Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massor av gratis trumljud, men...

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här finns massor av feta trumljud som används av Clavias Ddrum maskiner, dom är helt gratis och helt lagliga att ladda ner, men rätt så jobbiga att spela upp.

Formatet är Clavias eget "midisysex sampledump" och varje ljud/bank är en midifil. Dom går att lyssna på med clavias eget lilla program, men inte spara som ljudfil. Enda sättet att få hem ljuden är att spela upp dom i det programmet samtidigt som man spelar in digitalt i datorn - en jäkla massa filkladd...

Finns det nån här som är haj på att göra windowsapps, som skulle kunna göra någon automatiserad konverteringsprocess av någon sort? Hade varit väldigt uppskattat.

/Charlie Crash

Var hittar jag en beskrivning av DDrums SysEx-format?

En klurig person skullle förmodligen kunna reverse-engineera Clavias format (vad jag förstått så är det komprimerat på något sätt), men jag vet inte om jag tycker att det är värt besväret - just trumljud finns det ju rätt gott om...

Aha, ett eget format. Jaja, jag kan säkert disassemblera EXE-filen om jag orkar, men är det verkligen värt det? Resultatet blir dels ett helt gäng snygga trumsamplingar, och dels att Clavia slutar lägga upp nya trumsamplingar för ägare av deras maskiner, eller åtminstone att de gör det krångligt för folk att komma åt dem, med 'Only Registered Users' vilket betyder att det blir ett elände för de som fått tag på en begagnad DDrum.

Jag vet inte riktigt. Behöver jag trumsamplingar finns det en god portion möjlighet att jag knäcker programmet för eget bruk, men att knäcka det och lägga upp det åt andra? Är det väldigt viktigt, visa lite initiativ och lär dig assemblerprogrammering vettja.

Ursprungligen av Johannes:

...lär dig assemblerprogrammering vettja.

det skulle jag fatta lika bra som att lära mig kinesiska. Jag hade iaf blivit glad för en möjlighet att tanka ur trumsamplingarna, och ärligt talat är jag nog en bland FÅ som orkar bry mig om akustiska trumsamplingar som det redan finns tonvis av.
Ljuden har legat på Clavias hemsida i åratal och jag tror inte det säljs nya ddrums maskiner eller nya ljudbanker, så skadan är obefintlig.
Skrev faktiskt till dom som gör Awave programmet för ett antal år sedan och påpekade att det fanns ett ljudformat dom inte kunde konvertera från, svaret blev ganska diffust, att det skulle dom titta på...
Förresten är det inte svårt att plocka ljuden med någon form av digitalinspelning av vad som spelas upp internt i datorn (typ: TotalRecorder) men enormt tidsödande och tålamodskrävande.
Om det är enkelt att 'reverse engineer' uppspelningsprogrammet och göra ett litet enkelt app av det, så är jag mycket tacksam om du vill göra det. Jag tror ändå inte funktionen att plocka ett ljud ur en multisampling finns i det programmet, så clavia har ändå sparat trumfkortet till sina burkar.

mvh
Charlie Crash

"Jaja, jag kan säkert disassemblera EXE-filen om jag orkar, men är det verkligen värt det?" ..osv..

*host*.. typ.. snacka olagligheter passar sig inte riktigt här

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-07 19:34
Ursprungligen av Volantiz:

"Jaja, jag kan säkert disassemblera EXE-filen om jag orkar, men är det verkligen värt det?" ..osv..

*host*.. typ.. snacka olagligheter passar sig inte riktigt här

Kan vara gränsfall det...viss typ av reverse engineering är tillåten inom EU...

Citat:

jag tror inte det säljs nya ddrums maskiner eller nya ljudbanker

Det tror jag nog, har svårt att tänka mej att Clavia lever enbart på Nordarna. Har fått för mej att dom är ett ganska stort namn inom trigger-trummeriet...

Hursom, hade varit kul att göra ett försök till extrahering, men jag har noll komma noll tid för såna projekt. Det är väl bättre att alla intresserade delar upp ljuden, och spelar in/samplar några var?

Olagligt?

Citat:

Free downloads
Here you can download different types of Clavia instrument releated files - free of charge!

Citat:

ddrum4 free sounds
ddrum4 Sound Libraries

Here are more than 750 sounds for your ddrum4 system. You can fetch the sounds, unzip them and then dump them to your ddrum4 with a MIDI sequencer or via the ddrum4 Tool sample dump utility for PC.

If you're familiar with the downloading procedure you can go directly to the different sound libraries below. If you're not familiar with the download procedure, go here!

Låter inte ens som om jag är i gråzonen om jag konverterar dom ljuden, om jag äger en ddrum4 eller inte är ju oväsentligt. IMHO

Det går att spela upp en lång lista med ljud i en enda lång session, som man sedan själv får klippa ut ur ljudfilen och namnge - just det som tar sån tid
Men frågan är fri - och jag blev inte så ledsen för ett 'nej'.

mvh
Charlie Crash

ddrums säljs fortfarande, men de har inte blivit uppdaterade på ett tag (förutom en ny ljuduppsättning något år sen). Clavia ger ju bort ljuden, så rent lagligt tror jag det är okej att konvertera dom till något användbart format. Reverse-engineering är vad jag vet okej, beroende på omständigheterna. Men rent etiskt tycker jag det dels är tveksamt, dels är det nog inte värt mödan - jag har 3-4 gratis multisamplade trumset som jag tycker låter bra (kolla in natural studios tex), så ljuden är inget jätteunikt.

Va? Vad jag vet är det helt lagligt att reverse-engineera vad som helst i Sverige (men såklart en helt annan sak att sprida det reverseengineerade programmet eller ens information om hur man reverseenginnerar det). De avtal som man tvingas acceptera när man laddar ner program där det står att de får göra korv av en om de känner för det och att any attempts at decompilation, disassembly or reverseengineering is punishable by federal death and 200 years in prison, de gäller helt enkelt inte i Sverige.

Framförallt så har jag ju inte accepterat några avtal genom att ladda ner programmet (jag har inte ens sett några). Ska jag vara riktigt ärlig så kunde jag inte hålla klåfingrarna från Win32DASM så vi får väl se vad som händer. Det verkar lite pilligare än vad jag först hoppades på, för killen som skrev det har gjort ett ganska tveksamt jobb. Jag har massvis av andra projekt på g så det är stor chans att det rinner ut i sanden.

Assembler är inte alls så omöjligt som folk verkar tro. Mycket lättare än franska etc IMHO eftersom det är konstruerat på ett logiskt och konsekvent sätt.

Ursprungligen av Johannes:

Assembler är inte alls så omöjligt som folk verkar tro. Mycket lättare än franska etc IMHO eftersom det är konstruerat på ett logiskt och konsekvent sätt.

Kul att du tittar lite på det, kompis. Jag läste franska 3 år i skolan faktiskt, och jag kan säga: "Je m'apelle Charlie" och "Je ne fume pas" that's it!

Och för att komma tillbaka till assemblern, tänk dig scenariot att du inte vet ett smack (0%) om hur program är uppbyggda, du fixar inte göra nåt vettigt ens i basic, vad är en minnesadress?, engine?, vaddå?, programmera?, logiskt?

Det är lite som att ge gelégodis till en katt - den kan äta det, den tål det, den hade kanske gillat det om den fått det sen den var liten - men fattar inte ens att den är ätbar. Så långt är jag från programmering. "I'm your everyday software user; John Doe!"

/CC

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 02:58

Men mr Crash, jag kanske är ute och (re-)cyklar, men skulle inte ReCycle vara en ypperlig hjälpreda i det här fallet? Om du kan få ut allt som en enda radda ljud är det ju bara att du t ex spelar in det på en MD, samplar tillbaks in i datorn med Wavelab el dylikt, öppnar filen i ReCycle och låter det programmet klippa åt dig. Sedan har du ju allt utmappat för triggning via notnummer eller kan öppna alla individuella samples ur .rx2-filen om du har program som fixar det (t ex Reason), för att sedan mappa upp kits osv. Är det annars lite väl stora mellanrum mellan samplingarna? Hoppas jag inte säger något alldeles för uppenbart nu bara...

Det jag själv använder ReCycle till är just såna här uppdrag nämligen. Har även testat att sampla av "ton för ton" i några oktaver från tonala instrument och bara klippt upp det, det mappas ju helt rätt då och blir väldigt kul. Även bra till röster och mycket annat, att klippa samples manuellt är ju bara dumt när såna verktyg finns, methinks. Automatic for the people.

Hmm tänkte skriva samma sak som du pf men trodde att alla redan tänkt på det

ReCycle, bah, jag röstar på turbo-assembler.

Om du insisterar på att göra det på mes-sättet, använd inte en MD utan en såndäringa sound capture-greja som läser av allt som skickas till ljudkortet pch dumpar till en fil.

Tror dock inte att det funkar så bra för Clavias mjukvara spelar upp alla samplingar som ingår i ett ljud direkt efter varandra (vad jag förstått stänger den inte ens av WaveDevice:en emellan).

Ursprungligen av Johannes:

(vad jag förstått stänger den inte ens av WaveDevice:en emellan).

Men det gör inget om man kör med TotalRecorder, det är nog den vassaste intern digitalaudio dumper som finns. Då kan man köra med clavias piss-app och hacka upp ljuden med recycle eller NI Kontakt Beatmachine - men det gör inte saken ett dugg roligare när man sen ska namnge alla 750 ljud

/CC

PS: Om man sysslar med samples skulle jag aldrig i mitt liv fundera på MD som degraderar ljudet, men däremot DAT skulle funka - men ack så tråkigt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 12:34

MD? Det var iofs inte huvudsaken i mitt resonemang utan "bara ett exempel, Helge". Kunde ju lika gärna varit vad som helst man kan spela in på, efter tycke och smak.

Varför namnge alla ljud, varför inte helt enkelt bara mappa ut dem över ett klaviatur och namnge det som en enda ljudbank? "Clavia Kick 1" el dylikt?

lasselu+johannes: jag har nu försökt hitta lite mer info om hur lagarna i sverige egentligen fungerar om just det.. det ser ut som att det inte fungerar alls .. lagarna är ganska ospecifierade. Jag har iaf hört talas om (inte varit tillräckligt intresserad för att få det bekräftat) om folk som blivit åtalade för sånt.. just att ta reda på hur filformat fungerar genom att dekompilera annans kod.

charlie: min kommentar handlade inte om datat i ljudfilerna.. utan att knäcka applikationen som johannes skrev. Hur många ljud handlar det om på ett ungefär förresten? Jag tänkte på om det kan vara värt att kolla in lite närmre

Det är tillåtet med reverse engineering i Sverige (kan ta reda på mer exakt om någon är intresserad), men det kommer att ändras med den nya upphovsrättslagen som ska tas någon gång i år. Den skulle börjat gälla redan 1 januari, men den blev försenad... (samma lag har varit uppe här tidigare, eftersom den innebär en rätt rejäl höjning av kassettavgiften och förbjuder p2p-program.)

Är det någon som vet någon bra site där man kan hitta schyssta trumm och trumm-maskin samplingar?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-03-08 15:21

false: jo.. jag hittade nån beskrivning om vad lagen om sånt egentligen innebär.. och det var ungefär som att visst.. det är lagligt (trodde jag absolut inte innan).. men inte med vilka verktyg som helst. Och sen så får man inte förändra någonting i den kompilerade applikationen, eller printa ut delar av koden på papper.. och sen så stod det nåt om hur man får och inte får använda sig av det man får ut av det hela.
Sen hur det är egentligen är en bra fråga. Jag är väldigt intresserad av att veta hur det egentligen ligger till.. det kanske ger en större möjlighet till att kunna använda filformat med mera som annars inte är öppet dokumenterat.. som t.ex. de charlie vill ha ut

toandfro: googla efter ns-kit om du vill ha akustiska samplingar!

Vollantiz: Jeez! Det är ju som om man skulle bli åtalad för industrispionage om man ser att en bil är röd! Eller att det räknas som brott mot upphovsrättslagen om man förstår vad en bok handlar om.

Tror dock att åtalen gällande gnireenigne gäller när man gjort det i kommersiellt syfte.

FM: Vilken kass lag. Den tänker jag givetvis högaktningsfullt strunta i. Snart kommer väl nåt amerikanskt företag beviljas patent på multiplikation också. Vägra bli styrd av puckon! De enda som tjänar på det här är juristerna.

Charlie et al: det gällde alltså inte att TotalRecorder inte skulle kunna spela in det utan att det blir svårt för ett program som ReCycle att splitta upp samplingsdumpen eftersom det inte blir några mellanrum mellan samplingarna.

lite sent här men...

ReCycle behöver inte mellanrum för att splitta samplingarna, den jobbar med peaks i ljudfilen och kan hitta attacker på trummor som inget annat program kan, möjligen beatmachine. Så även om ljuden sitter ihop ass-to-head så klipper den precis på rätt ställe ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 19:36

...man kanske kan slänga ett mail till clavia & fråga om det är ok?!?!?

Volantiz: Tack för tipset...det låter verkligen som en riktig trummis!
Spöktoner och allt!

Lemon: Om man skriver till Clavia så ökar ju chansen att de säger nej och plockar bort samplingarna från sidan...

Charlie: jo jag vet, men om del-samplingen inte har en tydlig attack (eller kanske ingen alls om det är ett loopljud) blir det genast knepigare.

1
Bevaka tråden