Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicksilver 933/1Dual eller senare mac??

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt o införskaffa en beggad mac och nu undrar jag två saker

1 Eftersom datorn kommer att användas till musik så är det viktigt för mig att veta vilken som är tystast??? En quicksilver 933, 1 Dual eller en senare modell (jag vet att vintuneln väsnas nåt kopiöst, samtidigt så finns det ju paket för att tysya ner jusyt de modellerna)???

2 Om jag jobbar med logic 6.3
os 10.3
2-3 exs24 inst
6-10 audiospår

Ska jag då välja en "dubbelpropp" el räcker det med 933 rep 1.25?

Jag har en dual 867 Mhz MDD och tyvärr låter den alldeles för mycket,trots att jag har installerat fläkt-utbytespaketet från Apple. Det blev dock mycket bättre än iinan, men inte oprtimalt som i jämförelese med G5:an.

Hur mycket de andra modellerna låter kan jag dock inte säga så mycket om....

Ett annat sätt är ju att bygga in de i en ventilerad låda för att få tyst i studion.

Hur e det med 1 eller 2 processorer?? hur stor roll spelar det i logic... Jag använder inte MIDI super mycket.

Logic är optimerat för att använda dubbla processorer, så det har betydelse. Om du ska arbeta mest med audio och mjukvarusyntar så ska du nog satsa på en dubbelpropp.

Ok... TACK det var ju bra o veta!
Delar den upp processorerna på nåt visst sätt??? Skulle vara kul att förstå hur det funkar.

Du vet väl om att du kan lägga till en processor extra på en G4 1,25 Ghz på AppleStore så att du får dubbla processorer? Hur den delar upp processerna har jag ingen aning om dock....

Menar du på deras bäställningsbyggen eller e det så bra att man kan trycka dit en processor själv efteråt???

Beställningsbygget menade jag.....

EDITNu läste jag också detta som du skrev:

Citat:

2-3 exs24 inst
6-10 audiospår

Om det är kraven så räcker ju en singelprocessor långt och väl.

När man utvecklar en applikation mot flera samtidiga processorer så brukar man lägga ut olika uppgifter i olika trådar.. t.ex.. audiomotorn kan köra på en tråd, sequencern kör på en annan tråd, timern får en egen tråd, varje aktiv instans av en plugin får en egen tråd.. osv.. sen försöker man dela ut dessa trådar på de olika processorerna på så bra sätt som möjligt. ..det förbättrar prestandan väldigt mycket.

6-10 audiospår + ett par exs24.. du kanske borde börja kolla på en gammal G3 för nån lapp annars?

Jag har en QS 733 och har inga som helst problem med ljudnivån. Jag är osäker på om alla G4:or brusar olika mycket men för mig räcker det med att man sätter sig typ 2 meter ifrån och alltid jobbar så att miken är vänd bort från datorn. Den står brevid min no-name pc och skillnade är fullständigt skrattretande. PC fläcktarna snurrar så in i helvete så att det blir en resonanston i chassit Haha!

Ursprungligen av Volantiz:

6-10 audiospår + ett par exs24.. du kanske borde börja kolla på en gammal G3 för nån lapp annars?

Jag har en Blåvit dåre som går väldigt knackigt i både os9 och os X...

Tack för förklaringen av Användandet av båda processorerna.
Hur stor blir skilnaden i logic prestandamässigt?

Och Låter tvåprocessorer mycket mer än en?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-18 15:36

Jag sitter vid en iMac 1 GHz 17" och klarar utan problem 15-20 audiospår med pluggar samt en 5-6 stycken exs:er. Det bästa är dock ljudnivån på datorn, ett lätt väsande då luften strömmar ur ventilationshålen.

min qs733 låter som en dammsugare.. den kommer nog få sig en omgång ljuddämpning i sommar

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 01:10

Jag kan säga att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. Jag har en g5 1.6ghz, tycker den låter skitmkt! Framförallt så blir det en konstant ton som inte avtar någonsin för någon. Den e viskande tyst sa apple, går nästan inte att höra. Jojo! Stor besvikelse...

Det blev en 1.25 Dubbel propp FW800 modellen!!!
Får hem datorn i nästa vecka.
Det blir intressant och "se" hur mycket den låter och vad man ska göra i så fall

Tack som f-n för era inlägg!!!!!

PS. Hur mycket minne bör jag ha i datorn för att köra logic 6 i Panther?

Jag har 1 Gb RAM i min dual 867-Mhz. Det räcker i alla fall för mina produktioner som landar uppåt en 80-90 kanaler + mjukvaruinstrument när det är som värst.

Grattis till 1,25 Ghz, den kommer du inte ångra att du köpte. Hur mycket fick du betala till slut?

Den landade på 9600 Svenska riksdaler + Frakt 900... 10500 ganska exakt
Maskinen kommer med 768MB får väl köpa till 512 eller nåt.

Har tittat på verax kittet för att få tyst på eländet(om det behövs)men har sett på nån tråd i 99mac att datorn slutar gå ner på lågvarv pga för hög värme vid processorn!!!
Vet inte om man ska satsa pengarna på en egen moddning istället.

Ny eller begagnad?

Ett beggat demo ex!

Grymt! Bra klipp du hittade måste jag säga!

1
Bevaka tråden