Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig diskettstation på Yamaha V50

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-17 23:39

Diskettstationen har lagt av på min Yamaha V50. När man stoppar in en diskett och försöker läsa från den, rasslar det till och surrar från den. Även den röda lampan på diskettstationen lyser. Men sedan händer inget mer. Sedan måste man starta om synten för att komma ur det hela. Tips?

Kanske är drivremmen som gått av eller nåt? Eller så är det nån lös kontakt, eller så har den helt enkelt pajat, men det har jag svårt att tänka mig. Diskettstationer brukar vara stabila saker.

Rengör den ordentligt. Alltid en bra början; det fastnar otroooliga mängder smuts i diskettstationer efter några års användning... Drivremmar hoppar av ibland också, och ibland diverse mekaniska armar o. dyl. Öppna upp synthen och ta bort höljet till diskettläsaren och kolla vad som händer när du sätter i en diskett.

Om allt skulle gå kasst, kolla www.route66studios.com. Om du får för dig att beställa därifrån och vill spara frakt och bor nära Linköping så kan vi göra en sambeställning

Jag lovar att det är remmen som är boven. Det är någon slags vinylrem och den är ganska blank. Efter några års användande så blir den sliten och färste inte mot remhjulen, dessutom töjs den. Byt ut den mot ett gummiband, det funkar kalasbra. Problemet är bara att gummi inte håller så länge.

Det är ett smärre (dagens understatement) helvete att få loss diskdriven på så vis att man kan komma åt att byta remmen. I princip hela synthelvetet måste rivas ned i molekyler. Öppna botten på den, skruva loss kretskorten, lossa ALLA kablar från kretskorten (de är märkta och passar bara på ett vis, men märk upp dem i alla fall, då blir det mycket smidigare). Sedan måste man lossa tangentbordet. Grejen är den att om man bara lossar skruvarna till diskdriven så får man ut den halvvägs, motorn tar nämligen emot.

Har du problem med att vissa knappar dubbeltriggar (eller kvadruppeltriggar gånger 34) eller ibland inte funkar? Passa i så fall på att rengöra dem. Jag sprayade "oxide cleaner" på dem och sedan funkade de bra igen. Sitter någon knapp löst också, till exempel "YES"-knappen?

Fick du ordning på den?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 22:58

Om jag ska skruva isär min V50 vill jag nog ha en servicemanual. Tips?

Man behöver ingen servicemanual, kolla bara hur sakerna sittar ihop. Lägg de skruvar du skruvar ur i små byttor och märk byttorna så att du vet vart skruvarna satt. Fast jag vill minnas att det var samma skruvar till i princip allt. Börja med att lossa kretskorten och dess kablar. Jag tog en spritpenna coh drog små streck över hanen och honan på kontakterna. På så vis så kunde jag se om strecken passade ihop, gjorde de det så var kontakten rätt. Sedan fick man lossa gavlarna och den där "väggen" som satt över klaviaturen. Man är tyvärr tvungen att lossa klaveret för att få utrymme att dra ut diskdriven.

Låt dig inte skrämmas av att det ser komplicerat ut, det är det inte. Det är som ett stort Lego. Kolla bara hur sakerna sitter och anteckna lite och gör ett par skissser, sedan är det lungt. Gör man bara det så går inget sönder. Bor du mot all förmodan i Jönköping eller har vägarna förbi där med synten så kan jag hjälpa dig.

Eller så kan du sälja den till mig för ett bra pris
skämt åsido men du kan väl få ut en del fortfarande för en v50.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 20:21

...min gissning är drivremmen...
Lagade en sån för ett par år sen till en polare...
...det är inget stort ingrepp.

Lycka till!

Det ÄR remmen, är 100 % säker på det. Min gjorde också så ett par gånger.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-21 22:02

-Nja, jag tror att det är drivremmen dårå, som blivit sliten, va?

// encore - gör en "Sudden".

  • Oregistrerad
  • 2004-03-24 21:54

Remkontrollen får nog mogna lite mentalt först. Kan man inte spara ljud/låtar på datorn? Har Mac.

Tror att du skall kunna dumpa dem över MIDI. Jag kommer tyvärr inte ihåg alla detaljet, men det skall gå. Om jag inte mins fel så kunde man välja ljud från 00 till 49 och sedan 50 till 99.

1
Bevaka tråden