Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delat irq :(

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett äckligt problem, mitt ljudkort piper rätt som det är ibland när vi spelar spel på datorn.
Såg senare att både ljudkort egosys w192l och grafikkort radeon 9800 pro 256....delar på irq resurs 16.
Hur får man dessa att ta för sig en irq var, det finns ju garanterat nått lätt sätt men jag hittar somvanligt inte det.
Datorn är ju en märkesdator också för den delen men det skall väl inte vara så stora probbs?

Det lätta sättet (det enda?) är att man byter kortplats på ljudkortet. Men hur menar du piper?

testa annars om du kan ställa in irq-kanal till varje enskilld pci-plats i biosen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-09 09:17

Du kan behöva ställa om datorn till "standard-pc" istället för acpi (tror jag det hette) Annars tror jag inte datorn låter en ställa om irq:er manuellt.

  • Medlem
  • 2004-03-09 12:33

Ibland går det att ändra IRQ plats själv, men inte jämt - det gick t ex inte för mig. Jag hade väldigt mycket problem med mitt ljudkort som "krockade" med nätverkskortet.

Lösningen i mitt fall (jag kör Win2000) var att gå över till nå't som heter Standard PC Mode där alla resurser mappas ut till egna IRQ-platser automatiskt. Dock blev det lite strul eftersom den delar ut ICQ-platserna i lite konstig ordning. T ex kom det upp någon fråga om ljudkortet innan tangentbordet eller musen hade fått sina ICQ-platser så jag kunde inte svara på den. Bara att rycka ut kortet igen... Sedan så stänger min dator inte av sig själv längre - det står bara "nu kan du stänga av datorn". Jag vet att det finns en lösning på detta, men jag har inte orkat fixa det. Förutom detta har jag inte haft ett enda problem med ICQ krockar sedan jag gick över till standard PC mode.. kan vara värt att testa!

Hmm... Makari hade givetvis redan förslagit detta Postar ändå..

  • Medlem
  • 2004-03-09 12:59

vad är en ICQ-plats

Krank: "ICQ krockar" :hmmm: Det är inte lätt med IT och förkortningar alla gånger.

  • Medlem
  • 2004-03-09 13:00

Haha, jag vann

ICQ Krock; När två personer skickar meddelande till varandra samtidigt via ICQ ???

Haplo: jajaja men min var snyggare med flera smileys

Edit: en såkallad 99:an krock.

krank: man bör inte ställa om till standard-pc efter att man installerat alla drivrutiner och program.. det är nåt man bör fixa direkt efter en ny fräsh installation

  • Medlem
  • 2004-03-09 23:26

ehe... va'fan. Give me a break, det är inte lätt alla gånger

Ah fasen jag får prova byta pci platts
Att det måste vara såhär struligt på en dator som kostat mig skjortan också...

Jag misstänker att du har stoppat in ljudkortet på PCI platsen direkt under AGP platsen, eller? För den brukar dela resurser med AGP platsen så undvik denna.
Kolla även i manualen för ditt moderkort.
Brukar stå en massa om just IRQ'er och PCI platser där.
Om du fortfarande inte får det att fungera så tala om vilket moderkort du har (Tillverkare och exakt modell) så ska jag försöka kolla lite.
Ett annat tips är att ha ett vanligt lekljudkort aktiverat för spel odyl. Har upptäckt att dom flesta spel och även tex mediaspelarna inte är gjorda för att klara av den låga latency man ofta har på proffsljudkort och dess drivrutiner, vilket gör att du kan få pops och dropouts i andra applikationer trots att dina proffsljudprogram fungerar fint.
(Själva drop outen sker då redan i programmet (tex Windows mediaplayer) eftersom att den inte klarar av att leverera ljudet till ljudkortet inom den tid som är satt i ljudkortets driver (tex 5ms), en vanligare latency på ett lekljudkort är ju ca 100-160ms.)

Tjenare
Jag stoppade i ljudkortet faktiskt i tredje pci plattsen från agp kortet men denna datorn har ju sex plattser har jag för mig så det ska inte vara något problem att flytta runt korten lite grann
Det där med dropout har jag nyligen märkt en sak med, när det där tjutiga ljudet kommer hör jag grafikkortets fläkt gå igång för fullt.
Datorn är en compaq presario 8000, det är nog inget moderkort man kan få specs på heller av den anledningen

  • Medlem
  • 2004-03-10 18:18

Hmm, om det beror på fläkten vet jag inte men om det är orsaken så är det nog ett för svagt power supply alt. trasigt.

Jag antar också att du inte kör någon utility som kan tweak grafik kortets hastighet.

1
Bevaka tråden