Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic fryser för länge med delay

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Försökte använda freezefunktionen för första gången i mitt liv igår och det gick inget vidare.

Jag har 3 sekunder lång 'sak' som distas med ett delay över sig så att det blir som rundgång efter några sekunder. Vitsten är att det ska komma in 20 sekunder från slutet och sedan stanna några sekunder efter att låten är slut. Jag "markerade" området från och med att ljudet startar till där jag vill att det ska sluta men när jag försöker frysa spåret så fortsätter den att frysa flera minuter efter att låten har slutat.

Antar att det är på grund av att delay:et gör att ljudet aldrig tar slut men jag vill ju att det ska stanna efter låten.

Hur gör man? Går det att få freezefunktionen att sluta frysa eller måste jag stanna delay:et på något sätt?

Tack
Mikael

Freeze-funktionen börjar från start, oavsett markering, och för att stoppa freeze funktionen så håller du in "Äpple" och .

Om jag trycker Äpple + . så stannar den ju bara hela frysningen och spåret förblir "ofryst".
Om den fryser från början till slut så skulle den få frysa i all evighet då mitt delay aldrig stannar utan fortsätter i all oändlighet. Inget sätt att ta sig runt det?
Som jag har fattat det så finns det inget sätt att "spela in" rörelser på Tape Delay. Tex dra ner "Mix"-nivån till 0 när låten har slutat.

Nej, spåret förblir inte ofryst. Du klickar på "frys knappen", trycker på "play" och när låten är klar så stoppar du genom att trycka Äpple och .
Då har du "fryst" spåret. Testa att gå in och ändra på effekterna så får du se, då kommer Logic protestera och säga att spåret är fryst.

Hehe. Tack Martin!

Det tog ett tag innan jag också fattade hur det fungerade. Dessutom har "Äpple" + . alltid betytt "Avbryt" i Mac-världen. Så det är rätt ologiskt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-18 15:28

Du kan även gå in under view i arrangefönstret och bocka för track automation och därigenom styra delayet.

1
Bevaka tråden