Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostnader vid utlandsköp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 11:41

Hejsan!

Jag undrar vilka kostnader man man får betala då man köper t.ex. en ny synth från USA. Självklart får man betala frakt och tull men är det mer kostnader?

Är det värt att köpa från USA?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 11:43

Moms 25%

Är det värt det ? Det beror ju på vad det är

En ny PPG EVU i kartong för 1000USD då är det värt det

L

Men om man köper beggat tar dom skatt för det också?
Har hört någonstans att om man beställer något från staterna och det står "gift" på kartongen kan man slippa undan tullavgiften?

jag köpte en mpc-1000 från en musikaffär via ebay. fick en ny sampler inkl 128 mb RAM samt frakt från japan för 7 688:-. I sverige ska den kosta 11 000:- utan exta RAM. säljaren skrev just att det var en gåva så jag slapp moms. otroligt smidigt!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 12:38

Japp, staten tar moms och tull oavsett om du köper beggat eller nytt.

Gåvor måste värderas så om du köper en Kurre 2600 och värderar den till 200USD så betalar du tull och moms på 200USD + Frakten.

Problemet blir om den blir stulen under transporten. Hur gör du då ? Du kan ju inte hävda att din 20000:- synt blivit stulen ! Den var ju bara värderad till 1400:- !!

Du kan ju ta ut en transportförsäkring på den men tullen kollar det serru. Värde 200USD men försäkrad till 2500USD. Hmmm....tänker tullen.

Fast, ibland så har man tur och tullen missar att kolla din försändelse från staterna och då slipper du betala. Hände mig senast i fredags

L

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 13:06

Det är ju ett kanonpris. Grattis du hade tur.

Skrev säljaren något värde på gåvan då ?

L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 13:07

Jag kan köpa en Minimoog Voyager Anniversary Edition från USA för $3295 (inkl frakt), det 24450SEK. Elmelidmusik sa att dom troligen skulle ta 33000 Kr när dom väl får in någon. Frågan är om det är värt att köpa den från USA??!

Betalar man moms på frakten osså?

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-07 13:29
Ursprungligen av Demokid:

Jag kan köpa en Minimoog Voyager Anniversary Edition från USA för $3295 (inkl frakt), det 24450SEK. Elmelidmusik sa att dom troligen skulle ta 33000 Kr när dom väl får in någon. Frågan är om det är värt att köpa den från USA??!

Betalar man moms på frakten osså?

MVH
Demokid

Tjaaa, 24450 + tull (3%, har jag för mig) + moms = 31479...

Du tjänar ju inte mycket direkt...

Ursprungligen av Demokid:

Jag kan köpa en Minimoog Voyager Anniversary Edition från USA för $3295 (inkl frakt), det 24450SEK. Elmelidmusik sa att dom troligen skulle ta 33000 Kr när dom väl får in någon. Frågan är om det är värt att köpa den från USA??!

Betalar man moms på frakten osså?

MVH
Demokid

Du har tänkt samma tanke som jag! Den där synten är bara för cool och jag måste ha den! Har du testat den någonstans här i Sverige? Var i sådana fall? Även om specarna får det att vattnas i munnen skulle jag gärna känna på den lite innan jag slänger ut över 30 papp på den!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-14 11:59

Det här med tull och moms beror på vilket frakt företag man anlitar, enligt mina egna erfarenheter. Jag beställde lite grejer till en Prophet5 från WinecountrySequential. De skickade via USPS. Här i sverige var det schenker logistics som tog över frakten från malmö till mig. Jag betalade ingen tull eller moms på dessa grejer. Fick en modul + lite lull lull från Cyndustries i augusti 2003, även här tog schenker hand om frakten till mig från malmö. Jag ringde dem och frågade om det tillkommer någon tull och moms. Och deras svar var att det tillkommer inga efteravgifter på deras leveranser.

Så om man planerar köpa moduler kan det löna sig att köpa från USA, se bara till att de skickar via USPS så att packetet hamnar hos schenker logistics (vilket de tydligen brukar automatiskt).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 13:13

Ja, du ska betala moms på det totala beloppet inklusve frakt.

L

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-07 13:28
Ursprungligen av waveterm:

Ja, du ska betala moms på det totala beloppet inklusve frakt.
L

Plus att själva momsbeläggningen/tullandet kostar 50:- + moms...härligt land vi lever i...not!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 14:15

Jävla skitland vi lever i...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 14:39
Ursprungligen av Demokid:

Jävla skitland vi lever i...

Jag tror inte det finns någon som tvingar dig att leva kvar här. Flytta du till USA bara om du tycker det är bättre där. I de flesta länderna i Europa är det samma sak, förutom aningen lägre momssats i en del länder.

För övrigt spelar inte gåvomärkningen någon roll. Det finns paket som slinker igenom vare sig det är märkt som en gåva eller inte. Jag vill minnas att jag citerat tullverkets regler innan här på 99musik, men jag orkar inte leta upp det igen. Det är fritt fram för var och en och gå in på deras hemsida och läsa. Det står precis vad som gäller där.

För övrigt står det vanligtvis inga tulltjänstemän och kontrollerar paketen. Det är fraktfirmorna som agerar tullkurirer.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-07 15:04

Äsch, friidrotten börjar ju inte förrän om en kvart.

Här kommer lite länkar med lite regler och beskrivningar om vad som gäller:

http://www.tullverket.se/modules/nyheter/news_b/newsdetail_b/1007803366.html/default.htm

http://www.tullverket.se/Modules/impexp_private/1010509150.html/

http://www.tullverket.se/modules/impexp_private/1039595322.html/default.htm

http://www.tullverket.se/Modules/shopping/index.html/

Är det ingen som har tänkt tanken att kolla på Tullverkets hemsida?

Hur mycket pröjsade du för frakten av modulen? Garantiärenden är bara att se i skyarna efter om man handlar från USA eller?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-14 12:24
Ursprungligen av Jont Olof:

Hur mycket pröjsade du för frakten av modulen? Garantiärenden är bara att se i skyarna efter om man handlar från USA eller?

Jag brukar betala runt 40-50 USD i frakt, fast då handlar det om frakt för tre - fyra moduler i taget. Jag kommer inte ihåg hur mycket frakt jag betalade för modulen som jag fick sist av Cynthia, men det kanske ligger på 20-30 USD för en modul.

Garanti får man. Men du får skicka tillbaka synthen till USA för att fixa problemet. Personligen struntar jag i det här med garanti. Har sällan råkat ut för att en ny pryl gått sönder inom ett år, och om det skulle gå sönder så kostar det lika mycket att ta den till en tekniker i sverige som det kostar att skicka från sverige till USA och från USA hit igen + att man måste hålla på med en massa blankett ifyllningsarbete om man ska skicka till USA för reparation (Annars åker du på moms och tull igen när synthen kommer tillbaka).

1
Bevaka tråden