Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konfiguration av hårddiskar...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...med denna exotiska titel undrar jag om nåt datasnille kan hjälpa mig

Ska snart beställa prylar till min Nya Härliga musikdator(pc)

Min plan är att ha 2st western digital sata-diskar(10 000rpm) på 36gb styck, ....min fråga är: spelar det nån roll prestandamässigt vid audioninspelning om jag väljer att lägga operativsystem på ena o musikprogram på den andra....eller går det lika bra att raid-koppla dessa?

nån som sitter o trycker på sådan kunskap?

  • Medlem
  • 2004-03-08 11:12

Tror faktiskt du måste leta efter en prestanda test för att kunna avgöra det.
Det beror också på vilken typ av RAID nivå du hade tänkt dig och om det är i hårdvara eller i OS'et du tänkte skapa den.

Eftersom det är prestanda du är ute efter så förmodar jag att du hade tänkt dig en RAID 0, vilket stripe'ar datat över dom två diskarna, med andra ord läser och skriver från/på båda diskar samtidigt.
Vilket är den nivå som ger bäst prestanda men som också har det problemet att det inte är feltolerant. M.a.o. om en disk gå sönder så är allt data borta.

Gör du RAID'en i OS'et så får du räkna med att det också tar lite processorkraft vilket man kanske inte vill.

IDE-raid är inge vidare.. hoppa över det.
Jag tycker att du ska lägga operativ OCH musikprogram på den ena disken.. men kör all inspelning och uppspelning till/från den andra. En 10k-varvare räcker för ganska många spår. Då kan du även köra operativ-disken lite som backup-disk. Nu vet jag ju inte vad du kör för applikation för inspelning.. men iaf Digital Performer för mac kan spela in ljudspår till flera diskar samtidigt då man vill kunna spela in riktigt många spår samtidigt. Hur många spår i taget hade du tänkt dig?

vet inte riktigt...men hyfsat många spår samtidigt iaf....utöver dess två diskar kommer jag även ha en större 7200rpm-disk för lagring, back-up osv.... Så det står mellan Raid där jag har os o musikprogram parallelt..på de snabba diskarna, eller att skilja dem åt....

detta är sen tänkt att fungera i kombination av en pentium4, 3gh-processor o 1024 i minne...vet inte om denna info är tillräckligt för att kunna ge ett glasklart svar...jag är själv väldigt okunnig omm datorer så det får bli en kompis som får bygga ihop detta...:-)

På en 10k-varvare borde man väl kunna spela in en 12-16 st 16 bit-spår i taget (väldigt löst gissat.. 8 spår i taget är helt lugnt på en 7200 iaf).. nån här på forumet kanske testat eller vet mer om saken?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-08 21:53

Drar mig till minnes en annan gammal tråd:

http://99musik.com/forum/showthread.php?t=2648

1
Bevaka tråden