Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har funderingar på att skaffa en mac, men nu till problemet.
Naturligtvis vill jag ju ha en G5:a med dubbla processorer osv (Man vill ju vara ball Erhmhmm). Men det är helt enkelt för dyrt, men behöver jag verkligen då en G5:a ??. Det kanske skulle räcka med en beggad G4:a eller nåt? Kan inte ni med lite Mac erfarenhet berätta lite för mig vad dom orkar med på ett ungefär, snälla? plus ge lite tips om vad man kan tänkas få betala (helst gratis :rolleyes: )
Det jag tänkt att använda den till är Logic pro plus ett Motu kort.
En typisk låt för mig i logic är ca 10-12 EXS24MKII i bästa kvalite, ett par VSTi:er (Pro53, osv). Och ca 2-4:a Audiokanaler. Använder även en del effekter 1-2 reverb, 1-3 deleyer, mycket fat eq's, Compressorer, low och högpass filter, plus sist men inte minst ett par midikanaler. Ja ni borde kunna se bilden på en ungefärlig belastning framför er, vill ju inte heller att datorn precis skall klara detta för att nästan stanna upp då och då, utan vill ha lite kraft kvar utan att behöva använda freezeknappen.
Tack på förhand...

Jag har en PM G4 dual 867 Mhz. Den fungerar riktigt bra och klarar att pressas rätt hårt. En del av mina stora arrangemang hamnar lätt uppe i 10 virtual instruments och 80-90 audio kanaler med diverse effekter hit och dit.
När du säger "10-12 EXS24-kanaler" så beror det lite på sample-längd också. Om du har tänkt köra OS X (vilket jag rekommenderar och numera nästan är krav på alla nyare macar) så kan det vara problem med just VSTi-er eftersom Logic inte stödjer VST-formatet på plug-ins längre.
Det finns en lösning som heter VST to AU Adapter ifrån http://www.fxpansion.com som fungerar riktigt bra (använder den själv).
Det låter som att du inte behöver den värsta G5:an utan kan sikta lite lägre (men man är mycket coolare om man har en G5).
Men kolla in på Applestore, de säljer fortfarande PM G4 1,25 Ghz till bra pris, och man kan beställa ett bygge med 2 processorer. Kolla in det först och se hur mycket det kan kosta.

En kommentar till Motus kort. Om du tänkt använda Motu 828 mkII, som jag använder, så kan jag bara rekommendera att du köper ett separat midiinterface till det. Mididrivisarna till Motukortet suger, men kortet i övrigt rockar järnet! Kort och gott, köp dig ett midiman eller nåt (eller om du har mycket pengar och behöver det, ett MT4 eller AMT8 från Emagic, Unitor8 är ju lite överflödig eftersom du har alla syncanslutningar direkt till Motu-kortet).

Orsak till separat midi. De tyngsta Logicinstrumenten får dropouts och en massa skitljud, när jag spelar på mitt midi-keyboard. Enligt uppgifter från andra forum så skall detta avhjälpas om man INTE använder Motu 828 som midiinterface. Ett litet tips, bara!

Annars kör jag på en Dual 867 G4:a. Den räcker ganska precis för det jag gör, dvs glad- och glampop med många gitarrspår, ett gäng syntar och ett fett körpaket, men inte mer. Själv ska jag köpa en G5:a så fort jag får råd.

Tycker att det verkar luta åt en nyare Mac G5, och det får lov att vänta tills jag blir rik igen *suck*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-14 14:27

Börja med en ny eMac tycker jag. Du kommer inte "gå i taket" med Logic med den, i synnerhet inte om du använder Freeze-funktionen lagom mycket. Så får du en mkt prisvärd dator också, en ypperlig maskin för att lära känna Mac-känslan och vad det är för något. En G5:a kan du köpa när du fått ut lite låtar på skiva och rättvist betalt för jobbet.

Jag brukar köra 6-7 EXS24, 1-2 mjukvarusyntar, 1-2 reverb, ett par delay, eq och ett gäng kompressorer utan problem på min Powerbook G4 550MHz (som har extremt liten cache vilket sänker prestandan), och upp till 15-16 audiospår har jag kört från den interna disken.

Jag håller nog med PF - du behöver ingen G5, utan kan sikta på något billigare. Kan du hitta en begagnad dubbelpropp-G4 till bra pris tror jag den kommer fylla dina behov utan problem, och dessutom funka bra till att köra OS X på. Emac har rätt bra pris, men en riktig Powermac som man kan sätta in fler diskar, ljudkort, grafikkort osv i är nog lämpligare för musikproduktion. Äldre datorer har också fördelen av att kunna köra OS 9 - kanske ingen dealbreaker, men kan vara bra om du behöver köra tex Clavias Modular-editor..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 21:13

På min powerbook G4 867 Mhz tuggar det på riktigt ok. Eftersom jag inte kör logic så kan jag inte ge någon EXS 24 referens, men i den senaste låten jag gjorde på den så vill jag minnas att jag hade 3 mjukissynthar, en Kontaktmulti med 6 instrument, Battery samt 4-5 audiospår samt 2 reverb, eq på allt, 3 kompressorer och 4 delay. Då låg cpu-användningen på sisådär 75%, så lite mer hade nog gått att klämma in.

Sen ska jag ju inte sticka under stol med att jag numera också är lycklig ägare av en G5, men fasen vet om jag egentligen behövde den så mycket som att jag bara ville ha den för att den är så fin . Tyvärr så har jag inte riktigt råd att behålla båda

Ska försöka få en demo på Estrad nästa vecka eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 10:37

Köp en begagnad Dual 1,8 eller 2*2 !!
Finns gott om begagnat (eller ja.. de finns i alla fall) har själv sålt min och köpte en ny till.

Runt 20-23.000 Kr för en 2*2 med 2Gb ram anser jag som bästa produkt för bästa pris.
Kolla mactorget och Blocket t.ex.
Så fort de kommer lansera nya burkar, kommer antagligen de Återförsäljare som har kvar sina i lager sälja dem till bra "nypris".
Eller så väntar du lite till och köper en av t.ex av ngn som (mig) som kommer att byta till en ännu snabbare.

Absolut bästa råd Du får dessutom garanti kvar på burkarna eftersom de inte är ett år än.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 15:28

Tycker inte du ska skaffa en eMac i alla fall. Den väsnas och eftersom den är allt i ett så har du oljudet rätt i öronen. Hellre en skramlig G4 powermac som man iallafall kan bygga in.

Jag har precis minimerat hela min studio ner till bara datorn och monitorer och lite kontrollers.
Så mac köpet är inte aktuellt på ett bra tag till tyvärr, men tack för tipsen.

1
Bevaka tråden