla även att minnen och processor sitter på plats ordentligt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 19:21

Det är ett långt piip sen 2 korta, jag har tryckt in varje kontakt med det verkar inte hjälpa heller, det är så skummt att den hoppade igång efter bateritrixet, men sedan alldrig mer....

Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men jag hade förut samma fel som du (tre pip från moderkortet, ingen bild).

Den gången var det så enkelt som att grafikkortet inte var ordentligt nertryckt i AGP-platsen. Kolla även detta, för det kan se ut som om man har tryckt ned det ordentligt fastän man kanske inte har det...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-07 20:51

Colanders: Jag testade ditt trix när jag ändå höll på att trycka fast alla andra delar/kontakter jag hittade, nu är den igång!!!

Tack alla!

Härligt!

1
Bevaka tråden