Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mest överskattade synten?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Måste bara starta denna tråd som kontrast till en annan tråd om den mest underskattade synten. Vad innebär det att en synt är överskattad? I min bok står det att det är en synt som alla vill ha, bara för att alla vill ha den, men även att den har fått någon kultstatus utan att för den delen vara bättre än något annat. Ni förstår säkert vad jag menar.

Roland TB-303.
I många fall får jag nog inget medhåll, men handen på hjärtat, är en TB-303 värd 10 lök? Okej om den vart ovanlig eller låtit bra på många olika sätt, men nu är den inte ovanlig. Och den låter bara ball om man får den att skrika som en amfetaminpåverkad entita.

De flesta analogsyntar.
Så j-vla bra låter väl inte en Korg Trident att man betalar 6 papp? Så fort en synt är lite analog och annonseras ut så står det "kultsynt" (oftast står det "kult synt"), "klassiker", "fet" och så vidare. Hur kul är det så att upptäcka längre ned i annonsen att det är en sketen Juno-1! Eller ännu värre, en Yamaha SY-85!

Näe, en äkta klassiker stavas Moog, Arp, Oberheim OBX (och denna familj), Yamaha CS80, Emulator 2, Jupiter och så vidare. En MC-303 ÄR inte en kultsynt, den kommer inte att bli det heller, den är bara äcklig.

Så... kom igen nu, spy galla över era hatobjekt. Det är bara nyttigt för er.

Ursprungligen av Real Parakeet:

De flesta analogsyntar.
Så j-vla bra låter väl inte en Korg Trident att man betalar 6 papp?
Så... kom igen nu, spy galla över era hatobjekt. Det är bara nyttigt för er.

Ok, med risk att bli mördad.....
Korg MS-20, den låter skit, har alltid låtit skit. Den lät skit första gången jag provade den 1980 och den låter fortfarande skit efter 23år!

Det händer att jag kliver in i en musikaffär och råkar få se ett begagnat ex.
drabbas då av nostalgi och ber om att få prova den bara för att åter igen komma fram till samma sak! Den låter skit!
En MS-20 låter som om man försöker sjunga med en klädnypa för näsan!
Nasalt var ordet!

Att det finns folk som jämför denna synth med Moog, Arp, mfl. är för mig helt obegripligt. Lika obegripligt är att det finns folk som är villiga att betala drygt 10.000:- för att få äga ett ex.

Till MS-20'ans försvar kan jag väl säga att det var en lågbudget synth när den kom och att man inte ska ha för höga förväntningar på sådana.

Så nu känns det bättre.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-09 14:04
Ursprungligen av Underhill:

En MS-20 låter som om man försöker sjunga med en klädnypa för näsan!
Nasalt var ordet!

Word!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-12 20:07
Ursprungligen av Underhill:

Att det finns folk som jämför denna synth med Moog, Arp, mfl. är för mig helt obegripligt. Lika obegripligt är att det finns folk som är villiga att betala drygt 10.000:- för att få äga ett ex. Till MS-20'ans försvar kan jag väl säga att det var en lågbudget synth när den kom och att man inte ska ha för höga förväntningar på sådana.

Så nu känns det bättre.

Hmm, att ms20 låter nasalt är ju själva grejjen med den synthen. Har en polare som har hela korgs MS serien utom 02 och dom där andra tilläggs prylarna. Hade du sagt MS50 hade jag instämt till 101% Den består ju bara av en massa extra moduler/funktioner för MS10 och 20. Att den brukar gå för 10 000 är för mig helt ofattbart, max 3500 skulle jag säga att en MS50 är värd om ens det. Men jag håller med om att priset på MS20 är löjligt högt idag, den borde inte kosta mer än 3500 - 4500 egentligen.

Håller med parakeet'en om 303:an, Visst en kul liten klassiker, men inte betalar jag runt 10K för monofonisk synth i plast. Skulle vilja slänga in även 808:an och 909:an i samma schanger då dom har ett alldeles för högt pris idag. Skulle inte ha något emot att äga någon av dessa men alldeles för mycket pengar är det. Även om jag fick tag på dom billigt skulle man nog lockas att sälja dom dyrt.

Ok... Med risk för att bli sönerhackad nominerar jag Minimoog... :eek:
Varmt & fint låter den, men inte är den värd sina pengar; En monosynth med endast lågpassfilter skulle jag ge max 6-7000 för, se'n kan den vara varm som en finsk sauna i ljudet om den vill.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 20:47

Analogt!!! Allvarligt talat!!!

Ursprungligen av Distinct Division:

Ok... Med risk för att bli sönerhackad nominerar jag Minimoog... :eek:
Varmt & fint låter den, men inte är den värd sina pengar; En monosynth med endast lågpassfilter skulle jag ge max 6-7000 för, se'n kan den vara varm som en finsk sauna i ljudet om den vill.

Har en liten fundering i ämnet...
Om jag köper en HELANALOG Minimoog Voyager "Turbo-miffo-blackface-bluelight-blaha-blaha..." - för runt 50 papp...

...& se'n spelar in den på CD!!!!

Vem FAAN hör skillnad på den & vilken VA-synth som helst när det analoga ljudet blir sönderhackat till 16-bitar 44.1 Khz?!?!?!?!

Borde man inte bara spela in på tape eller direkt till vinyl då?!?!?!?

Jag gillar "analogljudande" synthar, men uppskattar stabilitet & flexibilitet mer!

Kontenta: Mitt hatobjekt - Minimoog Voayager "Turbo-miffo-blackface-bluelight-blaha-blaha..."

  • Medlem
  • 2004-03-09 14:04

Blandar vi/ni inte ihop överskattad med övervärderad? En Minimoog är en grymt bra synth, däremot priset på den är väl... inte alltför lågt.

Däremot, en synth som folk hyllar, men ändå inte är så mycket att hänga i julgranen? Yamaha CS-01? MS-10? SH-09? Juno-2? TB-303?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-09 14:06

Visserligen inte en synt, men...Roland TR909...lägg av alltså...stentråkig...

Mmmm....
Tänk om (lätt att vara eftertänksam) man hade köpt på sig ett lager av MS-20, TR-909 och allt annat som ingen ville ha 1986. Vilka pengar man skulle tjäna idag.

Men jag har lärt mig av historien och hoppas att Korg T-3 kommer att räknas som en klassiker snart.

joe.. jag saknar just ljudet från min fd ms10 som bara den.. så om nån av er har en sådan eller en tidig ms20 som ni vill bli av med så säg till!

Sen det där med minimoog.. den låter ju helt fruktansvärt bra.. jag ser det som att det finns en stor marknad för sånt. Jämför det med gitarrer.. det finns de för 500 spänn och de för 120'000 (säkert ännu mer).. de dyrare köps ändå. Det där lilla extra kostar med all rätt imho.

Jupiter8 är en riktig klassiker även den.. men den tycker iaf jag verkligen låter tråkigt. Den är bra på stråkar iofs.. men inte lika bra som en solina för en fjärdedel av priset.. mina åsikter som jag står vid

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-03-09 19:22

Håller med om TB-303. Kan förstå att minimoog nomineras, men om någon synth får lov att vara kult, så tycker jag nog att det är den som får vara det.

Själv har jag aldrig förstått mig på roland....;-)

Juno-106 kan jag förstå, men inte Poly-800. De är ju asbillig och avskydd v de flesta. Sedan kan de ju alltid kultförklaras av säljaren i en säljesannons, men det är ju en annan femma.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 08:10

Sedan när är Poly-800 varit övervärderad/överskattad? Såg förresten i en gammal MM-tidning från 2000, att Antiloop hade en ståendes i studion.

Juno 106 överskattad? Det har jag lite svårt att tro. Mycket har gjorts med den synten, t.ex William Orbit menar att han kan göra väldigt, väldigt mycket med den och hur många med honom har inte gjort det. Jämfört med en tb303 framstår Junon som rätt underskattad. Med lite arbete (EQ, COMP etc) kan en MAM MB33 låta exakt som 303. Och den kostade mig 1500kr!

Sedan kan man ju tycka att Junon är överanvänd och lite standard.

Jag vill ha en ARP....mmmm ARP

  • Medlem
  • 2004-03-10 12:49

elektronox: 303ans sound sitter 50% i programmeringen, behärskar du det i din midisequencer så har du en bra genväg. Tro mig. Har ett par 303or hemma, har testat att köra andra synthar från den, och med den sequencern så låter det 303a, särskilt så fort man börjar använda slide.

Att behöva eq:a och komprimera låter överkurs.

jgb: håller med, det är helt klart programmeringen som är avgörande. Kanske är jag lite petig, men jag tycker att både comp+eq är schysst och inte alls jobbigt. Jag gillar i regel inte syntljud rakt ut i låten, det låter lite standard...

Sen är det väl inte bara sequencers som avgör kanske, tb303 har en klarhet i ljudet som MB33 inte har. MB33 låter hårdare och plattare än tb303. MB33 är inte lika bra på de riktigt höga filtersvepen heller. Men med tanke på att man får typ sju stycken MB33 för en tb303 känns det löjligt.

Sedan har min MB33 mkII komplett midi och allt kan kontrolleras...

Och även om Juno 106 inte låter lika mjukt och fint som de äldre syntarna så är den helt klart en bra och viktig synt i många produktioner. Sitter väl i vad man gör och hur man gör det

  • Medlem
  • 2004-03-11 19:30

Håller med det jgb sa om överskattat vs övervärderat... kan man verkligen kalla en synth överskattad när den helt ensam ligger bakom uppkomsten av ett halvt dussin genrer? Jag tycker inte det, men det är ju bara jag. Att andrahandspriserna är på tok för höga hör liksom inte till. Detta gäller många andra synthar/trummaskiner också. Gör man så bestående avtryck i musikhistorien kan man inte överskattas...

krank: exakt, håller helt med! Juno och speciellt 303 har betytt extremt mycket för hela techno/trance/electronica genren. Alla gamla technovax har ju en Juno.....

Men 909 och 808 måste vara just överskattade. Det är inte speciellt svårt att få fram det ljudet med andra billigare trummaskiner. Men det var kanske syntar denna tråd skulle behandla...

Juno-106 tycker jag är överskattad, men inte överdrivet mycket. Det är en rätt trevlig och väldigt enkel analogsynt som låter helt okej - grejen är att många verkar tycka att 106:an är en av världens bästa syntar och låter otroligt bra, vilket inte riktigt är fallet. Skulle tro att det mest beror på att den 1) har rattar och inte kostar vansinnigt mycket, 2) har midi och 3) har ett tydligt Roland-sound som är/var rätt stilbildande i många genrer.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 15:03

Ang. Juno-106. Den är helt enkelt väldigt bra på det lilla den gör. Enkelt upplagd, minne, snabb över MIDI, dedikerade reglar och så Roland-filter & chorus. En maskin man dedikerar till vissa ljud. Lite diskant mår den inte dåligt av heller. Vad som sedan låter bra eller inte är ju en smaksak, men jag gillar min väldigt mycket iaf.

  • Medlem
  • 2004-03-12 20:55

MS-20 går ju att modda för att få mer botten i ljudet, byta kondingar och lite annat har jag för mig.

1. Input jack for PWM added.
2. VCO ext CV trimmable to 1V/oct.
3. Vibrato switch added.
4. Cut-off slider added.
5. Filter overdrive added.
6. VCF keyboard track.
7. Audio bandwidth, bass and treble, increased.
8. VCF sustain level not locked to 0 Volts.

Erik Grönberg är en klippa på det där: http://home.swipnet.se/~w-49485/e_mods.htm

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-12 22:09

Enlgit mig: Fairlight CMI

"Vem FAAN hör skillnad på den & vilken VA-synth som helst när det analoga ljudet blir sönderhackat till 16-bitar 44.1 Khz?!?!?!?!"

En imho bättre fråga: Vem tycker att den låter bättre i den mixen än en emulerad?

En följdfråga: Varför hata den för det? Hatar du allt som har lite extra påkostad stil/klass/kvalitet?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 21:41

Två år i varje klass?!?! ;)

Ursprungligen av Volantiz:

"
En följdfråga: Varför hata den för det? Hatar du allt som har lite extra påkostad stil/klass/kvalitet?

:kaaaka!:
*fnissa*
Jag väntade mig den responsen!
Näe, jag hatar inte allt som har stil und so weiter...
Men att kräva stackars synthpulare på 10 papp extra för sin autograf, måste väl ändå vara höjden av bondfångeri?!? :eek:

Kolla in Dave Smiths Evolver-serie!
Tradition & nytänkande till ett vettigt pris!

Korgs Z1 & Prohecy är fler exempel i raden, de hade bara(som vanligt) ingen aaaning om vad de hade!!

Sida om Korg Z1 & Prophecy

Min fråga om ljudkvalitén kvarstår dock!

Lemon: Ok, i så fall borde en sampler låta lika bra som en analogsynt. Det är inte fallet. Det finns en kompromisslöshet i hur en analogsynt låter. Varje tangent och varje filtersvep låter 100%. Har tyvärr inte provat just Voyagern, men vet att en riktig Moog spöar skiten ur alla VA. Om det sedan är värt en priskillnad på 20 000kr, får respektive musikers plånbok svara på

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 16:46
Ursprungligen av elektronox:

Lemon: Ok, i så fall borde en sampler låta lika bra som en analogsynt. Det är inte fallet. Det finns en kompromisslöshet i hur en analogsynt låter. Varje tangent och varje filtersvep låter 100%. Har tyvärr inte provat just Voyagern, men vet att en riktig Moog spöar skiten ur alla VA. Om det sedan är värt en priskillnad på 20 000kr, får respektive musikers plånbok svara på

[FONT="Verdana"]Jag rekomenderar en åktur med en Korg Z1!!! [/FONT]

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-14 11:30

Vem FAAN hör skillnad på den & vilken VA-synth som helst när det analoga ljudet blir sönderhackat till 16-bitar 44.1 Khz?!?!?!?!

Det får ju stå för dig, jag tror att en hel del hör skillnaden.... även om 16/44 kan verka "dåligt" men om allt som mixas ner på cd kommer låta lika "illa" så fattar jag inte varför man spelar in i 24bitar och med samplerate upp till 96khz.... eller använder mixerbord.etc av kvalité.

Jag vill inte verka "muppig" men jag lovar att det finns väldigt många som hör skillnad på en Prophecy och en Minimoog även om det så skulle vara sämre kvalite än 16/44.1, sen om det är värt pengarna är ju en annan sak.

om att en analogsynth inspelad i 16 bit 44.1 khz...

låter säkert helt som en analogsynth.
men det är ju inte det som är grejjen.
vill man producera färdiga låtar. till vänner eller whatever, och man bryr sig bara om slutprodukten, kan man nog kanske göra så ifall man vill, ifall det är så att det inte hörs någon skillnad (fråga inte mig).

men jag spelar musik i nuet.
live, för mig själv. och inte fan gör man det med samplade analogsynthar.

det är att spela det live, inte spela in det, och liksom, ÅÅåÅåÅ
att vara ett med ens musik litet granna.

kanske kom bort från ämnet. men men.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-14 14:20

CD-ljudet representerar en bandbredd mer omfångsrik än det mänskliga örat självt. Man hör definitivt vad som spelats in. Om det så är en belgisk käpporkester eller en Voyager. CDn återger helt perfekt det material man vill spela upp. Sen finns det stereolyssnarfjantar som vill få oss att tro något annat och hittar på format "med bättre upplösning" men jag tycker det där bara är hokuspokus. 16 bitar och 44.1 khz är det mest perfekta ljud jag kan tänka mig. 24-bitarsljud är kalas om man ska spela in en stråkorkester som spelar enormt försiktigt, men jag pysslar inte med sånt. Jag pysslar med pop och dansmusik, så för mig är CD-formatet och ljudet alldeles perfekt.

Bevaka tråden