Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glappande Nord

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en Nord Lead i bandet som har fått två glappande tangenter. Den ena funkar inte när man slår löst på den, men med lite mer tryck så låter den. Är detta ett vanligt fel, och kan man rengöra klaviaturen själv? Clavia verkar ju förtjusta i att köra egna lösningar, så man vill helst veta innan man börjar skruva..

Hmm låter som om ena av "polerna" har blivit smutsig eller dålig.
Det kan också vara såhär, under alla tangenterna finns det en lång gummilist som ska tryckas an mot kretskortet och emellan gummilisten och krettskortet finns en plastgrejj som ska skilja tangenterna åt, kan vara så att den åkt lite åt sidan?
Minns att jag haft liknande fel med många synthar och hälften minst har jag fixat själv, resten var det den kontaktytan som var helt utsliten.

Skickar tangenterna inte ens MIDI när man slår löst på dem?

Vad är det för klaviatur, har en polyaftertouch och såna grejjer eller bara anslagskänslighet? Rent mekaniska fel som tangenter brukar IMHO vara rätt simpla att åtgärda själv.

spillde öl i min en gång. kunde plocka isär den, plocka av tangenterna o dra av gummilisten, torka rent o sätta ihop den igen. dra ut sladden innan o se till att du inte vänder gummilisten 180 grader för då funkar inte velocity. jag använde en tandpetare av trä för att trycka i de små knopparna på gummilisten i sina hål

Har inte kollat med om tangenterna sänder MIDI eller inte, men jag gissar att de inte gör det. Jag vet inte varifrån Clavia får sina klaviatur, men det är ett typiskt syntklaviatur utan aftertouch (vad jag vet). Låter som det blir att plocka isär då...

1
Bevaka tråden