Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DX-7 Sysex

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om/var man kan få tag i "DX-7 patches" som använts på kända låtar (förutom el-pianot)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 13:55

Finns överallt. Börja leta på www.synthzone.com och www.yamahasynth.com, säg till om du hittar något exceptionellt, jag har sex hungriga DX7:or!

PF har du börjat hamstra inför juggarnas dx fiske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 14:12

a b s o l u t . i n t e !

Nej fasen, jag har köpt
en av drömsyntarna man
haft sedan Scritti-tiden...

t x . 8 1 6 . u . k n o w

(Som inte var komplett
med åtta TF-1:or, men
jag har ev. nys på två
till, så vi får se!

Fast det skulle vara coolt om det fanns någon site där man t.ex. kunde hitta ljud som använts av andra och en förklaring var de använts.
Det är ju klart att man känner igen en hel del ljud som man hittar på nätet men frågan är ju om det verkligen är just dom ljuden eller något som låter snarlikt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 14:14

Det avslöjar säkerligen ingen.

En del av sporten är att man själv måste komma fram till vissa saker!

Någon speciell låt / artist vars ljud du är ute efter?

Hmm varför ska man leta efter det kändisar har använt?
Det betyder ju inte nödvändigtvis att det skall vara fina ljud eller..

drdreas...Hehe...nej det är väl klart...ljuden har väl säkert polerats och putsats rejält i mixen ändå men det vore en kul grej bara.

PF...oj...det finns väl många ljud....men vilka ljud smiths använder t.ex....hörde någonstans att en dx-7:a ligger bakom safety dance...m.m.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 14:27

Drdreas: Man vill förstås ta sig ännu ett steg närmare in i musikens magik. Det är också det som ju är orsaken till att vissa grejer blivit så himla dyra. Hade Stevie å grabbarna aldrig använt Minimoog hade den dels aldrig blivit så stor som den blev, dels inte kostat runt 20 idag. Tror jag.

Och a-ha´s - take on me fast det är ju bara kul trivia typ!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 14:38

Jupp. Mycket fabriksljud användes faktiskt av både A-Ha och Howard Jones.

Scritti Politti polerade dock själva. Och polerades gjordes också till MJs "Bad".

är det bara dx i bad?

Satey Dance..? Är det den med Man Without Hats du menar? Den kom väl för Dx7:ans tid? För övrigt är det en trevlig låt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 15:03

Bara DX? O nej...

som sagt så hade jag bara hört det där med "men without hats" på nätet...men när det kommer till DX7:ans orginal fabriksljud då....finns det någon känd som använt dom då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 15:23

Öh, jo, jag sa just det...

Någon känd?

Jadu, DX7 såldes i högar till alla från countryartister till imbecilla punkare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-10 15:26

toanfrando : Massor. DX7:an och dess kolleger kunde höras i var och varannan hitlåt från 1983 och framåt. Bee Gees använde t.ex. gärna DX7 i deras produktioner, Jan Hammer likaså, bara för att nämna några. Kolla in den här tråden också.

http://99musik.com/forum/showthread.php?t=4106

jag har faktiskt några traumatiska minnen ifrån låg & mellan stadiet när man hade musik lektioner med klassen så var det en kassett med en tjej/tant som sjöng till en DX7:a med rhodes ljudet....sen dess har jag hatat det ljudet men allt mer och mer börjat digga det....varför berättar jag det här?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 16:49

Let it all out, bro, let it all out...

För övrigt så är det en TX-7:a jag har men hur som helst så är det vissa ljud som inte funkar...typ ljudplats nr.1 bland annat...det spelar ingen roll om jag laddar in nya ljud för just samma ljudplatser funkar inte..(ibland kan dock ljud höras svagt)....kan det vara någon inställning eller har åldern varit hård mot den?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-12 12:32

Jepp, något är fel. Öppna och kolla så att ingen krets ploppat ur sin sockel eller så, passa på att blåsa bort ev. damm... "ta ett första steg"...

Hmm...jo...fast jag har en tendens att förstöra saker om jag börjar skruva
Socklar...hur ser dom ut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-12 13:26

Kretsarna ser ut som digitala insekter. De ska bara tryckas ned i sina socklar och hålla tyst, och frekvensmodulera...

Batteriet bör du passa på att kolla upp samtidigt också. Tar ofta slut på just FM-syntar. De är ena batterister de där FM-syntarna.

1
Bevaka tråden