Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optomin

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-13 07:45

Är det någon som terrat en sån däringa Optomin?

Jag tycker det verkar vara en kul leksak men är den spelbar? och hur låter den? Den lär ju vara värd sitt pris (790kr) och säkert jäkligt kul om man kan spela på den, den finns tydligen på Jam så nån kanske vill testköra en och se vad den går för.

http://optomin.tk/

Jag är också nyfiken på den där rackarn. Verkar som den kan låta hur som helst när som helst. Kanske är svår att kontrollera?
Den ser ju tuff ut iaf.

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 15:28

Har en Optomin hemma... efter att ha övat en del så har jag lyckats göra en hel del sjuka grejjer. Den är spelbar... men du kan ju glömma att spela perfekta melodier med den... men en jävla massa sjuka ljud går att få fram. Med lite övning så har jag gjort lite beats, noice effekter, simpla melodier mm... Är helnöjd med 80-tals-dataspel-laser-ljudet som man kan få fram med hjälp av att gata vid rätt tillfälle.

LASER!!! Låter det som laserpickor eller svärd, eller som när rymdskeppen skjuter laser?
Blir ju lite sugen... Bzziouww!

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 16:03

Hmmm... det låter mest som laserpsistoler.... Piiiitooo... typ.. har lyckats göra det där ljudet som kommer då man försöker krossa en okrossbar sten i super mario också... Rolig att leka med...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 16:32

Annars kan man bygga sig en sån ]hä[/U]r .
Inte riktigt lika fräck kanske, men billigare.

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 17:15
Ursprungligen av makari:

Annars kan man bygga sig en sån ]hä[/U]r .
Inte riktigt lika fräck kanske, men billigare.

Den lät ifusej jävligt ruttet om man lyssnar på ljudexemplet... fast... å andra sidan... det blir ju billigare..

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-16 16:40

"Inte riktigt lika fräck kanske" är snusare så ska man ju göra en i en snusdosa!!

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 17:05

Kan nog bli klurigt att få plats med allt i en snusdosa...

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 19:06

kan du lägga upp nån ljudfil med nåt du gjort med den?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 19:57

Jag byggde in min i en hårvaxburk, ungefär lika stor som en snusdosa fast dubbelt så tjock.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-16 19:59

makari: Hur mkt gick det på att bygga den?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 20:06

Fotocellen kostade 29 spänn på clas ohlson, har jag för mig. Resten hade jag hemma, men transistorerna och kondensatorn kostar inte många kronor styck. En batteriswitch och en potentiometer att koppla paralellt med fotocellen för att kontrollera känsligheten kan också vara bra att ha.
Svårt att säga exakt vad den kostar men säker under 100 kronor, kanske under 60 tom om du kan sno högtalare från nått annat.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-15 15:51

Så här fin blev min egen variant:

Den heter knarr och låter faktiskt riktigt bra, det är väldigt kul att lira med den.

Jag vill också ha en, men länken funkar inte längre

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-04-15 17:12

Testa att klicka här det borde funka, min knarr är dock baserad på en byggsats som optokonverterats.

Någon som har lust att hjälpa mig med komponenterna?

Skaftat mig en lödkunnig människa och så. Men vad ska han löda liksom?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-05 00:11

Vad exakt är det du behöver hjälp med? Jag lödde ihop min utan nån form av kort, lödde bara ihop benen på komponeneterna. Det är så få komponeneter så det känns overkill att etsa ett kretskort för den.

Ja, helt enkelt vilka komponenter som behövs. Vad heter dom? Vad ska jag köpa?

Nå. Jag kom över min lamslagenhet över detta outforskade område och lyckades leta upp komponenterna. Det enda som återstår är att hitta "0.1 uf capacitor". Vad översätter detta sig till på Kjell&co-svenska?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-05-05 11:01

Kondensator tror jag att det byter, kan dock ha fel...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-05 12:11

u:et ska egentligen vara ett "my", men jag vet inte hur man hittar det på tangentbordet, det är ett prefix som heter mikro och betyder en miljondels. F:et står för farad och är enheten man mäter kondensatorer i.
Du letar alltså efter en 0,1 mikroFarads-kondensator. Vilken typ av kondensator som helst borde funka men enligt scemat så ska det vara en elektrolytkondensator. De måste man vända åt rätt håll (annars kan de explodera!!!) den böjda sidan på schemat är minussidan på kondensatorn.

Hoppas det hjälper

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-05 12:14

så här ser ett my ut: μ
0,1 μF alltså.

• Oregistrerad
  • 2004-07-27 14:21
  • Medlem
  • 2004-07-27 15:14
Ursprungligen av Qbert:

Coolt!