Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editor till Proteus

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en synt som inte får vara med så mycket(Proteus 2000). Den har ett litet fönster som är ganska jobbigt att titta i och väldans många funktioner där inne. Men den låter riktigt fint ibland, så jag tänkte ge den en chans.

Jag menar något annat än Sounddiver, helst free/shareware. Jag kör Mac.

Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 00:14

letar även jag efter ett sådant program. Emus egna editor verkar inte funka under OSX tyvärr.

Random-funktionen är väl allt man behöver i den?
Den + grundläggande kunskaper om vart man kan hitta olika parametrar kommer man väldigt långt på.. iofs rätt svårt att få till exakt det man är ute efter för stunden tyvärr.. då blir det en del manual-plugg innan.

Troligen har mina ögon skickat signaler till hjärnan för att tvinga mig att sluta stirra på lysande små fönster Det är ju mycket mer kreativt och intuitivt att använda översiktliga rattar. Men jag hade inte tänkt köpa en 2500, så en editor blir det. Emus manualer är ju enkla (american way), men det handlar dessbättre inte om lättja, utan endast en fråga om att maximera kreativiteten.

Som gammal "riktig" musiker så är jag lite imponerad av er som programmerat digitalsyntar "old school". Det är för lång väg till resultatet för mig.

Tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 13:08

Wow, har den random-funktion? Det är ju det roligaste som finns!

pf: visst har den random serru! Annars hade jag nog bara sett den som en väldigt prisvärd rompler.. nu är den även en nära vän

ursäkta om jag kommer in här i er interna diskussion men random funktionen är ju kul. Dock om man sitter med deadlines så vet man vad man vill ha och har inte så mycket tid att pula på skoj.

Fattar inte att Proteus kostar typ 2500-3000 beggat nu. Estrad säljer dem för 8-12000. Kanske skulle man sätta upp en tipsskylt utanför affären?

Det är nog den mest prisvärda synten på marknaden idag. Eller kanske MKS-50 för 1500?

Tack för mig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 14:52

hehe.. sry..
souddiver är väl den som gäller antar jag.. inte sett någon freeware eller shareware-editor som fixar sånt. Nån av oss andra p2k-lirare kanske har vad du söker annars.. går det att förklara ljuden med ord?

no prob, jag tror att allt stirrande på datorskärm och slöa midiconnections gör mig lite grinig. Vill kontra med att säga att detta forum verkar vara riktigt seriöst med kunniga och trevliga människor. Keep it up!

Jag mickade up min Tibetan Singing Bowl och vips funkar stycket. Har märkt att det funkar bäst att sätta micken cirka 1.5dm ovanför skålens mitt. Ljudet liksom strålar uppåt...jag förstår att alla spetsar öronen nu... :kaaaka!:

Nu då jag är klar med denna beställning skall jag börja leka med Proteusen.

Happy knob turning!

Ojdå.. Är de (singing bowl) svåra att spela på? Är det någon viss modell som är extra bra eller så? Olika material borde ju låta väldigt olika..
Lust att länka till nåt "hemmagjort" ljudexempel?

Om man är lat kan man ju alltid sitta och slå på dem
För att få den sköna sjungande tonen måste man gnida med en träpinne på kanten ett tag. Det är inte helt lätt, men man tunar in på vibben rätt fort om man är på något sätt musikalisk.

De är alla gjorda av brons eller mässing vad jag vet, skulle kanske vara nåt att göra en i något annat material, vad vet jag. VARNING- på Odengatan säljs de som blomkrukor på feta överpriser i affären bredvid Marquee records

Angående uppmikning så måste jag komma med ett tillägg: Bäst ljud fick jag då jag flyttade miken åt sidan. De ger ännu mer ljud ifrån sig åt sidorna. Lite bökigt att spela på dem då, så man får ha micken ett par decimeter bort.

Har inget med bowls uppe på nätet tyvärr. Men denna låt dyker nog upp på svt snart....

1
Bevaka tråden