Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JP-8000 dum i huvudet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Märkte precis att vissa ljud på min Roland JP-8000 inte lät som de brukar. Efter lite fipplande så insåg jag att filter-EG:n inte fungerade. Den var stendöd! De ljud som lät konstigt var just de som hade en filterenvelop. Ratten som bestämmer hur mycket envelopen skall påverka filtret var också stendöd. Men tracking- och LFO-modulationen av filtret fungerade som vanligt. Dessutom hade jag ställt in den så att den alltis skulle starta upp med det ljud som var framme när jag stängdet av den. Nu startade den alltid upp men någon underlig arpeggiatorhistoria.

Efter att ha förbannat mitt öde och åkallat diverse mörkrets företrädare och sett hur mina besparingar (som jag inte har) hamnade hos någon obskyr instrumentmekaniker som gjort mer skada än nytta, började jag tänka lite logiskt.

Jag dumpade mina ljud och gjorde en "Factory Reset" på fanskapet. Jupp, det funkade. Jag fipplade runt med olika ljud, men vänta nu... vist fan var det den där underliga inställningen som den startade upp med? Jo visst var det så. Vaffan... Jag kollade en gång till och kunde verkligen se att den var inställd för att starta med det senaste använda ljudet!

Jag stängde av den och möttes av ett performance som heter "Chariots". Vaffan! igen. Det är ju default-ljudet som dyker upp om man inte väljer att den skall starta med det senast använda ljudet. Jag ställde in den "rätt" och fipplade runt med ljuden, stängde av och satte på. Japp, nu är den som den skall. Skall låta den vara avstängd en stund nu...

... (10 minuter senare) Jo, nu startar den upp där jag slutade. Och filter-EG:n också. Vi får väl se hur länge det vara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-15 21:37

Batteriet håller på att ge efter tror jag bestämt. Se till att ha den inkopplad i elnätet jämt, så håller det längre. Batteriet "laddas" på ngt vis (har jag märkt) när man har syntarna igång också. Men det varar inte för evigt. Livstiden är ju 5 år och synten är ju däromkring, så...

Det var min teori också. Men enligt manualen så skall det komma upp en varningstext "Low battery" när det är på G. Men det skulle det göra på min Boss SE-50 också. Gjorde det det? NÄÄÄÄÄÄÄ! Det kom upp en massa underliga tecken på skärmen istället. Och så hade alla mina patcher rederats. Självklart. Under mina 15 år som syntnört har jag fått byta batterier tre gånger - två gånger på min Boss SE-50 (som numera är döööööööööd. Eller... nåja, det sprakar i den. hela tiden) och en gång på en Crumar BIT01 (som inte tappade ljuden trots att den var utan batteri en bra stund).

Min dp2:a tappade alla inställningar till och från ett år innan meddelandet om "low battery" dök upp.
Så det där med batterivarningar skall man tydligen ta med en nypa salt.

Min kurzweil är iaf väldigt noga med sånnt, den säger till och ger även hur många volt batteriernas styrka är

Fast jag får spy galla på kurzweilarna för att dom slukar batterier så ofta så det inte är kul längre

1
Bevaka tråden